KARAMANOĞLU BEYLİĞİ’NİN SOSYAL-KÜLTÜREL VE DİNÎ HAYATI

Anadolu Beyliklerinin 1071 yılından sonra Anadolu gibi geniş bir coğrafyada, oldukça değişik kültürler, medeniyetler, toplumlar, büyük dinî sistemler ile ilişkileri olmuştur. Bu temasların sonucunda gayet köklü sosyal, kültürel ve dinî değişim süreçlerine de maruz kalmışlardır. Karamanoğulları, son derece zengin olan Türk kültür, dinî geleneğe ve geçmişin mirasına sahip bir beylik olarak tarihteki yerini almıştır. Beyliğin dini yapısı İslam’la bütünleşmiş bulunduğundan kaynaklanmaktadır. Özellikle Anadolu’da yerleşen Beylikler burasını bir Türk yurdu haline getirmişlerdir. Karamanoğlu Beyliği’nin sosyal, kültürel dinî hayatının Selçuklulardan ve Osmanlıdan ayrı bir şekilde düşünülmemesi gerekir. Bunların bilimsel olarak incelenmesi sadece geçmiş dönemler için değil günümüz sorunlarının çözümüne de ışık tutabilecektir. Karamanoğulları, Osmanlı Beyliğinin de içinde bulunduğu Batı Anadolu Beyliklerinden hayli farklı olarak bir tarihi sürece sahip olarak gelişme göstermektedir. Bu gelişmeden yola çıkarak Karamanlılar merkezi bir siyasi teşekkül olarak Selçuklulardan sonra bütün Anadolu beyleri üzerinde hâkimiyet iddiasını açık bir şekilde ortaya koymuştur. Karamanoğulları, Anadolu’nun orta kesimlerinde Türk hâkimiyetinin yerleşmesinde önemli rol oynamışlardır. Bu beyliğin güçlü bir beylik olarak ortaya çıkması sonucu, siyasi belirsizliklerin ortadan kalktığı dahası sakin bir dönemin başladığını görmekteyiz. Karamanoğlu Beyliği’nin sosyal, kültürel ve dinî sistemi gelenekçi ve hatta statik eğilimlerine rağmen tamamen kapalı ve durağan olmamıştır. Beyliğin dinî yapısı İslam’la, bütünleşmiş bir inanç ve uygulamalar toplamından ibaret olmak yerine karmaşık, heterojen ve değişim halindeki bir olgudur. Bu olgunun dinî ve toplumsal bir süreç olarak değişik tezahürlerinin, Selçuklu, Beylikler ve Osmanlı toplumu ile yakından ilişkisi olduğu görülmektedir. Biz bu çalışmamızda, Karamanoğlu Beyliği’nin sosyal, kültürel ve dinî yapısı giyim-kuşamdan cami, mescit, medrese, han, hamam, kervansaray ve mezar taşına kadar sosyal, kültürel hayatın görünür tüm alanları hakkında bilgi vermeye çalışacağız

Social, Cultural and Religious Life of Principality of Karaman

After 1071, the Anatolian Principalities had relationships dialogues with quite different cultures, civilizations, societies, major religious systems in a large geographical area of Anatolia. As a result of these contacts, they were exposed to quite radical socio-cultural and religious changes and processes. With a considerably rich past, Turkish culture history has taken its place in history as a nation which has an experience and religious structures and heritage of the past. Accordingly, the Principalities and Ottoman history, as a whole, are of importance in many respects. The principalities that settled especially in Anatolia transformed here into a Turkish home. Social-cultural and religious life of Principality of Karaman should not, of course, be considered separately from neither Seljuks nor the Ottoman Empire. Their scientific examination will shed light on the solution of not only past years but also our present problems. The Karamanoğulları develops quite differently from the Western Anatolian Principalities of the Ottoman Principality, with a historical process. Having set out on this path, the Karamanians clearly expressed their claim of dominance over all Anatolian beings after the Seljuks as a central political organization. The Karamanoğulları played an important role in the settlement of Turkish domination in the central parts of Anatolia. As a result of the emergence of this strong rule as a rule, we can see that the political uncertainties have ceased to exist and that a calm period has begun. The social, cultural and religious system of the Karamanoglu Principality has not been completely closed and stable despite its traditionalist and even static tendencies. The religious structure of the Principality is a complex, heterogeneous and changing phenomenon rather than just an integrated collection of beliefs and practices with Islam. It is seen that the different manifestations of this phenomenon as a religious and social process are closely related to the Seljuks, the Principalities and the Ottoman society. In our study, we will try to give information about the social, cultural and religious value system and in all areas of social-cultural life including the clothing, mosques, masjids, madrasahs, khans, baths, caravanserais and tombs of Principality of Karaman

___

  • Akdağ, Mustafa, Türkiye’nin İktisadî ve İctimaî Tarihi,(1243-1453), c. I, Cem Tar., İstanbul, 1995.
