Yunanlı Şeyh’e Göre Bir, Akıl ve Nefs

Umum felsefede Neoplatonizmin kurucusu olarak bilinen Plotinus, tercüme hareke- tinin ilk dönemlerinde “Yunanlı Şeyh” ismiyle tanınmaktadır. Plotinus’a ait Enneadlar’ın tercüme hareketinin ilk dönemlerinde bütünüyle Arapça’ya çevrildiğine dair elimizde bir veri bulunmasa da sudur nazariyesine temel teşkil eden ve Aristo’ya nispet edilen Esûlû- ciya’nın Kindi’nin komisyon başkanlığında Arapça’ya aktarıldığı bilinmektedir. Aristo’ya ait olmayan ancak muhtevası itibariyle Neoplatonik unsurlar taşıyan Esûlûciya’da Plo- tinus’un görüşlerinin büyük ölçüde yansımalarını görmek mümkündür. Abdurrahman Bedevi, Eflûtin inde’l Arab adlı eserinde Esûlûciya’nın yanı sıra Yunanlı Şeyh’in sözlerinden oluşan, Plotinus’a ait Müteferrika Metinler ve Sivanü’l Hikme’den Seçmeler başlığı altında iki metne daha yer vermektedir. Bu makale bu iki metni Bir, Akıl ve Nefs ekseninde ele almaktadır.

The One, Intellect and Soul to the Greek Sage

Plotinus, known as the founder of the Neoplatonism in general philosophy is recognized with the name of ‘Greek Sage’ in the beginning of the translation movement. It is a known fact that Esulucia (Theologia) which is the bases of theory of emanation and refers to Aristotle, was translated into Arabic under the commission presidency of Kindi although we do not have information as to Enneadlar belonging to Plotinus was entirely translated into Arabic at the very first stages of translation movement. It is very possible to see the reflections of Plotinus’ ideas and thoughts in Esulucia which is not belong to Aristotle but has neoplatonic components in terms of its content. Abdurrahman Bedevi in his work Eflûtin inde’l Arab (Plotinus among Arabs) gives place to not only Esulucia but also Sayings of the Greek Sage (Nusûsun Müteferrikatün li Eflûtin) and Selections From Sivanü’l Hikme (Müntehabün min Sıvanü’l Hikme) which are composed of words of Greek Sage and belong to Plotinus. This article addresses these two texts in terms of One, Intellect and Soul.

___

  • Adamson, Peter S., The Arabic Plotinus, a Study of The Theology of Aristotle and Related Texts, Uni- versity of Notre Dame, 2000.
  • Bedevi, Abdurrahman, Eflutin inde’l Arab, Mektebetü’n Nehdati’l Mısriyye, 1955. Corrigan, Kevin, Reading Plotinus, Purdue University Press, 2005.
  • D’ancona, Cristina, “Pseudo Theology of Aristoteles, Chapter I, Structure and Composition”,
  • Oriens, Milletlerarası Şark Tetkikleri Cemiyeti Mecmuası, 36 (2001).
  • Karakaya, Mehmet Murat, Aristo’nun Esûlûciya Üzerinden Farabi’ye Etkisi, Basılmamış Doktora Tezi, Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2016.
  • Plotinus, The Enneads, Translated by Stephen MacKenna Faber and Faber Limited, London, nd.
  • Şenel, Cahit, “Yeni Eflatunculuk”, TDV. İslam Ansiklopedisi, Ankara: TDV Yayınları, 2013, c. 43, s. 425.