iMAM~I RABBANt'NiN TECDİD HAREKETiNDE EHL~i SÜNNET iliKADININ ÖNEMi

imam-ı Rabbani olarak bilinenye Hindistan'ın Serhend şehrinde 971/1563 yılında dünyaya gelen Ahmed Faruk, sünnete tabi olmayı esas alarak, kelam ve tasawuf başta olmak üzere islami ilimiere yeni bir dinamizm kazandırmış ve Müslümanların yaşantılarında şeriatın esaslarına bağlılığın önemine kuwetli bir şekilde vurgu yapmıştır. imam-ı Rabbani'nin bu esaslar istikametinde gerçekleştirdiği tecdit ve ihya hareketi yaşadığı devirden itibaren günümüze kadar Müslümanlar üzerinde derin tesirler bırakmıştır. Bu sebeple o, "Müceddid-i elf-i sani" (hicri ikinci bin yılın yenileyicisi) olarak tanınmıştır. imam-ı Rabbani, tecdit hareketinin temeline itikadi konuları yerleştirmiş; o, bir taraftan Berahime ve felsefeciler gibi nübüwet müessesinin önemini zayıflatmaya çalışanlada mücadele etmiş, diğer taraftan da Şii propagandalarına karşı Ehl-i sünnet'tin koyduğu esasların önemine dikkat çekmiştir. O, inançsızlığa, dalalete, bidatlere ve yanlış inanışiara karşı büyük bir mücadele vermiş, aklın birçok konuda yetersiz kaldığına dikkat çekerek, nübüwet merkezli dine olan ihtiyacın önemine vurgu yapmıştır. imam-ı Rabbani, tasavvuf müessesesinin usul ve erkanını takip etmeye büyük bir hassasiyet göstermekle birlikte, şeriata uymayan bazı düşünce ve uygulamaların tasawuf adı altında meşruluk kazanmasına müsamaha göstermemiştir.

lmportance of Ahi as-Ssunnah Scholars in Imam Rabbani's M ovement of Tajdid

___

  • Abul Hasan Zaid Farooqı, Hazrat Mujaddid & His Oitics, çev. Mir Zahid Ali Ka_mil, Progressive Books, 1. Baskı, Lahore, 1882
  • Ahmed Lutfı Efendi, Vak'anüvfs Ahmed LUtji Efendi Tarihi, nşr. Yücel Demirel, Yapı Kredi Yay., 1. Baskı, istanbul, 1999.
  • Algar, Hamid, "imam-ı Rabbônl", DiA. istanbul 2000, XXII.
  • Aliyyü'l-kari', Şerhu Fıkhu'l-ekber, Daru'l-kütübi'l-ilmiyye, 1. Baskı, Beyrut 1984.
  • ei-Askalani', ibn Hacer, el- isôbe fi temyfzi's-sahôbe, Bağdad, 1328.
  • Aziz Ahmed, Hindistan'da islôm Kültürü Çalı.şmalan, çev. Latif Boyacı, insan Yay., 1. Baskı, istanbul,1995
  • Bağdadi', Ebu Mansur Abdulkahir b Tahir et-Temimi', Usulu'dlrı, Daru'l-kütübi'lilmiyye, 3. Baskı, Beyrut, 1981.
  • Bakıllani', Kadı Ebu Bekir Muhammed b. et-Tayyib, et-Temhfd nşr. imadüddln Amed Haydar, Müessesetü'l-kütübi's-sekatiyye, 1. Baskı, Beyrut 1987.
  • Beyazizade, Kemaleddi'n Ahmed, işaratü'l-merôm min ibarati'l-imam, nşr. Yusuf Abdürre~ak, Kahire 1949.
  • Birışık, Abdülhamit, Oryantalist Misyonerler ve Kur'ôn, insan Yay., 1. Baskı, istanbul, 2004.
  • Bolay, S Hayri, Felsefi Doktrinler Sözlüğü, Ötüke, 2/ Baskı, istanbul1981.
  • Eş' ari', Ebu'I-Hasen, _ Makôlatü'l-islamiyyfn, nşr. Muhammed Muhyiddi'n Abdülhamid, ei-Mektebetü'l-asriyye, 1. Baskı, Beyrut, 1990.
  • Cebecioğlu, Ethem, "imam-ı Rabbani' ve Mektubatı", Ankara Üniversitesi ilahiyat Fakültesi Dergisi, 1996, c. 'X.XJW.
  • Cürcanl, Seyyid Şerif, Şerhu'l-Mevakff, Darü't-tıbaati'l-amire, istanbul ts. Ta'rifôt, nşr., Abdurrahman Umeyra, Alemü'l-kütüb, 1. Baskı, Beyrut, 1987.
  • Ensari, Muhammed Abdulhak, Şeriat ve Tasawuf imam-ı Rabbant Şeyh Ahmed Serhendf'nin Anlayış ve Mücadelesi, çev. Yusuf Yazar, Rehber Yay., 1. Baskı, Ankara, 1991.
  • Erdem, Mehmet, "Serhendi''nin Tecdit Yönteminde Fıkhın Yeri", Din! Araştırmalar, c. 9, Sayı: 26 (Eylül-Aralık 2006).
  • Ertürk, Mustafa, "Tecdit Hadisinin M~tin Tenkidi Açısından Değerlendirilmesi", islômf Araştırmalar, X/1-3 (1997).