  • Akgündüz, Ahmet, Osmanlı Kanunnameleri ve Hukuki Tahlilleri, 1. Kitap Osmanlı Hukukuna Giriş ve Fatih Devri Kanunnameleri, Fey Vakfı, İstanbul, 1990.
  • Akgündüz, Hasan, Klasik Dönem Osmanlı Medrese Sistemi, İstanbul, 1997.
  • Aköz, Alaaddin, XVI. Asırda Karaman Kazası (Yayımlanmamış Doktora Tezi, 1992), Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Aksarayi, Kerimüddin Mahmud-i, Müsâmeret ul-Ahbâr, çev: Mürsel Öztürk, TTK., Ankara, 2000.
  • Aksu, Husamettin, “Hurufilik”, İA.,TDV., c. XVIII, İstanbul, 1998, s. 408-412.
  • Al-Isfahani, İmad Ad-Din Al-Katib, Irak ve Horasan Selçukluları Tarihi, terc: Kıvameddin Burslan, İstanbul, 1943.
  • Arel, Mehlika, “Mut’taki Karamanoğulları Devri Eserleri”, VD, S. 5 (1962), s. 241-250.
  • Armutlu, H. Mehmed, Karamanoğulları Tarihi, Karaman, 2001.
  • Aslanapa, Oktay, “Anadolu Selçukluları ve Beylikler Devri Kültür Sanatı” Türkler Ansiklopedisi, c. VII, Ankara, 2002, s. 204.
  • Aslanapa, Oktay,-Durul, Yusuf, Selçuklu Halıları Başlangıcından XVI yüzyıl ortalarına Kadar Türk Halı Sanatı, İstanbul, 1973.
  • Âşıkpaşazâde, Aşıkpaşaoğlu Tarihi, haz: A. Nihal Atsız, Ankara, 1985.
  • Avcıoğlu, Azmi, “Karaman’da Kale ve Sur Bakiyesi”, Konya, sy. 8, Konya 1937, s. 498-501.
  • _______, “Karaman’daki Emir Musa Medresesi”, Konya, S. 10, Konya, 1937, s. 627-628.
  • Aykut, Şevki Nezihi, “Türkiye Selçuklu Sultanı Siyavuş (Cimri)’nin Sikkeleri”, Belleten, 203, c. LII-S. 203,yıl 1988 Ağustos 1988, s. 475-483.
  • Ayverdi, Sâmiha, Türk Tarihinde Osmanlı Asırları, İstanbul, 1999.
  • Babınger, Franz - Köprülü, Fuat, Anadolu’da İslamiyet-İslâm Tetkikatının Yeni Yolları, çev: Râgıp Hulûsi, Yayına Hazırlayan: Mehmet Kanar, İstanbul, 1996.
  • Bakır, Abdülhalik, “Ortaçağ İslam Dünyasında Madenler ve Maden Sanayi”, Belleten, c. LXI, Sa. 232, Aralık 1997, Ankara, 1988, s. 544-556.
  • Bardakçı, Halit, Bütün Yönleriyle Ermenek, Ankara, 1976.
  • Barışta, H. Örcün, “Selçuklu Dönemi Tekstil Sanatı Üzerine”, Antalya III. Selçuklu Semineri, 10-11 Şubat 1989, Bildiriler, İstanbul, 1989, s. 18-30.
  • _______, Karaman Taşkale Dokumacılığı, Kültür Bakanlığı, Halk Kültürlerini Araştırma ve Geliştirme Genel Müdürlüğü Yayınları:171, Ankara, 1992.
  • Barkan, Ömer Lütfi, “Osmanlı İmparatorluğunda Bir İskân ve Kolonizasyon Metodu Olarak Vakıflar ve Temlikler”, Vakıflar Dergisi, Sayı: II, Ankara, 1942, s. 279-386.
  • _______, “Şehirlerin Teşekkül ve İnkişafı Tarihi Bakımından: Osmanlı İmparatorluğunda İmaret Sitelerinin Kuruluş ve İşleyiş Tarzına Ait Araştırmalar”, İÜİFM XXIII/1–2, s. 239.
  • _______, Kolonizatör Türk Dervişleri, Hamle Yayınları, İstanbul, 1993.
