ViRANi'NiN FAKR-NAME'SiNDE MEZHEBi UNSURLAR

Bektaşilik hareketi, XIV. yüzyıldan itibaren Anadolu'da şekillenmeye başlamış, XVI. yüzyılda sistemleşerek gün!lmüze kadar etkisini siirdUnnUştür. Bu etkinin bir sonucu olarak Bektaşilik öğretilerini isleyen birçok sair ve yazar ortaya çıkmıştır. XVI. yüzyılda yaşayan Virıini de dönemin Bektaşi şairlerinden biridir. V!rıini'nirt Fakı-Name adlı eseri, tasavvufi akımlar ile beslenip din! ve ahlaki konular Uzerine yoğun]aşmıştır. Burada, mezheplere göre değişmeyen ve hepsinin üzerinde birleştiği, Kur'an'ın emrine ve Peygamber'in sUnnetine dayanan asgari müştereklerden oluşan özgün bir Müsl!lmanlık vardır. Ön planda tutulan din! motifler, bütün Müsl!lmanların üzerinde ittifak ettiği inanç ve ibadet esaslarıdır.

Sects Consıderatıons in Fakr-Name of Virani

___

  • Eraslan, Kemal, "Yesevi'nin Fakr-nfunesi", İstanbul Üniversitesi Türk Dili ve Edebiyatı Dergisi, C.XXII., İstanbul 1977, 45-120.
  • Eraydın, Selçuk, Tasavvufve Tarikat/ar, Marmara Üniversitesi ilahiyat Fakültesi Vakfı Yay., İstanbul 1997.
  • Fığlalı, Ethem Ruhi, Çağımızda İtikadi İslam Mezhep/eri, İzmir ilahiyat Vakfı yay., İkinci baskı, İzmir 2004.
  • İmam-ı A'zaın Ebü Hanife, İmam-ı Azanıın Beş Eseri, Çev., Mustafa Öz., İFAV., Yay., 2. Basım, İstanbul 1992.
  • Kur'an-ı Kerim Meali, Haz., Haiil Altuntaş, Muzaffer Şahin, Diyanet İşleri Başkanlığı Yay., 12. Baskı, Ankara 2006.
  • Kutlu, Sönmez, Alevilik Bektaşilik Y a.."1ları, Ankara Okulu yay., Ankara 2008.
  • el-Maturidi, Muhammed b. Muhammed, Kitabu't-Tevhid, nşr., Bekir Topaloğlu-M. Aruçi, Ankara 2003.
  • el-Mavsıli, Abdullah b. Mahmud, el-İhtiyar li Ta '!ili '1-Muhtar, thk., Abdullatif · Muhammed Abdurrahman, Beyrut 2005.
  • Ocak, Ahmet Yaşar, "Bektaşilik'', DİA, V(1992), 373-379.