NURETTIN TOPÇU’DA MA’ÂRIF MESELESI
Eğitim yediden yetmişe herkesi ilgilendiren, insan hayatının en önemli süreci olup doğumdan
ölüme kadar sürer. Bu çalışmada Cumhuriyet dönemi Türk düşüncesinin önemli
simalarından biri olan Nurettin Topçu’nun ma’ârif, yani eğitim ve öğretim sistemi üzerine
görüşlerinden bahsedilecektir. Topçu ma’ârif anlayışını muallim, talebe, mektep ve bunların
arka planındaki ilim ve insan anlayışına dayandırır. Kendisi de her şeyden önce bir
muallimdir. Yaşadığı dönemde dürüstlüğüyle ve adaletiyle tanınan Topçu, düşüncesini
İslâm’dan kaynaklanan ahlâk üzerine inşa etmiştir. Ma’ârif konusundaki düşüncelerinin
en önemli öğesi de muallim meselesidir. Muallim demek bütün eğitim sisteminin omurgası
demektir. Muallimi olmayan bir sistemin temeli çöker. Çünkü bireyleri ve dolayısıyla
toplumu yetiştiren muallimler hem topluma yön verir hem de zincirleme olarak bütün
dünyayı etkiler. Bu yüzden muallim hem eğitim ve öğretim sisteminin hem de toplumun
en önemli unsurudur. Verilen eğitim tekniğin yanı sıra hikmet sevgisine, hakikat arayışına
da yönelmek zorundadır. Aksi halde evrensel değerlerden ve insanî olmaktan uzak,
mekanik bir hâl alır.
The Question Of Ma’ârif (Education And Training System) In The Nurettin Topcu
Education covers everyone, and everyone needs it because it is the most important process
of human life and it continues from birth until death. Nurettin Topcu’s views on the
education and training system will be mentioned in this study. Topcu was one of the most
important figures of Turkish thought in the Republican era. Topcu bases its education
thought on understanding of science and humanity at the background of teacher, student
and school. He is also a teacher at first. Topcu was known honestly and justly in his lifetime,
built his thougt on the morality arising from Islam. The most important element
his thought about the education and training system comes from questioning the teacher.
According to him the most important element of the education and training system is
the questioning the teacher. Since, teacher is the backbone of the education system. It is
not possible for an educational system to be existed without teachers. Because teachers
teach and lead the all society. Thus, teachers have the power to influence the whole world.
That’s why the teachers are the most important elements of the education system and the
society. Education should be directed to the wisdom and search for truth together with
technique. Otherwise education will be far from universal values and away from being
human, mechanized.
___
- • Ahmed Cevdet Paşa. 1980. Ma’rûzât. [dü.] Yusuf Halaçoğlu. İstanbul: Çağrı, 1980.
- • —. 1991. Tezâkir-i Cevdet 40-Tetimme. [dü.] Cavid Baysun. Ankara: Türk Tarih
Kurumu, 1991.
- • —. 1960. Tezâkir-i Cevdet II (13-20). [dü.] Cavid Baysun. Ankara: Türk Tarih Kurumu,
1960.
- • Anay, Harun. 1997. Ahmed Cevdet Paşa’nın Modernizme Bakışı. Ankara: Türkiye
Diyanet Vakfı, 1997. Ahmet Cevdet Paşa. s. 67-77.
- • Berkes, Niyazi. 2003. Türkiye’de Çağdaşlaşma. İstanbul: Yapı Kredi, 2003.
- • Çubukçu, İbrahim Agâh. 1977. İslâm Düşünürleri. Ankara: Ankara Üniversitesi İlahiyat
Fakültesi, 1977.
- • Dewey, John. 1939. Türkiye Maarifi Hakkında Rapor. İstanbul: Devlet Basımevi (T.C.
Maarif Vekilliği), 1939.
- • Duralı, Şaban Teoman. 2011. Sorun Çağının Anatomisi. [dü.] Mehmet Sabri Genç.
İstanbul: Şûle, 2011.
- • Esed, Muhammed. 2004. Kur’an Mesajı (Meal-Tefsir). [çev.] Ahmet Ertürk Cahit
Koydak. İstanbul: İşaret, 2004.
- • İbn-i Haldun. 2015. Mukaddime 2. [çev.] Süleyman Uludağ. 11. İstanbul: Dergâh
Yayınları, 2015.
- • Işık, İhsan. 1990. Kültürümüzün Kimliği. İstanbul: Ünlem, 1990.
- • Kolektif. 2010. Dünyamızda İslâm Mirası. [dü.] Salim T. S. Al-Hassani, Talip Alp ve
Salim Akdüz. [çev.] Salih Tahir. Manchester: Foundation for Science Technology and
Civilisation, 2010.
- • Meriç Yazan, Ümid. 1992. Cevdet Paşa’nın Toplum ve Devlet Görüşü. 3. İstanbul:
İnsan, 1992.
- • Meriç, Cemil. 2008. Umrandan Uygarlığa. [dü.] Mahmut Ali Meriç. 14. İstanbul: İletişim,
2008.
- • Nizâmü’l-Mülk. 2009. Siyasetname. [çev.] Mehmet Taha Ayar. İstanbul: Türkiye İş
Bankası Kültür, 2009.
- • Özaydın, Abdulkerim. 2007. Nizâmülmülk. [kitap yaz.] İSAM. Türkiye Diyanet Vakfı
İslâm Ansiklopedisi. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Araştırmaları Merkezi,
2007, Cilt 33, s. 194-196.
- • Schopenhauer, Arthur. 2011. Din Üzerine. [çev.] Ahmet Aydoğan. İstanbul: Say,
2011.
- • —. 2010. Hayatın Anlamı. [çev.] Ahmet Aydoğan. İstanbul: Say, 2010.
- • Şeriati, Ali. 2009. Ne Yapmalı. [çev.] Hicabi Kırlangıç ve Murat Demirkol. Ankara:
Fecr, 2009.
- • —. 2009. Öze Dönüş. [çev.] Ejder Okumuş. Ankara: Fecr, 2009.
- • Toku, Neşet. 2002. İlm- Umran (İbni Haldun›da Toplumbilimsel Düşünce). 2. Ankara:
Akçağ, 2002.
- • Topçu, Nurettin. 2017. Amerikan Mektupları-Düşünen Adam Aranızda. [dü.] Ezel
Erverdi ve İsmail Kara. 4. İstanbul: Dergâh, 2017.
- • —. 2004. İradenin Davası/Devlet ve Demokrasi. [dü.] Ezel Erverdi ve İsmail Kara. 2.
İstanbul: Dergâh, 2004.
- • —. 2008. İslâm ve İnsan/Mevlâna ve Tasavvuf. [dü.] Ezel Erverdi ve İsmail Kara. 5.
İstanbul: Dergâh, 2008.
- • —. 2010a. İsyan Ahlakı. [dü.] Mustafa Kök ve Musa Doğan. 5. İstanbul: Dergâh,
2010a.
- • —. 2017. Kültür ve Medeniyet. [dü.] Ezel Erverdi ve İsmail Kara. 17. İstanbul: Dergâh,
2017.
- • —. 2010b. Türkiye’nin Maarif Dâvası. [dü.] Ezel Erverdi ve İsmail Kara. 6. İstanbul:
Dergâh, 2010b.
- • —. 2006. Varoluş Felsefesi/Hareket Felsefesi. [dü.] Ezel Erverdi ve İsmail Kara. 2.
İstanbul: Dergâh, 2006.
- • —. 2007. Yarınki Türkiye. [dü.] Ezel Erverdi ve İsmail Kara. 6. İstanbul: Dergâh, 2007.