Söylemin Düzeni: Entelektüelin Söylemini Dolaşıma Sokma Mücadelesi

Bu çalışmada entelektüel ve onun iktidarla ilişkisi incelenmiştir. Çalışmada diğer kuramcıların kavramlaştırmaları dışarıda tutularak, Fransız filozof Michel Foucaultnun iktidar ve entelektüel konusundaki kavramlaştırmaları temel alınmıştır. Foucaultnun kavramlaştırmalarının seçilmesinin nedeni, Foucaultnun entelektüel olarak kendine özgü duruşu, bilgi-iktidar-hakikat arasındaki döngüsel ilişkiyi göstermesi, neoliberal iktidarın işleyiş düzeneklerini ilk kavramlaştıranlardan olmasıdır. Bu çalışmada sırasıyla, Foucaultnun entelektüel, hakikat ve iktidar kavramlaştırmaları, iktidarla mücadele, günümüzde entelektüelin siyasi işlevi, entelektüelin iktidarını kullanma olanakları, mücadele aracı olarak söylem ve söylemin denetimi tartışılacaktır. Çalışma, teorik bir değerlendirmedir. İncelenen konuyu derinleştirmek amacıyla sınırlı ve tarihi örnekler üzerinden entelektüelin iktidarını kullanma olanaklarının nasıl kısıtlandığı Foucaultcu söylem analizine başvurularak gösterilmeye çalışılmıştır.

The Order of Discourse: Intellectual s Struggle Putting Their Discourse into Circulation

The aim of this study is to examine the relationship between intelectual and power. The study based on Foucault s frames of the power and the intellectualism by setting aside the conceptualization of other theorists on this subjects. The reasons which led the researcher to Foucault s conceptualization were his unique stance as an intellectual, his expression of recursive relationship among knowledge, truth and power and that he was the one who conceptualised the neoliberal power mecanism function for the first time. In this study, the Foucault s intelectual, truth and power conceptualisation and the struggle with power, political function of intellectual in this age, potentiality of intellectual to use its power, discourse as a means of struggle and its control have been dicussed respectively. It is a theoretical study. In an attempt to deepen the issue; by using some historical examples there searcher tried to show how the intellectual use of its power has been restricted and in this way Foucault s discourse analysis has been applied.