  • Baş, Ali, “Türkiye Selçukluları Zamanında Konya’nın Ticaret Yapıları Üzerine bir Değerlendirme” , Sanat Tarihi Araştırmaları Prof. Dr. Haşim Karpuz’a Armağan, (Ed.. Mustafa Denktaş-Osman Eravşar), Kıvılcım Kitabevi, Kayseri, 2007, s. 71-78.
  • Başkan, Yahya, “Karamanoğullarının Kökeni Meselesi”, Tarih İncelemeleri Dergisi, c. XXVII, Sayı, 1, Temmuz 2012, s. 23-35.
  • Baykara, Tuncer, Anadolu’nun Selçuklular Devrindeki Sosyal ve iktisadi Tarihi, İzmir, 1990.
  • Bayram, Mikail, “Anadolu’da Te’lif Edilen İlk Türkçe Eser Meselesi”, V. Selçuklu Kültür ve Medeniyeti Semineri Bildirileri, Konya1996, s.99.
  • _______, Anadolu’da Te’lif Edilen İlk Eser”Keşfü-l Akabe”, Konya, 1981.
  • Beşirli, Hayatı, “Türk Devlet Sisteminde Toplumsal Düzenin İnşaasında İşlevselci Bakış Açısıyla “Ülüş” ve “Cilik” Geleneği, Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Velî Araştırma Dergisi, / 2012 / 63, s. 337-358.
  • Bey, Oruç, Oruç Bey Tarihi, haz: N. Atsız, Tercüman 1001 Temel Eser Yayınları, İstanbul 1972.
  • _______, Osmanlı Tarihi, (1288-1502), Uç Beyliğinden Dünya Devletine, sad: Necdet Öztürk, Çamlıca, İstanbul 2009.
  • Biçer, Bekir, “Kuruluş Devrinde Nizamiye Medreselerinin Müderrisleri”, Tarih Okulu Dergisi (TOD) Aralık 2013 Yıl 6, Sayı XVI, s. 263-287.
  • Boyacıoğlu, Ramazan, “Karamanoğulları’nın Kökenleri”,CÜİFD., c. III, Sivas, 1999, S.I, s. 30- 35.
  • Bozkurt, Nebi, “Halı”, İA.,TDV., c. XV, İstanbul 1997, s. 251-261.
  • Cahen, Claude, “Baba İshak, Baba İlyas, Hacı Bektaş ve Diğerleri”, çev: İ. Kayaoğlu, AÜİFD., c. XX, s. 196.
  • _______, Osmanlılar’dan Önce Anadolu’da Türkler, çev: Yıldız Moran, 3. Baskı, İstanbul, 1994. Uzunçarşılı, İsmail Hakkı, Anadolu Beylikleri ve Akkoyunlu Karakoyunlu Devletleri, T.T.K. Yay., 4. Baskı, Ankara, 1988.
  • Cantay, Gönül, “Anadolu Türk Beylikleri Sanatı”, c. 21,Türkler Ansiklopedisi, Yeni Türkiye Yayınları, Ankara, 2002, s. 15-29.
  • Çamuroğlu, Reha, Tarih Heterodoksi ve Babailer, Der Yayınları, İstanbul, 1990.
  • Çelik, Şenol, Osmanlı Taşra Teşkilatında İçel Sancağı (1500–1584), İstanbul, 1994, (Basılmamış Doktora Tezi).
  • Çetin, Osman, Selçuklu Müesseseleri ve Anadolu’da İslamiyet’in Yayılışı, İstanbul, 1981.
  • _______, Türk-İslam Devletleri Tarihi, İstanbul, 2010.
  • Çiftçioğlu, İsmail, Vakfiyelere ve Tahrir Defterlerine Göre Karamanlı Eğitim Öğretim Müesseseleri, Isparta 2001, (Yayımlanmamış Doktora Tezi).
  • Daş, Mustafa, Batı Anadolu Beyliklerinde Eğitim-Öğretim Faaliyetleri, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), İzmir, 2007.
  • Denktaş, Mustafa, “Karaman’daki Klasik Devir Osmanlı Camileri”, Vakıflar Dergisi, XXV (1995), s. 125-146.
  • Diez, Ernst – Aslanapa, Oktay - Koman, Mesud, Karaman Devri Sanatı, İstanbul, 1950.
  • Dilay, Seda, “Kültürel ve Tarihi Açıdan Karaman’daki Hatuniye Medresesi’nin Yeri” KMÜ Sosyal ve Ekonomı̇k Araştırmalar Dergı̇si 14 (23): 1-4, 2012.
