PLATON VE DEVLET’İN EPİSTEMOLOJİSİ ÜZERİNE

Nesne analizini öne çıkaran ve kimi zaman “iki dünya teorisi” olarak da adlandırılan geleneksel yoruma göre, bilgi ve inanç arasındaki fark, Platon için, nesneler hakkındaki önermeleri ya da doğruları değil, bu nesnelerin bizzat kendilerini konu edinir. Bilgi ve inanç, olmak fiilinin yorumuna bağlı olarak, varlık ya da yüklemler üzerine olup, ancak ve sadece belirli nesnelerle kurulan doğrudan düşünsel aktlar olarak görülmelidir. Fakat Gail Fine, bu geleneksel yorumu açıkça reddeder ve Platon’un, Devlet diyalogunda, bilgi ve inanç ayrımı ile ilgili olarak aslında bir içerik analizi yaptığını iddia eder. Fine’a göre Platon, bilgiyi doğru önermelere bağlarken, inancı ise doğru olan ve doğru olmayan ile ilişkilendirir. Ayrıca Platon bilgiyi, sezgiye dayalı bir doğrudan kavrayış ya da acquaintance modeli üzerinden değil, uyumculuk görüşü çerçevesinde ele alır. Bu makalede, Francisco J. Gonzalez’in düşündüğünün aksine, Devlet’in Fine’ın yorumunu da destekler nitelikte görüşler içerdiği savunulmaya çalışılacaktır.

PLATO AND ON EPİSTEMOLOGY OF REPUBLİC

In Republic V, Plato distinguishes knowledge from belief by assigning knowledge to “what is” and belief to “what is and is not.” According to the traditional interpretation, Plato’s distinction concerns not propositions about objects but objects themselves. This “objects analysis” reads the word “what is” in Plato’s distinction as either existential or predictive in meaning and says that no one can have knowledge of sensibles and belief about forms. Gail Fine rejects the “objects analysis” and defends instead a “contents analysis”, according to which while knowledge is assigned to true propositions, belief is concerned with what may be true and false. Fine also argues that, as a coherentist, Plato does not think that knowledge consists in acquaintance or a self-certifying vision like intuition. After presenting Fine’s argument, we will argue that Francisco J. Gonzalez is mistaken in thinking that Fine’s veridical reading is incompatible with the text.

___

  • • Allen, R. E. (1971) “The argument from opposites in Republic V”, Essays in Ancient Greek Philosophy içinde, ed. J. P. Anton and G. L. Kustas, Albany: State University of New York Press, s. 165-75
  • • Aslan, A. (2012) İlkçağ Felsefe Tarihi
  • • Annas, J. (1981) An Introduction to Plato’s Republic, Oxford: Clarendon Press.
  • • Brown, L. (1986) “Being in the Sophist: A Syntactical Enquiry”, Oxford Studies in Ancient Philosophy, sayı: 4, s. 49-70.
  • • Butler, T. (2007) “On Today’s Two World Interpretation: Knowledge and True Belief in Plato”, The Southern Journal of Philosophy, sayı: XLV, s. 31-56.
  • • Cooper, N. (1986) “Between Knowledge and Ignorance”, Phronesis, sayı: 31, s. 229-242.
  • • Cottingham, J. (1984) Rationalism, London: Paladin Books, Granada Publishing.
  • • Cross, R. C. and Woozley, A. D. (1964) Plato’s Rupublic: A Philosophical Commentary, London: Macmillan and Co. Ltd.
  • • Fine, G. (1990) “Knowledge and Belief in Republic V-VII”, Epistemology içinde, ed. Stephen Everson, Cambridge: Cambridge University Press, s. 85- 115.
  • • Gerson, L. P. (2003) Knowing Persons: A Study in Plato, New York: Oxford University Press.
  • • Gonzalez, F. J. (1996) “Propositions or Nesnects? A Critique of Gail Fine on Knowledge and Belief in Republic V”, Phronesis: sayı: XLI (3), s. 245-275
  • • Gosling, J. C. (1968) “Doxa and Dunamis in Plato’s Republic”, Phronesis, sayı: 13, s. 119:130.
  • • Hintikka, J. (1973) “Knowledge and its Nesnects in Plato”, Patterns in Plato’s Thought içinde, ed. J.M. E. Moravcsik, Dordrecht: D. Reidel Publishing Company, s. 1-30.
  • • Kahn, C. (1981) Plato and the Socratic Dialogue: The Philosophical Use of a Literary Form, Cambridge: Cambridge University Press.
  • • Kuçuradi, İ. (1997) Çağın Olayları Arasında, Ankara: Ayraç Yayınevi.
  • • Lee, D. C. (2010) “Interpreting Plato’s Republic: Knowledge and Belief”, Philosophy Compass, sayı: 5 (10), s. 854-864.
  • • Russell, B. (1912) The Problems of Philosophy, London: Oxford University Press.