MÜZİKSEL İŞİTME OKUMA ve YAZMA EĞİTİMİNİN KEMAN EĞİTİMİNE ETKİSİ

Bu çalışma, müziksel işitme okuma ve yazma (MİOY) eğitiminin, keman eğitimine etkisini tespit etmek amacıyla, regresyon yöntemi kullanılarak yapılmıştır. Çalışma nicel bir araştırmadır. Çalışmada veriler, anket yöntemi ile elde edilmiştir. Çalışmada ortaya çıkan regresyon analizi sonuçlarına göre, müziksel işitme okuma ve yazma eğitiminin, keman eğitimine etkisi olduğu saptanmıştır. Çalışmada, MİOY eğitiminin keman eğitimi üzerindeki etkisini göstermek için oluşturulan modellerden sadece bir tanesi istatistiki olarak anlamsız çıkmıştır (p>0.05, sig=0.54). Bunun dışındaki tüm modeller istatistiki olarak anlamlıdır. Çalışmada ortaya çıkan regresyon analizinin sonuçlarına göre kurulan modellerden açıklama gücü en yüksek olan modelde, açıklama gücü %27, açıklama gücü en düşük olan model ise açıklama gücü %11’dir. MİOY eğitiminin keman eğitimi üzerindeki etkisine baktığımızda ise, çalışmada ortaya çıkan regresyon analizinin sonuçlarına göre, en büyük etki, %54, en düşük etki ise, %36 olarak hesaplanmıştır. Bu çalışma için öngörülen sonuçlar, elde edilen sonuçlar ile doğrulanmış bulunmaktadır.

___

  • • Angı, Ç.E. ve Birer Hamzaoğlu, A.R., (2013). Keman Öğretiminde Karşılaşılan Entonasyon Problemleri ve Çözüm Önerileri. Sanat Eğitimi Dergisi, 1(2), 48-69.
  • • Apaydınlı, K., (2006). Anadolu Güzel Sanatlar Liseleri Müzik Bölümü Öğrencilerinin Müziksel İşitme-Okuma-Yazma Dersinde Karşılaştıkları Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Ankara: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Güzel Sanatlar eğitimi Anabilim Dalı, Müzik Eğitimi bilim.
  • • Holloway, M.S., (2001). The Use of Colloborative Action Learning to Increase Music Appreciation Students’ Listening Skills. Utah: Utah University.
  • • Kennedy, M., (1996). Concise Dictionary of Music. UK: Oxford University Press.
  • • Kurtuldu, M.K., (2007). İşleme Modeline Dayalı Piyano Eğitiminde Genel Öğrenme Stratejilerinin Yeri ve Görsel İmajlar Oluşturma Yönteminin Kullanılabilirlik Düzeyi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • • Özbek, Ö., (2003). Müzik Teorisi ve İşitme Eğitiminde Uygulamaların Çeşitlendirilmesi. İstanbul: Marmara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • • Özçelik, S., (2003). Müzikal Dikte ve Solfej. Ankara: Başkent Matbaacılık.
  • • Özgür, Ü., (1995). Mesleki Müzik Eğitiminde Deşifrenin Önemi. Filarmoni Sanat.
  • • Özgür, Ü. ve Aydoğan, S., (2002). Müziksel İşitme Okuma. Ankara: Sözkesen Matbaası.
  • • Şendurur, Y., (2001). Keman Eğitiminde Etkili Öğrenme-Öğretme Yöntemleri. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(3), 145-155.
  • • Turhan, Z., (2010). Bireysel Çalgı Derslerinde Öğretmen-Öğrenci İletişiminin İncelenmesi (Gazi Eğitim Fakültesi Örneği). Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • • Uçan, A., (2004). Keman. İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • • Uçan, A., (2005). Müzik eğitimi: Temel Kavramlar-İlkeler-Yaklaşımlar ve Türkiye’deki Durum (3. cilt). Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • • Uçan, A., (2005). Müzik eğitimi: Temel Kavramlar-İlkeler-Yaklaşımlar ve Türkiye’deki Durum. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • • Uçan, A. ve Günay, E., (1980). Çevreden Evrene Keman Eğitimi I. Ankara: Önder Matbaası.
  • • Uyan, M.O., (2013). Müzik Teorisi ve İşitme Eğitimi İle Bireysel Çalgı Eğitmi Başarıları Arasındaki İlişkiler. Sanat Eğitimi Dergisi, 1(1), 53-68.
  • • Yaşmut, B., (2013). Piyano Eğitiminin Müziksel İşitme Okuma ve Yazma Davranışlarına Etkisi. Ondokuzmayıs Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı Müzik Eğitimi Bilim Dalı, Samsun.