  • Doğan, Nermin Şaman - Fataha, Ebru Bilget, “Karamanoğulları Medreselerine Tarihsel Bir Yaklaşım: Ermenek Tol, Karaman Hatuniye/Melek Hatun ve Niğde Ak Medreseleri”, Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, Bahar (14), 2011, s. 95-118.
  • Doğru, Halime, XVI. Yüzyılda Eskişehir ve Sultanönü Sancağı, İstanbul, 1992.
  • Duru, Ahmet Talat, Karaman’ın Yakın Tarihteki Kültürü ve Gelenekleri, trs.,1999.
  • Durukan, Aynur, “Beylikler Dönemi Kültür Ortamından Bir Kesit”, Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 9/10 Fall 2014, p. 391-502, Ankara-Turkey.
  • _______, “İbrâhim Bey İmareti ve Kümbeti” mad., İA., TDV., c. XXI, İstanbul 2000, s. 287-290. Kemaloğlu, Muhammet, “XI. -XIII. Yüzyıl Türkiye Selçuklu Devletinde Dinî Eserlerinden Kümbet-Türbe-Ziyâretgâh-Namazgâh ve Câmîler”, Akademik Bakış Dergisi, Sayı: 39, Eylül-Ekim-Kasım-Aralık, Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler E- Dergisi, Kırgızistan, 2013.
  • Emecen, Feridun M., “Saruhanoğulları ve Mevlevilik”, Ekrem Hakkı Ayverdi Hatıra Kitabı, İstanbul, 1995.
  • Erdağ, Binnur, “Anadolu’da Yazılmış İlk Türkçe Tıp Kitabı”, Türkbilig, 2001/2, s. 46-54.
  • Eroğlu, Bahtiyar - Yaldız, Esra, “Kültür Mirasının Sürekliliği için Anıtsal Binaların Yeniden Kullanılması Bağlamında Ermenek Tol Medrese”, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi XV, s. 315–340. Kuran, Aptullah, Anadolu Medreseleri I, ODTÜ Mimarlık Fakültesi Yayını, Ankara, 1969.
  • Ethem Bey, Halil, “Karamanoğulları Hakkında Vesâik-i Mahkûke”,TOEM, 1327/1911, XI, s. 697-712.
  • Evliya Çelebi, Evliya Çelebi Seyahatnamesi, c. IX, İstanbul, 1985.
  • Eyici, Semavi, “Hoca Mahmud Dârülhuffâzı ve Mescidi”, İA.,TDV., c. XVIII, İstanbul, 1998, s.189.
  • Fuad, Köprülüzade Mehmed, “Oğuz Etnolojisine Dair Tarihî Notlar”, İÜTAE., Türkiyat Mecmuası, c. I, İstanbul, 1925, s.185-211.
  • Gök, Bilal, “Musa Bey Medresesi ve XVI. Yüzyıldaki Vakıf Bilançoları”, Hikmet Yurdu Yıl:1, S.2, (Temmuz-Aralık-2008), s. 99-110.
  • _______, Ermenek Kazâsı (1500-1600), İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Tarih Anabilim Dalı (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Malatya, 2006.
  • Gökalp, Ziya, Türkcülüğün Esasları, İstanbul, 1976.
  • Gökbilgin, Tayyib, “XVI. Asırda Karaman Eyaleti ve Larende (Karaman) Vakıf ve Müesseseleri”, Vakıflar Dergisi, VIII (1968), s. 29-38.
  • Gölpınarlı, Abdülbaki, Melamilik ve Melamiler, Gri Yayın, İstanbul, 1992.
  • Gümüşcü, Osman, XVI. Yüzyıl Larende (Karaman) Kazasında Yerleşme ve Nüfus, Ankara, 2001.
  • Hamidullah, Muhammed, İslam’a Giriş, İstanbul 1965.
  • Hoca Sadeddin Efendi, Tâcü’t-tevârih, haz: İsmet Parmaksızoğlu, c. I, KBY., Ankara 1992.
  • http://www.diyadinnet.com/Yararli Bilgiler, 15.05.2015.
  • İbn Bibi, El-Hüseyin b. Muhammed b. Ali el-Ca’feri er-Rugadi, El Evamirü’l-Ala’iyye Fil- Umuril-Ala’iyye (Selçuk-Name), c. II, çev: Mürsel Öztürk, KBY., Ankara, 1996.
  • İbn Fadlallah el-Umerî, Şihâbuddîn Ahmed b. Yahya, Mesâliku’l-ebsâr fî memâliki’l-emsâr, thk: Kâmil Süleyman el-Cebûrî, c. III, Dâru’l-Kutubi’l-İlmiyye, Beyrut 1971.
