Gramer Olarak Sanat: Wittgensteincı Estetik Üzerine Bir Araştırma

Wittgenstein dil ile dünya arasında Tractatusta kurduğu resim teorisinden ikinci döneminde vazgeçmiş, olgusal dünyanın dışında olduğu için hakkında konuşulamayan alanlar olarak vaz ettiği etik, estetik ve teolojiyi bu döneminde deneyim dünyasının içine dahil etmiştir. İkinci döneminde sözcüğün anlamı artık dilsel olarak ifade edilen mantıksal önermeler aracılığıyla değil, sözcüklerle birlikte onlara eşlik eden mimik, jest ve hareketlerin kullanımları ile ortaya çıkmaktadır. Bu çalışmada Wittgensteinın ikinci döneminde geliştirdiği dil oyunlarından hareketlegramer olarak sanat ya da gramer estetiği şeklinde nitelendirilebilecek bir estetiğin imkanı sorgulanacaktır.

Art as Grammar: An Inquiry on Wittgensteinen Aesthetics

The picture theory that depicts the relationship between language and the world in Tractatus by Wittgenstein was refuted in his so-called second phase and hence ethics, aesthetics and theology that used to be left outside the realm of sayable propositions as they are beyond the phenomenological world in the first stage were called back into the life of experience. In this second stage, the meaning reveals itself with gestures, facial expressions, actions and their verbal equivalents as opposed to logical propositions of language that were put forth as the mere carrier of the meaning previously. This work inquires the possibility of an aesthetics that departs fromlanguage games laid out in the second phase of Wittgenstein and comes to be qualified as either art as grammar or grammatical aesthetics .

___

  • Diffey, Teffy, “Wittgenstein, Anti-Essentialism and the Definition of Art”, Wittgenstein, Aesthetics and Philosophy, Ashgate, 2004.
  • Hafling, Oswald, “Wittgenstein on Music and Language”, Wittgenstein, Aesthetics and Philosophy, Ashgate, 2004.
  • Hagberg, Garry L., “Art and Unsayable”, Art as Language: Wittgenstein Meaning and Aesthetic Theory, Cornell University Press, London, 1995, s. 8-31.
  • Shusterman, Richard, “Aesthetic Argument and Perceptual Persuasion”, Critica, vol. 15, no: 45, 1983.
  • Soykan, Ömer Naci, Felsefe ve Dil: Wittgenstein Üstüne Bir Araştırma, MTV Yay., İstanbul, 2006.
  • Tilghman, Benjamin R., “Ethics and Aesthetics in Tractatus”, Wittgenstein, Ethics and Aesthetics: The View from Eternity, State University of New York Press, New York, 1991.
  • Tilghman, Benjamin R., “Aesthetic Descriptions and Secondary Senses”, Reflexions on Aesthetic Judgments and Other Essays, Asgate, 2004.
  • Tilghman, Benjamin R., “Reflections on Aesthetic Theory”, Reflexions on Aesthetic Judgments and Other Essays, Ashgate, 2004.
  • Tilghman, Benjamin R., “Understanding People and Understanding Art”, Reflexions on Aesthetic Judgments and Other Essays, Ashgate, 2004.
  • Tunalı, İsmail, “Wittgenstein’ın Estetik Anlayışını ‘Vorlesungen Und Gespraeche Über Aesthetik, Psychologie Und Religion’ Kitabına Dayanarak Bir Belirleme Denemesi”, Felsefe Arkivi, sayı: 25, 1984.
  • Utku, Ali, Wittgenstein: Erken Döneminde Dilin Sınırları ve Felsefe, Doğu Batı Yayınları, 2014.
  • Wide, Carolyn, “Ethics and Aesthetics are One”, Wittgenstein, Aesthetics and Philosophy, ed. Peter B. Lewis, Ashgate, 2004, s. 165- 184.
  • Wittgenstein, Ludwig, Tractatus-Logico Philosophicus, trans.C.K. Ogden, Routledge, London, 1981.
  • Wittgenstein, Ludwig, Notebooks, trans. G.E.M. Anscombe, Basil Blackwell, 1961.
  • Wittgenstein, Ludwig, Philosophical Investigations, trans. G.E.M. Anscombe, Basil Blackwell, Oxford- Cambridge, 1958.
  • Wittgenstein, Ludwig, Zettel, çev. Doğan Şahiner, Nisan Yay., İstanbul, 2004.
  • Wittgenstein, Ludwig, Kesinlik Üstüne &Kültür ve Değer, çev. Doğan Şahiner, Metis Yay., İstanbul, 2008.
  • Wittgenstein, Ludwig, Lectures and Conversations on Aesthetics, Psychology and Religious Belief, ed. Cyril Barrett, University of California Press, Los Angeles, 1967.
  • Wittgenstein, Ludwig, Philosophical Grammer, ed. Rush Rhees, trans. Anthony Kenny, Basil Blackwell, Oxford, 1974.