___

  • Baysan, G.T. (2002) “Dreyfus Davası: Gerçek ve Adalet Savaşçısı Zola”, Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, Cilt: 19 / Sayı:1/ 181- 195 Bernauer,J.W. (2005).Foucault’nun Özgürlük Serüveni: Bir Düşünce Etiğine Doğru, (çev. İsmail Türkmen), İstanbul: Ayrıntı Yayınları Cangızbay, K., (2003). Globalleştirme Terörü. Ankara: Odak Yayınları ComitteetoProtectJournalists”Nedim Şener, Turkey” - 2013 “CPJ International Press Freedom Awardee”. CPJ.org. http://www.cpj.org/ awards/2013/nedim-sener-turkey.php 12 Aralık 2014 tarihinde erişildi. Dijk,E.V.(2005) “Söylemin ve İktidarın Yapıları”, Medya, İktidar ve İdeoloji, (Der. ve çev. Mehmet Küçük) Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları Etkin Haber Ajansı / 31 Ocak 2011 Pazartesi, 19:58; http://bianet. org/bianet/toplum/127583-tgsden-isten-atilan-gazeteciler-icin-imza- kampanyasi, 12 Aralık 2014 tarihinde erişildi. Focus Dergisi, “Engizisyon, Tarihin Karanlık Sayfaları”, http://www. focusdergisi.com.tr/tarih/00208/ Foucault, M.(2003).“İktidar ve Bilgi”, İktidarın Gözüiçinde, Çev. Işık Ergüden,İstanbul:AyrıntıYayınları. Foucault, M. (2001). Söylemin Düzeni (9-42) Ders Özetleri içinde, (çev. Selahattin Hilav). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları Foucault, M. (2005). Entelektüelin Siyasi İşlevi/Seçme Yazılar I, (çev. Işık Ergüden-Osman Akınhay-Ferda Keskin), İstanbul:Ayrıntı Yayınları, Foucault, M. (1993).Cinselliğin Tarihi I.(Çev: H. Tufan) İstanbul:Afa Yayınları Foucault, M. (1987). Söylemin Düzeni(çev. Turhan İlgaz) İstanbul: Hil Yayıncılık Foucault, M. (2005a). “Entelektüel ve İktidar”Foucault, M.,Entelektüelin Siyasi İşlevi/ Seçme Yazılar I içinde, (çev. Işık Ergüden-Osman Akınhay- Ferda Keskin) İstanbul: Ayrıntı Yayınları, Foucault, M. (2005b). “İktidar ve Hakikat”Foucault, M.,Entelektüelin Siyasi İşlevi/Seçme Yazılar I içinde, (çev. Işık Ergüden-Osman Akınhay-Ferda Keskin) İstanbul: Ayrıntı Yayınları, Foucault, M. (2005c). “İki Ders”Foucault, M.,Entelektüelin Siyasi İşlevi/ Seçme Yazılar I içinde, (çev. Işık Ergüden-Osman Akınhay-Ferda Keskin) İstanbul: Ayrıntı Yayınları, Foucault, M. (2005d). “İktidar Üzerine İki Diyalog” Foucault, M.,Entelektüelin Siyasi İşlevi/Seçme Yazılar I içinde, (çev. Işık Ergüden- Osman Akınhay-Ferda Keskin) İstanbul: Ayrıntı Yayınları, Foucault, M. (2000) Özne ve İktidar. I. Ergüden, O. Akınhay (çev.) İstanbul:AyrıntıYayınları. Foucault,M.(2003). “İktidar ve Beden” İktidarın Gözü, (çev.,Işık Ergüden), İstanbul: Ayrıntı Yayınları. Foucault,M. (2005d).“MichelFoucault ile Söyleşi”, Entellektüelin Siyasi İşlevi.(çev. I.Ergüden ve Ferda Keskin, O.Akınhay) İstanbul: Ayrıntı Yayınları. Foucault, M. (2005e). “MichelFoucault İle Söylesi” Foucault, M.,Entelektüelin Siyasi İşlevi/Seçme Yazılar I içinde, (çev. Işık Ergüden-Osman Akınhay-Ferda Keskin) İstanbul: Ayrıntı Yayınları, Foucault, M. (2002) Toplumu Savunmak Gerekir. Çev.Şehsuvar Aktaş. Yapı Kredi Yayınları/Cogito, İstanbul. Foucault, M. (2014). “Sunuş” Güvenlik, Toprak, Nüfus, (Collège De France Dersleri) İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları / Sosyoloji Dizisi 392 Gönensin O. (2015) “İçerideki gazeteciler”, Vatan Gazetesi,29 Mart Gramsci, A. (1975). Hapishane Defterleri (Felsefe ve Politika Sorunları Seçmeler), Çev. Adnan Cemgil, Siyasal Düşünce Klasikleri Dizisi Belge yayınları, İstanbul HaberTürk (2008). “Muhafazakar eşcinselim”, 04 Ocak. (12 Aralık 2014 tarihinde erişildi). Hürriyet, (2015) Paris’te Charlie Hebdo dergisine silahlı saldırı, 7 Ocak Keskin, F. (2005). “İktidar, Hakikat ve Entelektüelin Siyasiİşlevi” Foucault, M.,Entelektüelin Siyasi İşlevi/Seçme Yazılar I, (çev. Işık Ergüden-Osman Akınhay-Ferda Keskin) İstanbul: Ayrıntı Yayınları. Keyder, Ç. 1999, Türkiyede Devlet ve Sınıflar, İstanbul:İletişim Yayınları. Kuhn,T. S. (2000). Bilimsel Devrimlerin Yapısı,Istanbul: Alan Yayıncılık. Lukacs, G.(1998). Tarih ve Sınıf Bilinci,(Çev: Y. Öner),İstanbul:Belge Yayınları Megill, A. (1998). Aşırılığın Peygamberleri.(Çev. Tuncay Birkan), Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları New Scientist (1992) “WatikanAdmits Galileo Was Right” (7 Kasım, volüm, 1846) Özocak, Gürkan (2011) Türkiye’de Siyasi İktidarın Mizahla İmtihanı: İfade Özgürlüğü ve Karikatür, Türkiye Barolar Birliği Dergisi, sayı:94 (253-294) Sabah Gazetesi, (2014) 18 Aralık.5 Ocak 2015 tarihinde erişildi. Said, E., (1995).Entelektüel. (çev. Tuncay Birkan), İstanbul: Ayrıntı Yayınları