  • İbni Bibi, El-Evamirü’l -Alaiyye Fi’l -Umuri’l -Alaiyye, (Tıpkı Basım) , Nşr. A.S. Erzi, Ankara
  • İbnü’l-Esir, İslam Tarihi (El-Kamil Fi’t-Tarih Tercümesi), çev. A. Ağırakça, A. Özaydınlı, c. XII, İstanbul, 1987.
  • İlisulu, Kâmil, Ermenek Kitabı, Ankara, 1961.
  • İlter, Fügen, “Osmanlı Ulaşım Ağında Irmak Kenarı Bir Yerleşme: Osmancık”, Belleten, (Ağustos 1988), LII/203, s.535-570.
  • İnalcık, Halil, Osmanlı İmparatorluğu Klasik Çağ 1300-1600, çev. R. Sezer, İstanbul, 2003.
  • İnan, Abdülkadir, “Altay Şamanlığı” Makaleler ve İncelemeler, TTKB., I, Ankara 1987.
  • _______, “Müslüman Türklerde Şamanizm Kalıntıları”, Makaleler ve İncelemeler, TTKB., I, Ankara, 1987, s. 462-479.
  • İsmail Çiftcioğlu, “Ermenek’te Emir Musa Medresesi (Tol Medrese) ve Vakfiyesi”, İlmi Araştırmalar 12, İstanbul, 2001, s. 73-82
  • Kara, Seyfullah, “Türkiye Selçuklularında Dinî Hayat”, Türkler, c. VII, Ankara, 2002, s.308-316.
  • Kartal, Ahmet, “Anadolu Selçuklu Devleti Döneminde Dil ve Edebiyat”, Divan Edebiyatı Araştırmaları Dergisi 1, İstanbul, 2008, s. 95-168.
  • Kayaoğlu, İsmet, “Baba İshak Olayı Mevlana’nın Çağdaşı Derviş Tarikatları, Babalar, Kalenderiler ve Diğerleri”, AÜİFD., Ankara,1990, s. 144-155.
  • Kazıcı, Ziya, İslam Eğitim Tarihi, MÜİF., Vakfı Yayınları, İstanbul, 2000.
  • Keçiş, Murat, Aydınoğulları Beyliği-Bizans Devleti İlişkileri (1308-1390), Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Tarih Anabilim Dalı (Ortaçağ Tarihi), Ankara, 2003, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi).
  • Kemaloğlu, Muhammet, “XI.-XIII Yüzyıl Türkiye Selçuklu Devletinde Sosyal Zümreler”, Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Elektronik Dergisi Sayı 4,Haziran, 2011, s. 146-158.
  • _______, “XI.-XIII. Yüzyıl Türkiye Selçuklu Devletinde Dârüşşifalar”, Hikmet Yurdu, Düşünce- Yorum Sosyal Bilimler Araştırma Dergisi, Cilt 7, Sayı 13, Ocak-Haziran/2014, S.1, s. 289-301. Özköse, Kadir, “Anadolu’nun Türkleşmesi ve İslamlaşmasında Tasavvufî Zümre ve Akımların Rolü” CÜİFD., c. VII/1, s.249-279 Haziran-2003-Sivas.
  • Kesik, Muharrem, Türkiye Selçuklu Devleti Tarihi Sultan I. Mesud Dönemi (1116-1155), TTK., Ankara, 2003.
  • Kızıltan, Ali, Anadolu Beyliklerinde Cami ve Mescitler, İstanbul, 1958.
  • Koca, Salim, “Anadolu Türk Beylikleri’’, Türkler Ansiklopedisi, c. VI, Ankara, 2002, s. 1222.
  • Koman, Mesut, Şikârî’nin Karaman Tarihi, Konya 1946.
  • Konyalı, İbrahim Hakkı, Âbideleri ve Kitâbeleri ile Karaman Tarihi Ermenek ve Mut Âbideleri, İstanbul, 1967.
  • Korkmaz, Zeynep, “Türk Dili Üzerine Araştırmalar”, c. I, TDK Yayınları, Ankara,1995, s. 424- 428.
  • _______, “Türk Dilinin Tarihi Akışı İçinde Atatürk ve Dil Devrimi”, AÜDTCF., Yayınları. Ankara
  • Köprülü, M. Fuad, “Baba”, İA, MEB., c. II, Eskişehir, 1997,s. 165-166.
  • _______, İslam ve Türk Hukuk Tarihi Araştırmaları ve Vakıf Müessesesi, İstanbul, 1983.
