NECİL KAZIM AKSES'İN "MİNYATÜRLER" İSİMLİ SOLO PİYANO ESERİNDE İZLENİMCİLİK ETKİSİ

20. yüzyıl içerisinde İzlenimcilik akımı önce Fransa’da doğan, daha sonra tüm Dünya’da etkisi görülen akımlardan biri olmuştur. Bu akımın etkili olduğu dönemde yaşayan ve Avrupa’da eğitim gören Türk Beşleri’nin eserlerinde de İzlenimcilik akımının özellikleri görülmektedir. Bu araştırmada, Fransız İzlenimci müziğindeki özelliklerin Türk Beşleri üyeleri arasında yer alan Necil Kazım Akses'in "Minyatürler" isimli solo piyano eserinde tespiti amaçlanır. Araştırma, İzlenimci müziğin özelliklerinin Necil Kazım Akses'in  solo piyano yaratıcılığında üslup ve icracılığın tespiti açısından önemlidir.Araştırmada İzlenimci müziğin özellikleri çıkarılarak, analiz basamakları oluşturulmuştur. Çıkarılan analiz basamaklarına göre Necil Kazım Akses'in "Minyatürler" isimli solo piyano eserleri incelenmiştir. Araştırmada bestecinin eserinde tespit edilen, İzlenimci müziğin üslup ve icracılık özellikleri ortaya çıkarılmıştır. Bu akımın Akses'in üslubunu oluşturmada bir zemin oluşturduğu tespit edilmiştir. Sonuçta bestecinin üslubunun en önemli göstergelerinden biri olan Batı ve milli müziğin sentezi ön plana çıkarılmıştır. 

-

Impressionism movement has been one of the movements which were born firstly in France in 20th century and then whose effects were observed all over the World. The features of impressionism are seen at the pieces of Türk Beşleri who lived at time when this movement was powerful and who had their education in Europe.In this research it is aimed to determine the French Impressionist features in solo piano piece of Necil Kazım Akses. This research is important for the aspect of determining the features of impressionist music at Necil Kazım Akses's creation of solo piano due to the genre and performing. In this research the features of impressionist music is taken and the order of analyze is formed. Necil Kazım Akses’s creations of solo piano piece which were named "Minyatürler" due to this order of analyze. The genre and performing features of impressionist music which were detected in composers’ pieces are brought out. It is identified that this movement formed a basis for Necil Kazım Akses’s creating a genre. It is concluded that the composer synthesized western and nationalist music with the effects of impressionist movement

___

  • • Aydın, Y., (1996). Pan’a Armağan. İstanbul: Pan Yayıncılık.
  • • Aydın, Y., (2003). Türk Beşleri. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • • Aydıner, M., (2008). “Piyano Eğitiminde En Sık Seslendirilen Türk Eserlerinin Müziksel Ögelerinin Analizleri”. Abant izzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8 (2), 125–140.
  • • Başeğmezler, N., (1993). Necil Kazım Akses Cumhuriyetin Özgün Bestecisi. Ankara: Sevda Cenap And Müzik Vakfı Yayınları.
  • • Çalgan, K., (1991). Duyuşlar Ulvi Cemal Erkin. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • • Denisov, E., (1986). Çağdaş Müzik ve Bestecilik Tekniğinin Evrimsel Problemleri.Moskova: Sovyet Bestecisi Yayınevi.
  • • Eminova, N., (2008). Kara Karayev’in piyano yaratıcılığının Evrim Gelişiminde Üslup ve Piyanizmin Bazı Özellikleri. Bakü Müzik Akademisi. Doktora Tezi. Bakü.
  • • Ertem, Ş., (2006). “Piyanoda Pedal Kullanmanın Temel Prensipleri”. Kastamonu Eğitim Dergisi, 14 (2), 687–696.
  • • Gakkel, L., (1976). 20. Yüzyılın Forte Piyano Müziği. Moskova: Sovyet Bestecisi Yayınevi.
  • • Gözalan, H., (2007). Cemal Reşit Rey’in Yaratıcı Özelliği ve Keman Yapıtları. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Müzik Anasanat Dalı. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • • İlyasoğlu, E., (2003). Zaman İçinde Müzik. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • • İlyasoğlu, E., (2005). Cemal Reşit Rey Müzikten İbaret Bir Dünyada Gezintiler. İstanbul: Dünya Yayıncılık.
  • • Kazar, D., (2001). Empresyonizm ve Sembolizm Akımlarının İki Büyük Bestecisi Debussy ve Ravel’in Piyano Eserleri. Mimarsinan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Müzik Anasanat Dalı. Yayınlanmamış Yüksek Lisans
  • • Özçelik, S., (2001). "On İki Ton Besteleme Tekniği". Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 21 (3), 173-186.
  • • Pamir, L., (1998). Müzikte Geniş Soluklar. İstanbul: Boyut Yayıncılık.
  • • Say, A., (2002). Müzik Sözlüğü. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • • Selanik, C., (1996). Müzik Sanatının Tarihsel Serüveni. Ankara: Doruk Yayıncılık.
  • • Sözen, M. ve U. Tanyeli., (2005). Sanat Kavram ve Terimleri Sözlüğü. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • • Tunçdemir, İ., (2007). "Cumhuriyet Dönemi Müzik Kültürünün Oluşmasında Rol Oynayan Sanatçılarımız ve Türk Müziğine Katkıları". 16. Ulusal Eğitim
  • • Yöre, S., (2011). "Çağdaş Müzik: Bestecilik Ana Akımları, Teknikleri ve Başlıca Besteciler". Çukurava Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20 (3), 2.
  • • Yujak, K., (1975). Polifoni-Nazariyat Makaleler Topluluğu. Moskova: Muzıka Yayınevi.
  • • Yurga, C., (2005). Dünya Coğrafyasında Uluslararası Sanat Müziği Türleri. Ankara: Pegem A. Yayıncılık.