CHARLES L. STEVENSON’UN DUYGUSALCILIĞINDA İKNA’NIN YERİ

Sokrates ile Sofistler arasındaki “mutlaklık” tartışmasına kadar geriye götürülebilen etik problemler, felsefenin temel tartışma konularından biri olarak günümüze kadar ulaşmıştır. Bu durumun temel nedeni, etik problemlerin her dönemde yeni bir bakış açısıyla yeniden yorumlanması ve bu alana dair sorunların hala çözülememiş olmasıdır. Bu çalışmada Stevenson’un etik problemlere yeni yorumlama sürecinde hangi yöntemi uyguladığı ve ikna edici kavramları nasıl bir çerçeve içerisine dâhil ederek açıkladığı üzerinde durulacaktır. Bu yüzden Stevenson’un duygusalcılığı sadece etik problemlerin çözümlenmesinde ikna edici kavramların etkisi çerçevesinde ele alınmıştır. Nitekim rasyonel ve rasyonel olmayan şeklinde ikiye ayrılan bu anlayış, etik problemlerin çözümünde inanç ve tutumdaki anlaşmazlıkların ne düzeyde etkili olduğunu, duygusal ve kavramsal anlamın herhangi bir kavramı nasıl etkili hale getirdiğini ele almaktadır. Bu durum, Stevenson’un duygusalcılığının hem sübjektivizm hem de normatif etikten farkını da ortaya koymaktadır. O halde etik bir ilerlemeyi temsil eden Stevenson’un duygusalcılığının öncelikle ahlaki düşünceye yoğunlaşarak işe koyulduğu ve ilgi, eğilim ve tutumları sürece dâhil ederek bir etik anlayış inşa etmeye çalıştığı söylenebilir.

The Place of Persuasiton in Charles L. Stevenson’s Emotionalism

Ethical problems, which can be taken back to the debate of “absoluteness” between Socrates and Sophists, have reached today as one of the main subjects of discussion of philosophy. The main reason for this situation is the reinterpretation of ethical problems with a new perspective in every period. This study will focus on the questions of which method Stevenson used to reinterpret ethical problems and what kind of framework he explained by including persuasive concepts. Therefore, Stevenson’s emotionalism has been discussed only within the framework of the effect of persuasive concepts in the resolution of ethical problems. As a matter of fact, this process, which is divided into two as rational and non-rational, deals with the extent to which conflicts in belief and attitude are effective in solving ethical problems and how emotional and conceptual meaning makes any concept effective. This situation also reveals the difference of emotionalism in metaethics from both subjectivism and normative ethics. In that case, it can be said that Stevenson’s emotionalism, which represents ethical progress, focused primarily on moral thought and included interests, tendencies, and attitudes in the process.

___

  • • Baba, Coşkun. Retoriğin İkna Gücü. Çizgi Kitabevi. Konya. 2018.
  • • Cavalier, R. J. Vd. Ethics in the History of Western Philosophy. Macmillan Publish. London. 1989.
  • • Comte, Auguste. Pozitif Felsefe Dersleri. Çev. Ümid Meriç. Edebiyat Fakültesi Sosyoloji Dergisi. İstanbul. 1967.
  • • Glock, Hans-Johann. What is Analytics Philosophy. Cambridge University Press. Cambridge. 2008.
  • • Hudson, W.D. (ed). New Studies in Ethics: Modern Theories. New York. 1974.
  • • Hudson, W.D. (ed). The Is/Ought Questions. Macmillan Education. London. 1969.
  • • Martinich, A.P., Sosa, David. (ed). A Companion to Analytic Philosophy. Blackwell Publish. MA. 2001.
  • • Oya, Alberto. “Classical Emotivism: Charles L. Stevenson”. Bajo Palabra 2/22, 2019, ss.309-326.
  • • Runes, Dagobert D. The Dictionary of Philosophy. Kessinger Publish. 2010.
  • • Satris, Stephen. Ethical Emotivism. Martinus Nijhoff Publish. Boston. 1987.
  • • Spinoza, Baruch. Geometrik Düzene Göre Kanıtlanmış ve Beş Bölüme Ayrılmış Olan Etika. Çev. H. Ziya Ülken. Dost Kitabevi. Ankara. 2011.
  • • Stanford Encyclopedia of Philosophy. Erişim Tarihi: 20.12.2020. https://plato.stanford. edu/entries/stevenson/
  • • Stevenson, C. L. “Ethical Judgments and Avoidability”. Mind. 47/185 1938, ss.45-57.
  • • Stevenson, C. L. “Persuasive Definitions”. Mind. 47/187 1938, ss.331-350.
  • • Stevenson, C. L. “Meaning: Descriptive and Emotive”. The Philosophical Rewiew. 57/2 1948, ss.127-144.
  • • Stevenson, C. L. “On ‘What is a Poem?’”. The Philosophical Review. 66/3 1957, ss.329-362.
  • • Stevenson, C. L. “The Emotive Meaning of Ethical Terms”. Mind. 46/181 1937, ss.14-31.
  • • Stevenson, C. L. Ethics and Language. Yale University Press, London. 1969.
  • • Stevenson, C. L. Facts and Values: Studies in Ethical Analysis. Yale University Press, London. 1963.