  • _______, Osmanlı İmparatorluğu’nun Kuruluşu, nşr: O. F. Köprülü, İstanbul, 1981.
  • _______, Türk Edebiyatı Tarihi, yayına haz: Orhan Köprülü, Akçağ, Ankara, 2009.
  • Köymen, Mehmet Altay, “Selçuklu Devri Türk Tarihi Araştırmaları II”, AÜDTCF Tarih Araştırmaları Dergisi, c. II, S. 2-3, Ankara Üniversitesi Yayınları, Ankara. 1964, s 363.
  • Kuran, Aptullah, “Karamanlı Medreseleri”, Vakıflar Dergisi, S. 8 (1969), s. 209-223.
  • Kutlu, Sönmez, “Aleviliğin Dinî Statüsü: Din Mezhep, Tarikat, Heterodoksi, Ortodoksi veya Metadoksi”, İslâmiyât, cilt 6, sayı 3 Temmuz-Eylül 2003, s. 31-54.
  • Menekşe, Ömer, “Selçuklu Eğitim Müesseseleri: Nizamiye Medreseleri”, D. İlmi Dergi, 3, 2003, s.117-122.
  • Mülâyim, Selçuk, “Sanat”, mad., İA.,TDV., c. III, İstanbul, 1991, s. 142-143.
  • Ocak, Ahmet Yaşar, “Baba İlyas”, İA., TDV, c. IV, İstanbul 1991, s.368.
  • _______, “Zaviyeler”, Vakıflar Dergisi, Sayı: XII, Ankara, 1978, s. 255-267.
  • _______, Babailer İsyanı Aleviliğin Tarihsel Altyapısı Yahut Anadolu’da İslam-Türk Heterodoksisinin Teşekkülü, Dergâh Yayınları, İstanbul, 1996.
  • _______, Kültür Tarihi Kaynağı Olarak Menakıbnameler (Metodolojik Bir Yaklaşım), TTK., Ankara, 1992.
  • _______, Osmanlı İmparatorluğu’nda Marjinal Sufilik: Kalenderiler (XIV-XVII. Yüzyıllar),TTK., Ankara 1999.
  • _______, Sarı Saltık- Popüler İslam’ın Balkanlar’daki Destanî Öncüsü, Ankara, 2002.
  • Oral, Zeki, “Karaman’da Hoca Mahmut Mescidi, Dârü’l-Huffâzı, Vakfiyesi ve Kitabeleri”, TTK., Belleten, XXIII/90 1959, s. 213-227.
  • Öden, Zerrin Günal, “Karamanoğulları Beyliği”, Türkler Ansiklopedisi, c. VI, Ankara, 2002, s. 1320-1331
  • Ögel, Semra, “Bir Selçuk Portalleri Grubu ve Karamanda’ki Hatuniye Medresesi Portalı”, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Türk ve İslam Sanatları Tarihi Enstitüsü, Yıllık Araştırmalar Dergisi, II,1957, Ajans Türk Matbaası, Ankara, 1958, s. 115-119.
  • Ölçer, Cüneyt, Karamanoğulları Beyliği Madeni Paraları, İstanbul, 1982.
  • Önder, Mehmet, “ Selçuklu devri Konya Halıları”, Türk Etnografya Dergisi, VII-VIII (1964-65), s. 46-49.
  • Öney, Gönül, Beylikler Devri Sanatı 14.-15. Yüzyıl (1300-1453), Ankara, 1989.
  • Önge, Yılmaz, “Ermenek’te Karamanoğlu Emir Musa Bey Medresesi (Tol Medrese)”, Ön Asya V/51 (1969).
  • _______, “Selçuklularda ve Beyliklerde Ahşap Tavanlar”, Atatürk Konferansları V: 1971-1972, Ankara, 1975, s. 179-195.
  • Önkal, Hakkı, Anadolu Selçuklu Türbeleri, Atatürk Kültür Merkezi Yayınları, Ankara, 1996.
  • Öz, Tahsin, “Türk Dokumacılığı ve Selçuklular Devrine Ait bazı Kumaşlar”, Atatürk konferansları, I, Ankara, 1964, s. 155-161.
  • Özaydın, Abdulkerim, “Camiler ve Medreseler”, İslam Tarihi, c. VIII, İstanbul, 1994, s. 236- 237.
  • Özbel, Kenan, Eski Türk Kumaşları, Ankara 1945.
  • Özel, Ahmet, İslam Hukukunda Ülke Kavramı Darulislam Darulharb, İklim Yayınları, 3. Baskı, İstanbul, 1988.
