KİERKEGAARD’IN BİREY TEMELLİ FELSEFE ANLAYIŞI

Doğa bilimlerin kendisine ait yöntemler ortaya koyması ve bu yöntemlerin yaşam üzerinde etki düzeyinin artması modern düşüncenin de buna göre şekillenmesine neden olmuştur. Bu şekilde özellikle 17. Yüzyıl ile birlikte felsefenin doğa bilimsel yöntemlere göre şekillenmiş sistematiği olduğunu söyleyebiliriz. Bu dönem ile birlikte pek çok düşünür felsefeyi bir bilim haline getirip bütün felsefi sahayı belirli bir sistematiğe göre şekillendirmeye çalışmıştır. Bu sistem filozoflarının en önemlilerinden birisi de Hegel’dir. Hegel oluşturmaya çalıştığı felsefi sistem ile bütün insanlık alanına ait hakikati ortaya koyabileceğini iddia etmiştir. Bu yaklaşıma en önemli eleştirilerden birisi Kierkegaard tarafından getirilmiştir. Kierkegaard insanı soyut bir takım ilkeler ve süreçler ile değerlendirerek yorumlamaya karşı çıkarak bunun yerine bireyi öne çıkaran varoluşçu bir felsefe anlayışı ortaya koymuştur. Bu çalışmada Hegel’in oluşturmaya çalıştığı felsefi yaklaşım ile Kierkegaard’ın bu felsefi yaklaşıma getirdiği eleştiriler ele alınmış ve Kierkegaard’ın özgün yönü gösterilmeye çalışılmıştır.

Kierkegaard’s Individual-Based Understanding Of Philosophy

Abstract The introduction of its own methods of natural sciences and the increase in the level of influence of these methods on living has shaped modern thinking accordingly. In this way, we can say that especially since the 17th century, philosophy has been systematized according to natural scientific methods. Along with this period, many philosophers have tried to make philosophy a science and to shape the whole philosophical field according to a certain systematic. One of the most important philosophers of this system is Hegel. Hegel claimed that he could reveal the truth of the whole humanity field with the philosophical system he tried to form. One of the most important criticisms of this approach was brought by Kierkegaard. Kierkegaard objected to evaluate and interpret the human being with certain abstract principles and processes, and instead, he introduced an understanding of existential philosophy which puts forward the individual. In this study, the philosophical approach Hegel tried to form and Kierkegaard’s criticism of this philosophical approach were examined and Kierkegaard’s unique aspect was tried to be presented.

___

  • • Alpyağıl, Recep, Wittgenstein ve Kierkegaard’dan Hareketle Din Felsefesi Yapmak, Anka Yayınları, İstanbul, 2002.
  • • Bumin, Tülin, Hegel,Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 2001.
  • • Caputo, John D.,“Tekrar ve Kinesis: Kierkegaard ve Metafiziğin Çöküşü”, İnsan Bilimlerine Prologomena, çev. Hüsamettin Arslan, Paradigma Yayınları, İstanbul, 2002.
  • • Cauly, Olivier, Kierkegaard, çev. Işık Ergüden, Dost Yayınları, Ankara, 2006.
  • • Gödelek, Kamuran, Kierkegaard, Say Yayınları, İstanbul, 2010.
  • • Hegel,G. W. F., Science of Logic, çev. A. V. Miller, Humanities Press, 1969.
  • • Hegel, G. W. F., Bütün Yapıtları, Seçmeler 1:Felsefe Tarihi Dersleri, çev. Hüseyin Demirhan, Onur Yayınları, Ankara, 1976.
  • • Hegel, G. W. F.,Phenomenology of Spirit, .trans. A. V. Miller, Oxford UniversityPress, Oxford, 1977.
  • • Hegel, G. W. F.,Felsefe Bilimleri Ansiklopedisi I: Mantık Bilimi,çev. Aziz Yardımlı, İstanbul, 1996.
  • • Hegel, G.W.F.,Kim Soyut Düşünüyor, çev. Hakkı Hünler, Baykuş, sayı:2, 2008.
  • • Kierkegaard, Sören, Journals and Papers, ,cilt I, trans. Howard V. Hong, Edna H. Hong, Princeton University Press, Princeton, 1967.
  • • Kierkegaard, Sören, Concluding Unscientific Postscript, Princeton University Press, trans. David F.Swenson and Ed. By Walter Lowrie, Princeton, 1968.
  • • Kierkegaard, Sören, Ölümcül Hastalık; Umutsuzluk, çev. M.Mukadder Yakupoğlu, Ayrıntı Yayınları, İstanbul, 2001.
  • • Kierkegaard, Sören, Korku ve Titreme, çev. İbrahim Kapaklıkaya, Anka Yayınları, İstanbul, 2002.
  • • Kierkegaard, Sören, İroni Kavramı, çev. Sıla Okur, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul, 2003.
  • • Kierkegaard,Sören, Kaygı Kavramı, çev. Vefa Taşdelen, Hece Yayınları, Ankara, 2004.
  • • Kierkegaard, Sören, Günlüklerden ve Makalelerden Seçmeler, çev. İbrahim Kapaklıkaya, Anka Yayınları, İstanbul, 2005.
  • • Kierkegaard, Sören, Kahkaha Benden Yana, çev. Nedim Çatlı, Ayrıntı Yayınları, İstanbul 2005.
  • • Kierkegaard, Sören, “Felsefe Parçalarına Bilimsel Olmayan Sonlandırıcı Notlar”,- Kierkegaard, ed. Kamuran Gödelek, Say Yayınları, İstanbul, 2010.
  • 82FELSEFE DÜNYASI | 2018/KIŞ | SAYI: 68felsefe dünyası
  • • Kojeve, Alexandre, Hegel Felsefesine Giriş, çev. Selahattin Hilav, Yapı Kredi Yayınları.İstanbul, 2001. Maclntyre, Alasdair,Varoluşçuluk, çev. Hakkı Hünler, Paradigma Yayınları, İstanbul, 2001.
  • • Singer, Peter, Hegel: Düşüncenin Ustaları, çev. Bahar Öcal Düzgören, Altın Kitaplar Yayınevi, İstanbul, 2003.
  • • Soll, Ivan, an Introduction to Hegel’s Metaphysics, The University of Chicago Press, 1969.
  • • Saygın, Tuncay, Çağdaş Kıta Avrupa Felsefesinde Özne Sorunu,MSKÜ Basılmamış Doktora Tezi, Muğla, 2014.
  • • Taşdelen, Vefa, Kierkegaard’ta Benlik ve Varoluş, Hece Yayınları, Ankara 2004.
  • • Wachterhauser, Brice R., “Anlamada Tarih ve Dil”, İnsan Bilimlerine Prologomena, çev. Hüsamettin Arslan, Paradigma Yayınları, İstanbul, 2002.
  • • Wahl, Jean, Varoluşçuluğun Tarihçesi, çev. Bertan Onaran, Payel Yayınları, İstanbul, 1999.
  • • Verneaux, Roger, Egzistansiyalizm Üzerine Dersler, çev. Murtaza Korlaelçi, Erciyes Üniversitesi Yayınları, Kayseri,1994.