TANRISAL ÖNBILGI – ÖZGÜR İRADE SORUNU: ZAMAN DIŞI SONSUZLUK ÇÖZÜMÜ

Tanrısal önbilgi – özgür irade sorununa karşı zaman dışı sonsuzluk çözümünün gerek geleneksel gerekse çağdaş savunucuları bulunmaktadır. Bu çalışmada öncelikle tanrısal önbilgi – özgür irade sorunu ortaya konduktan sonra, zaman dışı sonsuzluk çözümünün geleneksel ve çağdaş savunucularının görüşleri aktarılacaktır. Son olarak, Tanrı’nın zaman dışında olmasının sorunun çözümüne bir katkısı olup olmadığı değerlendirilecektir.

The Problem of Divine Foreknowledge and Free Will: Divine Atemporal Eternity Solution

There are both traditional and contemporary defenders of divine atemporal eternity as a solution for the problem of divine foreknowledge and free will. In this work, firstly, the problem of divine foreknowledge and free will will be put forth. Secondly, arguments of both classical and contemporary defenders of divine atemporal eternity solution will be stated. Lastly, whether God’s being atemporal have a contribution to the solution of the problem will be evaluated.

___

  • • Aquinas, Thomas, Summa Theologica, Part I, Çeviren: Fathers of the English Dominican Province, London: Burns Oates & Washbourne Ltd.
  • • Basinger, David, “Middle Knowledge and Classical Christian Thought”, Religious Studies, Vol. 22, No: 3-4, Eylül-Aralık 1986, s. 407-422.
  • • Boethius, Felsefenin Tesellisi, Çeviren: Çiğdem Dürüşken, İstanbul: Kabalcı Yayınları, 2006.
  • • Craig, William Lane, The Problem of Divine Foreknowledge and Future Contingents from Aristotle to Suarez, Leiden: Brill, 1987.
  • • Green Jeffrey, Rogers Katherin, “Time, foreknowledge, and alternative possibilities”, Religious Studies, Vol. 48, No. 2, Haziran 2012, s. 151-164.
  • • Johnson, David Kyle, “God, fatalism, and temporal ontology”, Religious Studies, Vol. 45, No. 4, Aralık 2009, s. 435-454.
  • • Leftow, Brian, “Anselmian Presentism”, Faith and Philosophy, Vol. 26, No. 3, Temmuz 2009, s. 297-319.
  • • Rice, Hugh, “Divine Omniscience, timelessness, and the power to do otherwise”, Religious Studies, Vol. 42, No.2, Haziran 2006, s. 123-139.
  • • Rogers, Katherin A., “Anselmian Eternalism: The Presence of a Timeless God”, Faith and Philosophy, Vol. 24, No. 1, Ocak 2007, s. 3-27.
  • • Rogers, Katherin A., “The Necessity of the Present and Anselm’s Eternalist Response to the Problem of Theological Fatalism”, Religious Studies, Vol. 43, No. 1, Mart 2007, s. 25-47.
  • • Rogers, Katherin, “Back to Eternalism: A Response to Leftow’s “Anselmian Presentism””, Faith and Philosophy, Vol. 26, No. 3, Temmuz 2009, s. 320-338.
  • • Stump Eleonore, Kretzmann Norman, “Eternity”, The Journal of Philosophy, Vol. 78, No. 8, Ağustos 1981, s. 429-458.
  • • Stump Eleonore, Kretzmann Norman, “Prophecy, Past Truth, and Eternity”, Philosophical Perspectives, Vol. 5, 1991, s. 395-424.
  • • Timpe, Kevin, “Truth-making and divine eternity”, Religious Studies, Vol. 43, No. 3, Eylül 2007, s. 299-315.
  • • Yavuz, Zikri, İnsan Hürriyeti Açısından Tanrı’nın Ön Bilgisi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi, 2006.
  • • Zagzebski, Linda Trinkaus, The Dilemma of Freedom and Foreknowledge, New York: Oxford University Press, 1991.
  • • Zagzebski, Linda Trinkaus, “Recent Work on Divine Foreknowledge and Free Will”, The Oxford Handbook of Free Will, ed. Robert Kane, New York: Oxford University Press, 2002, s. 45-64.