  • Özköse, Kadir, Anadolu Tasavvuf Önderleri, Ensar yayınları, Konya, 2008, s. 142.
  • Öztuna, Yılmaz, Büyük Türkiye Tarihi, c. I, İstanbul, 1977.
  • _______, Türkiye Tarihi, c. II, İstanbul, 1964.
  • Patai, Raphael, “Halk İslamı”, çev: Mustafa Arslan, Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi II, 2002, Sayı: 3, s.235-239.
  • Peker, Ali Uzay - Bilici, Kenan, Anadolu Selçukluları ve Beylikler Dönemi Uygarlığı, Ankara, 2006.
  • Ramsay, William Mitchell, Anadolu’nun Tarihi Coğrafyası, çev: Mihri Pektaş, MEB., Yayınları, İstanbul,1960.
  • Roux, Jean-Paul, Türklerin ve Moğolların Eski Dinî , türkçesi: Aykut Kazancıgil, İşaret Yayınları, İstanbul, 1994.
  • Saatçi, Mustafa, “Selçuklu İktisadinî n Temelleri”, Erciyes Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi, Kayseri 1990, s.226.
  • Sarıkaya, M. Saffet, “ Alevilik ve Bektaşiliğin Ahilikle İlişkisi -Fütüvvetnamelere Göre-”, İslâmiyât, cilt 6, sayı 3 Temmuz-Eylül, 2003, s. 93-110.
  • Sayılı, Aydın, “Türk Tarih Kurumu Adına Kırşehir’de Cacabey Medresesinde yapılan Araştırmanın LK Kısa Raporu”, Belleten, TTK. Yayınları, Ekim, XI, 1947, s.47.
  • Saynaç, Atıf, “ 13. Yüzyıl Türk Halıları”, Sümarbank, V/55-57,1966, s. 67-69.
  • Sevim, Ali - Merçil, Erdoğan, Selçuklu Devletleri Tarihi Siyaset, Teşkilat ve Kültür, TTK., Ankara 1995.
  • Sevim, Ali – Yücel, Yaşar, Türkiye Tarihi Fetih, Selçuklu ve Beylikler Dönemi, TTKY., Ankara 1989.
  • Sevim, Ali, “Cimri Olayı Hakkında Birkaç Not”, Belleten, c. XXV-S. 97- 1961 Ocak, s. 65-67.
  • Sönmez, Zeki, “Anadolu Selçuklularında Halıcılık”, Tasarım, 15 Temmuz-Ağustos 1991, s. 112-119.
  • Yetkin, Şerare, “Selçuklu Halıları ile ilgili Yeni Buluntular“, Türk Etnografya Dergisi, LII-LIX, Ankara, 1984, s. 65-68.
  • Sözen, Metin, Anadolu Medreseleri I, İstanbul, 1970.
  • Sümer, Faruk, “Çukurova Tarihine Dair Araştırmalar” Tarih Araştırmaları Dergisi, DTCF., Yayınları Ankara, 1963, s. 1-98.
  • _______, “Karamanoğulları”, mad., İA.,TDV., c. XXIV, İstanbul, 2001, s. 454-460.
  • _______, Oğuzlar (Türkmenler), Ankara, 1980.
  • _______, Oğuzlar (Türkmenler), Tarihleri-Boy Teşkilatı-Destanları, Dil Tarih Coğrafya Fakültesi Yayınları, İkinci Baskı, Ankara, 1972, Giriş, s. XV.
  • Şikârî, Karaman Oğulları Tarihi, Konya, 1946.
  • _______, Karamanname, Zamanın Kahramanı Karamanilerin Tarihi, haz: Metin Sözen- Necdet Sakaoğlu, İstanbul, 2005.
  • Tanman, M. Baha, “Mimari”, mad., İA., TDV., c. XXIV, İstanbul 2001, s. 461-462.
  • Tanrıkorur, Ş.Barihüda, “Mevleviyye” mad., İA.,TDV., c. XXIX, Ankara 2004, s. 468-475
  • _______, Türkiye Mevlevîhanelerinin Mimarî Özellikleri (Doktora tezi, 2000), SÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Tekindağ, Mehmed Cenab Şehabeddin, Karaman Beyliği, XIII - XV. Asırda Cenubî Anadolu Tarihine Ait Tetkik, İstanbul, 1947, (Basılmamış Doktora Tezi).
  • _______, “Karamanlılar”, İA., MEB., VI, Eskişehir, 1997, s.316-330.
  • _______, “II. Bayezid Devrinde •Çukur-Ova’da Nüfuz Mücadelesi”, Belleten, XXXI/123 (1967), s. 350-351.
