METAVERSE PAZARLAMADA REKLAMCILIK FAALİYETLERİNİN GÜNÜMÜZ İŞLETMELERİ AÇISINDAN ÖNEMİNE İLİŞKİN BİR ÇALIŞMA

Teknoloji, reklamcılık endüstrisinin dönüştürülmesinde her zaman önemli bir rol oynamıştır. Metaverse terimi, internet dünyasını hızla ele geçirmektedir. Yeni ürün ve hizmetlere milyarlarca yatırım yapan büyük şirketlerle, öte evrenin yakında pazarlama dünyası kapsamında tüketicileri önemli şekillerde etkileyeceğini tahmin etmek mümkündür. Bununla birlikte, genellikle blokzincir ve Web 3.0'ten NFT'lere kadar çeşitli teknolojileri içerecek şekilde tanımlanan metaverse, kullanıcıların hayatlarının önemli bir bölümünü sanal ve artırılmış ortamlarda geçirdikleri "öte evren" ile büyük ölçekli toplumsal değişimi temsil etmektedir. Gerçek insanları temsil eden avatarların yaşadığı sürükleyici, dijital bir ortamdır. İnsanların dijital versiyonlarının etkileşimde bulunabileceği 3 boyutlu dünyayı kapsamaktadır. Metaverse kavramı bugün bildiğimiz internetin bir sonraki seviyesi olarak kabul edilirken, beraberinde getirdiği yenilikçi fırsatlar ile reklamcılık faaliyetlerini yeniden tanımlamaktadır. Bu çalışmanın amacı, metaverse pazarlamanın reklamcılık faaliyetlerini nasıl etkileyeceğini açıklamaktır. Çalışmada metaverse kavramı ve gelişimi ile metaverse pazarlama; dijital pazarlama, markalama ve tüketici yolculuğu boyutları ile incelenmiştir. Metaverse reklamcılık faaliyetleri ise, sanal ürün yerleştirme, sanal deneyim yerleştirme, sanal etkinlik yerleştirme, reklam yerleştirme ve çok yeni bir kavram olan sahiplenilen metaverse boyutları ile ele alınmıştır.

___

  • Anderson, J., Rainie, L. (2022). The Metaverse in 2040. Pew Research Center. Erişim Tarihi: 9.6.2023, https://www.pewresearch.org/internet/2022/06/30/the-metaverse-in-2040/
  • Ball, M. (2020). The Metaverse what it is, where to find it, and who will build it. Erişim Tarihi: 9.6.2023, https://matthewball.vc/all/themetaverse
  • Ball, M. (2022). The metaverse: and how it will revolutionize everything. Liveright Publishing Corporation. Erişim Tarihi: 9.6.2023, http:// www.matthewball.vc/all/forwardtothemetaverseprimer
  • Barrera, K.G. , Shah, D. (2023). Marketing in the Metaverse: Conceptual understanding, framework, and research agenda. Journal of Business Research, 155A.
  • Bourlakis, M., Papagiannidis, S. & Li, F. (2009). Retail spatial evolution: paying the way from traditional to metaverse retailing. Electronic Commerce Research, 9, 135-148.
  • Dwivedi,Y.K. vd. (2022). Metaverse beyond the hype: Multidisciplinary perspectives on emerging challenges, opportunities and agenda for research, practice and policy. International Journal of Information Management, 66-102542.
  • Glaveski, S. (2021). 6 Ways to Advertise Your Brand in the Metaverse. Erişim Tarihi: 9.6.2023, https://glaveski.medium.com/6-ways-to-advertise-your-brand-in-the-metaverse-c8fe57009e4a
  • Golf-Papez, M., Heller J., Hilken, T., Chylinski, M., de Ruyter, K., Keeling, D. I. & Mahr, D. (2022). Embracing falsity through the metaverse: The case of synthetic customer experiences. Business Horizons,65(6), 739-749. Greener, R. (2021). Advertising in the Metaverse Explained: It’s a Jungle Out There. Erişim Tarihi: 9.6.2023, https://www.xrtoday.com/virtual-reality/advertising-in-the-metaverse-explained-its-a-jungle-out-there/
  • Hollensen,S. vd. (2022). Metaverse- The new marketing universe. Journal of Business Strategy, 01.
  • Howell, J. (2022). Metaverse for Advertising. Erişim Tarihi: 9.6.2023, https://101blockchains.com/ metaverse-for-advertising/ 14
  • Hilken, T., Chylinski, M., de Ruyter, K., Heller, J. & Keeling, D. I. (2022). Exploring the frontiers in realityenhanced service communication: From augmented and virtual reality to neuro-enhanced reality. Journal of Service Management, 33(4/5), 657-674.
  • Jeff, C. (2022). Metaverse Investing: The Complete Step-by-Step Guide on How to Invest in NFT, Virtual Land, Digital Assests and Metaverse Cryptocurrency through the Blockchain Gaming. Discover the Next Big Thing, Clifford Jeff.
  • Kim, J. (2021). Advertising in the Metaverse: Research Agenda . Journal of Interactive Advertising ,21(3), 141-144.
  • Pandey, N.,Nayal,P. &Rathore, A.S. (2020). Digital Marketing for B2B organizations: structure literature review and future research. Journal of Business and Industrial Marketing, 35(7),1191-1204.
  • Plangger, K & Campbell, C.L. (2022). Managing in an era of falsity: Falsity from the metaverse to fake news to fake endorsement to synthetic influence to false agenda. Business Horizons.65(6),709-788.
  • Rosenberg, Louis. (2022). Marketing in the Metaverse and the Need for Consumer Protections. 10.1109/UEMCON54665.2022.9965661.
  • Shen, B., Tan,W., Guo,J., Zhao,L. & Qin,P. (2021). How to Promote User Purchase in Metaverse? A Systematic Literature Review on Consumer Behavior Research and Virtual Commerce Application Design. Applied Sciences, 11, 11087.
  • Slawsky, R. (2022). Tapping into the metaverse with the LED displays. Kentucky: Networld Media Group. Zuckerberg, M. (2021). Founder’s Letter. Erişim Tarihi: 9.6.2023, https://about.fb.com/news/2021/10/founders-letter/ Erişim tarihi: 9.6.2023, https://coingape.com/education/explained-fortnite-game-and-why-fortnite-is-being-called-a-real-metaverse-virtual-music-c
  • Erişim tarihi: 9.6.2023, https://insidebitcoins.com/news/louis-the-game-all-you-need-to-know oncerts-travis-scott-arianna-grande/
  • Erişim tarihi: 9.6.2023, https://www.nbcnews.com/think/opinion/fortnite-s-travis-scott-concert-was-historic-he-s-not-ncna1195686
  • Erişim tarihi: 9.6.2023, https://wwd.com/fashion-news/designer-luxury/gucci-town-roblox-1235186865/
  • Erişim tarihi: 9.6.2023, https://www.cnbc.com/2021/11/18/nike-teams-up-with-roblox-to-create-a-virtual-world-called-nikeland-.html
  • Erişim tarihi: 9.6.2023, https://www.horizont.net/tech