Küreselleşme ve görünümleri üzerine

Etkilerini uzun süredir yaşadığımız ve öyle görünüyor ki daha uzun süre deyaşamaya devam edeceğimiz bir olgu olarak küreselleşme, genellikle siyasi, sosyalve ekonomik alanlarda liberal ilkelerin dünya ölçeğinde yaygınlaşması ve geçerlilikkazanması süreci olarak anlaşılmaktadır. Liberal ilkelere inanmayanlarküreselleşme sürecini eleştirmekte ve buna karşı çıkmaktayken, bu alanlarda liberalilkelere göre düzenleme yapılmasından yana olanlar bunu övmekte vedesteklemektedir. Ancak küreselleşmenin yaşamımız üzerindeki etkilerinebaktığımızda onu tümüyle eleştirmenin de övmenin de ussal ve nesnel bir tutumolduğunu iddia edemeyiz. Yapılması gereken, bu olguyu bütün yönleriyle ele almak,onun ne olduğunu, kazandırdıklarını, kaybettirdiklerini ve bundan sonradoğurabileceği sonuçları incelemek olmalıdır. Bu noktada felsefenin de üzerinedüşen görevler vardır: Örneğin, gelişmeleri ayrımlar yaparak çözümlemek,gelişmelerle birlikte yeni karşılaştığımız durumlara ilişkin kavramsal hazırlıklaryapmak ve bu durumlar için bu kavramsal çerçeveler ışığında yeni etik ilkelertüretmek, yasalar hazırlamaya, kurumları biçimlemeye katkıda bulunmak gibi.Böylece küreselleşmeye felsefece bir yön gösterme anlamında katkıda bulunulmuşolur.Bu yazının amacı, küreselleşmenin ne olduğunu yaşamımızın değişikalanlarına getirdikleri ışığında incelemektir.

On"Globalisation" and its appearances

Globalisation, as a fact that we have been experiencing its influences for along time and most probably will continue to experience these influences for a longwhile, is understood as a process that the liberal principles becomes prevalent inthe political, social and economical areas on a worldwide scale. While the oneswho don’t believe to liberal principles criticize and take a position against theglobalisation, the other side that believes to them praises and supports this process.But if we deal more closely with the influences of globalisation on our lives, we caneasily see that it is not a rational and objective attitude to criticize or praise thisprocess in its entirety. Indeed we should consider this fact in all its bearings, i.e.,analyse what it is, what brings to and takes from our daily lives, what effects it canbring out in the future, etc. In this context there are some tasks for philosophy: forexample, to analyse the process to expose its inner structure, to prepare conceptualframes for the new situations, to derive new ethical principles for the new situationsin the light of these conceptual frames, to make contributions to the processes likelegislation and designation of new establishments. Thus philosophy could makecontribution to the globalisation process to make it acquire a philosophical aspect. Aim of this paper is to expose the process of globalisation in the light of itsinfluences on our lives.

___

  • Arjun APPADURAI (ed.), Globalization, Duke University Press, Durham&London, 2001.
  • Jean BAUDRILLARD, Çılgınlığı Globalizm Üretiyor, (e-text: http://www.ntvmsnbc.com/news/130583.asp).
  • Zygmunt BAUMAN, Küreselleşme, Ayrıntı Yayınları, İstanbul, 1999. Garrett Wallace BROWN, “Globalization is What We Make of İt: Contemporary Globalization Theory and the Future Construction of Global İnterconnection”, Political Studies Review, 2008, vol. 6, p. 42-53.
  • A. FREEMAN-B. KAGARLİTSKY, Küreselleşmenin Krizi, Yordam Kitap, İstanbul, 2007
  • Jonathan FRIEDMAN, Debating Cultural Hybridity, (Der. Pnina Werbner ve Tariq Modood), Zed Books, London, 1997.
  • Francis FUKUYAMA, The End of History and the Last Man, Free Press, New York, 1992
  • F. FUKUYAMA, Tarihin Sonu mu?, (Çev. Cemal Aydın), Vadi Yayınları, Ankara, 1999.
  • Anthony GIDDENS, Sağın ve Solun Ötesinde, Metis Yayınları, İstanbul, 2002.
  • S. HALL ve M. JACQUES, New Times: The Changing Face of Politics in the 1990s, Lawrence and Wishart, London, 1989.
  • Krishan KUMAR, Sanayi-sonrası Toplumdan Post-modern Topluma: Çağdaş Dünyanın Yeni Kuramları, (Çev. Mehmet Küçük), Dost Yayınevi, Ankara, 1999.
  • Thomas OLESEN, “The Uses and Misuses of Globalization in the Study of Social Movements”, Social Movement Studies, vol.4/1, 2005, s.49-63.
  • Susan STRANGE, “The Limits of Politics”, Government and Opposition, 30 (3), 1995, s.291-311.
  • Kuo-yang TANG, “From Philosophy of History to Politcal Philosophy: An İdeological İnvestigation of Globalization”, International Review of Sociology, vol. 18/2, 2008, s. 197-209.
  • İmmanuel WALLERSTEİN, “Culture as the İdeological Battleground of the Modern World-system. In: The Essential Wallerstein”. The New Press, New York, 2000, s.264-289.
  • Max WEBER, The Protestant Ethic and the Spirit of Capitalism, (Çev. Talcott Parsons), George Allen and Unwin, London, 1976.