MÜZİK ÖĞRETMENLİĞİ MESLEĞİNDE KULLANILABİLİR ÇALGI ÖZELLİKLERİ VE MESLEKİ ÇALGI OLARAK ELEKTROGİTAR ÖNERİSİ

Bu araştırmada, müzik öğretmenlerinin müzik dersinin farklı boyutlarında çalgı kullanmalarının önemi hakkındaki düşüncelerinin ortaya konması, kişisel olarak kullanmak üzere ihtiyaç duyduğu çalgı özelliklerinin ve elektrogitar çalgısının bu ihtiyaçları karşılama durumunun incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada veriler; müzik dersinin boyutları, müzik öğretmeni çalgısının özellikleri, sınıf ortamı ve okulların fiziki koşulları göz önünde bulundurularak uzman görüşleri doğrultusunda araştırmacı tarafından geliştirilen anket ile toplanmıştır. Bunun yanında araştırmada problem durumunun açıklığa kavuşturulması bakımından elektrogitar çalgısının gelişimi ve yapısal olarak işlevselliği konusuna ilişkin literatür taraması yapılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Ankara ve Niğde il merkezlerinde görev yapmakta olan 49 müzik öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırma bulguları doğrultusunda öğretmenlerin müzik dersinin tüm boyutlarında çalgı kullanılması gerektiğini düşündüğü, elektrogitarın bu boyutlar için müzik öğretmeni çalgısı olarak işlevsel, sınıf ortamına ve okulların fiziki koşullarına oldukça uygun bir çalgı olduğu sonuçlarına ulaşılmıştır.

___

  • • Buyurgan, S. ve U. Buyurgan, (2012). “Sanat Eğitimi ve Öğretimi”, Pegem Akademi Yayınları, Ankara.
  • • Chapman, R. (1999). Bütün Yönleriyle Gitarlar. Dost Kitabevi Yayınları, Ankara.
  • • Karasar, N., (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Nobel Yayınları, İstanbul.
  • • Kıvrak, Y. (2003). Müzik Eğitimi Çalgılarımız, Cumhuriyetimizin 80. Yılında Müzik Sempozyumu, İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • • Nalbantoğlu, H. Ü. (1995). “Çağdaş Yaşam ve Çağdaş Sanat Üzerine Heidegger’den Bir Dolanım”, Defter Dergisi, 8. Sayı.
  • • Öcek, C. (2012). Elektrogitar. Pan Yayıncılık, İstanbul.
  • • Öcek, C. (2010). Elektrogitar Efektleri ve Amplifikatörler. Pan Yayıncılık, İstanbul.
  • • Özay, S. (2013). “Müzik öğretmeni yetiştirme sürecinde çalgı eğitiminin sorunları (Gazi Üniversitesi örneği), Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğt. Bil. Enst., Ankara.
  • • Öztürk, H. (2004). Türkiye’de Gençlere Uygulanan Elektrogitar Öğretiminde Yapılan Genel Yaklaşımlar, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğt. Bil. Enst., Ankara.
  • • Piji, D. (2007). Müzik Öğretmeni Adaylarına Piyano İle Eşlik Alanında Yeterlik Algısı Ölçeği’nin Geliştirilmesi Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 26.Sayı
  • • Ratcliffe, A. (2008). Elektrogitar El Kitabı. Alfa Yayınları, İstanbul.
  • • Uçan, A., Yıldız, G. ve Bayraktar E. (1999). İlköğretimde Müzik Öğretimi, Modül 9, Süleyman Demirel Üniversitesi, Burdur.
  • • Uçan, A. (2005). “Müzik Eğitimi Temel Kavramlar-İlkeler-Yaklaşımlar ve Türkiye’deki Durum”, Evrensel Müzikevi, Ankara.
  • • Ünal, S. (1989). “Müzik Öğretimi Nasıl Geliştirilir” konulu panelden, Orta Öğretim Kurumlarında Müzik Eğitimi Ve Sorunları, Türk Eğitim Derneği VII. Öğretim Toplantısı, 25-26 Mayıs 1989, Türk Eğitim Derneği Yayınları, Ankara.
  • • Yönetken, H.B. (1950). “Müzik Eğitiminin Temeli”, der. Ahmet Say, Müzik Öğretimi Müzik Ansiklopedisi Yayınları, Ankara.