  • _______, “Son Osmanlı-Karaman Münasebetleri Hakkında Araştırmalar”, TED, XIII/17-18 (1962-1963), s. 48.
  • Temren, Belkıs, Bektaşiliğin Eğitsel ve Kültürel Boyutu, KBY., Ankara 1995.
  • Tevhid, Ahmed, Meskûkat-ı Kâdime-i İslâmiyye Katalogu, İstanbul, 1328.
  • Togan, Ahmet Zeki Veledi, Umumi Türk Tarihine Giriş, En Eski Devirlerden 16. Asra Kadar, c. I, Enderun Kitabevi, İstanbul, 1981.
  • Tuncel, Metin, “Karaman” İA., TDV., c. XXIV, İstanbul 2001, s. 444-447.
  • Turan, Osman, Türkiye Selçukluları Hakkında Resim Vesikalar, Ankara,1988.
  • _______, “Ortaçağ Türkiye’sinde Türkler ve Yerliler”, Anadolu Selçukluları ve Beylikler Dönemi Uygarlığı, c. I, Kültür ve Turizm Bakanlığı, Ankara, 2006, s. 97.
  • _______, “Selçuk Türkiye’si Din Tarihine Dair Bir Kaynak: Fustatu’l-adale fi Kavâidi’s-saltana “, Köprülü Armağanı, İstanbul, 1953, s. 532-533.
  • _______, Selçuklular ve İslâmiyet, İstanbul, 1993.
  • _______, Türk Cihan Hâkimiyeti Mefkûresi Tarihi II, İstanbul, 1978.
  • _______, Türk Cihan Hâkimiyeti Mefkûresi Tarihi Türk Dünya Nizâmının Millî, İslâmî ve İnsânî Esasları, c. I, İstanbul, 1993.
  • Unan, Fahri, “Türkiye’de Kültür Tarihi Araştırmaları ve Türk Heterodoksi Tarihine Farklı Bir Bakış”, Türkiye Günlüğü, (Temmuz-Ağustos 1995), S. 35, s. 116-128.
  • Uzunçarşılı, İsmail Hakkı, Anadolu Beylikleri ve Akkoyunlu, Karakoyunlu Devletleri, 3. Baskı, Ankara 1984.
  • _______, Osmanlı Devleti Teşkilatına Medhal, TTKB., Ankara 1988.
  • _______, Osmanlı Devleti’nin İlmiye Teşkilâtı, Ankara, 1988.
  • _______, “Germiyanoğulları”, Doğuştan Günümüze Büyük İslam Tarihi., c. VIII, İstanbul 1989, s. 487-524.
  • Ünal, Tahsin, Karamanoğulları Tarihi, Ankara, 1957.
  • Üzüm, İlyas, “Kızılbaş” mad., İA.,TDV., c. XXV, Ankara, 2002,s. 546-557.
  • Varlık, Mustafa Çetin, Germiyan-Oğulları Tarihi (1300-1429), Ankara, 1974.
  • Wittek, Paul, “Osmanlı İmparatorluğunda Türk Aşiretlerinin Rolü”, İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Tarih Dergisi, XII, s. 261, İstanbul 1963.
  • _______, Menteşe Beyliği, çev: Orhan Şaik Gökyay, TTKY., Ankara 1999.
  • www.kmu.edu.tr,(05.05.2015)
  • Yazıcızâde, Ali, Tevârîh-i Âl-i Selçuk, haz: A. Bakır, Çamlıca Yayınları, İstanbul, 2009.
  • Yetkin, Suat Kemal, “Beylikler Devri Mimarisinin Klasik Osmanlı Sanatını Hazırlayışı”, AÜİFD, IV/3-4 (1955), s. 39-43.
  • Yıldız, Hakkı Dursun, “Anadolu Beylikleri”, mad., İA., TDV., c. III, İstanbul, 1991, s. 140-141.
  • Yinanç, Mükrimin Halil, Anadolu’nun Fethi, İstanbul,1944.
  • Yurtaydın, Hüseyin Gazi, İslam Tarihi Dersleri, Ankara, 1982.
  • Yuvalı, Abdul Kadir, “Gazan Han”, İA.TDV., c. XIII, İstanbul, 1996, s. 429-431.
  • _______, “Moğol Harekâtının Anadolu Üzerinde Etkileri”, Erdem, c. 9, S. 27, Ankara, Ocak 1997, s. 1290.
  • Yücel, Yaşar- Sevim, Ali, Türkiye Tarihi Fetih, Selçuklu ve Beylikler Dönemi, TTKY, Ankara, 1989.