KİNDÎ ZAMAN ÖĞRETİSİNE KISA BİR BAKIŞ

El-Kindî Türk-İslam düşünce tarihinin ilk filozofu olarak kabul edilir. O, Aristoteles felsefesinin etkisinde kalmış olmasına rağmen bu felsefenin Kur’an nasslarıyla çelişen noktalarında açık bir biçimde yorumunu Kur’an nassları çerçevesinde yapmıştır. El-Kindî zaman öğretisini genel anlamda Aristoteles’in zaman anlayışına uygun olarak geliştirmiştir. Buna karşın zamanın ezeli-ebedi olması konusunda Arsitoteles’ten ayrılır. Ona göre sadece Tanrı ezeli ve ebedi olabilir. Tanrı dışındaki bütün varlıkların başlangıcı ve sonu vardır ve âlem de Tanrı tarafından sonradan yaratılmıştır. Kindî bu konuda İslam Felsefesi’nde Aristotelesçi ekol olarak bilinen Farabi, İbn-i Sina, İbn- Miskeveyh gibi filozoflardan ayrılmaktadır.

A SHORT LOOK AT KİNDİ’S DOCTRİNE OF TİME

El-Kindi is regarded as the first philosopher of the Turkish-Islamic history of thought. Even though he was under the influence of Aristotle’s philosophy, he openly gave his interpretation in the framework of Quranic nass when this philosophy contradicted with Quran’s nass. El-Kindi developed his doctrine of time in general in accordance with Aristotle’s approach of time. However, he deviates from Aristotle in the topic of time’s being eternal. According to him, only God can be eternal. All creatures besides God have a beginning and an end, and the universe also was created by God later on. In this respect, Kindi deviates from philosophers such as Farabi, İbn-i Sina, İbn-i Miskeveyh who are known as Aristotelian school in Islamic Philosophy.

___

  • AL- ALLAF, M.: Al-Kindi`s Natural Philosophy. Online im Internet: www. muslimphilosophy.com/ma/eig/ma-k-np.pdf
  • AL- ALLAF,M: “Al-Kindi’s Mathematical Metaphysik”, www. muslimphilosophy.com/ma/eip/ma-k-mp.pdf, (02.03.12),
  • ALFRED, IVRY L.: Al- Kindī´s Metaphysics. Albany 1974.
  • ARISTOTELES: Physik. Übersetzt, mit einer Einleitung und mit Anmerkungen hrsg. von H.Günter Zekl. Hamburg 1987.
  • ARISTOTELES: Metaphysik. Zweiter Halbband: Bücher VII (Z)-XIV (N). Mit Einleitung und Kommentar hrsg. von Horst Seidl, Hamburg 1991.
  • ABÛ RIDÂ, MUHAMMAD.A.: RasÁÞil Al-Kindî al-Falsafi ya. Kairo 1953.
  • DE BOER, TJITZE. J.: Geschichte der Philosophie im Islam. Stuttgart 1901.
  • El-EHWANY, AHMED F.: Al-Kindi, von History of Muslim Philosophy. Online im Internet: www.muslimphilosophy.com/kindi/default.htm
  • GIERER, ALFRED: Eriugena, al Kindi, Nikolas von Kues. Protagonisten einer wissenschaftsfreundlichen Wende im philosophischen und theologischen Denken, Halle 1999. HIERONIMUS, CARDANI.: De Subtilitate. Basel 1664
  • IBN AN-NADÎM, MUHAMMAD IBN Ishâk: Al-Fihrist. Beirut1978.
  • KLEIN-FRANKE, FELIX: „Al-Kindî.“ In: Edited by Seyyed Hossein Nasr and Oliver Leaman:History of islamic philosophy. London and New York 1996, Volume I, S. 165-178.
  • KAYA, MAHMUT.: Kindi’nin Felsefi Risaleleri (Kindi`s Philosophische Abhandlungen). Istanbul 1994.
  • NAGY, ALBINO: „Die philosophische Abhandlungen des Ja`qub Ben Ishaq Al-Kindî.“ In: C. Baumkehr, und G. F. Hertling (Hrsg.): Philosophie des Mittelalters, Münster 1897.
  • RASCHED ROSHDI. und JOLIVET JEAN.: Oeuvres Philosophique et Scientifi ques D´al Kindī. Volume II. Metaphysique et Cosmologie. Leiden/ Boston/ Köln 1998.
  • RASCHED ROSHDI. „Al-Kindi’s Commentary an Archimeds‘ ‘The Measurement of the Circle“, Arabic Sciences and Philosophy 3 (1), 1993, 7-53.
  • SHARIF, MIYAN M.: A History of Muslim Philosophy (türkische Übersetzung). Istanbul 1996.
  • ÜLKEN, HILMI. Z.: Islamische Philosophie. Istanbul 1998.
  • WALZER, RICHARD: Greek into Arabic. Oxford 1962.