Sünnet Olma ve Kadın Sünneti

Sünnet (ختان -circumcision), cerrahi bir uygulamadır. Daha ziyade erkek-lere uygulanmakla birlikte az da olsa kızlara da uygulanmaktadır. Sünnet uy-gulaması tarih boyu farklı milletlerde görülmekte ve genelde dini bir sorum-luluk olarak değerlendirilmektedir. Yahudilik’te sünnet, Rab ile Yahudiler arasında yapılan bir sözleşme olup kesinlikle yapılması gereken dini bir gö-revdir ve sadece erkeklere uygulanmaktadır. Hıristiyanlık’ta sünnet, manevi temizlik olarak değerlendirilerek cerrahi uygulama yapılmamaktadır. Müslü-manlar arasında ise sünnet, erkeklere az da olsa bazı ülkelerde kadınlara uy-gulanmaktadır. Fıkıhçılar arasında erkeklerin sünnet olmasının hükmü üze-rinde farklı görüşler olmakla birlikte daha ziyade yapılması gereken güzel bir örf olarak değerlendirilmektedir. İlk sünnet olan kişi İbrahim Peygamber olarak bilinmektedir. O Rabb’ın emriyle ilerlemiş yaşlarda sünnet olmuştur. İbrahim peygamber daha sonra yine Rabbının emriyle oğlu İsmail ve İshak’ı sünnet etmiştir. Tıbbi açıdan uzmanların ekseriyetine göre sünnet uygulama-sının erkekler için faydalı, kadınlar için ise zararlı olduğu belirtilmektedir.

Islamic Circumcision and Female Circumcision

Circumcision is a surgical practice. It is usually practiced for male and sometimes for female in some countries; but female circumcision isn’t common in comparison with male circumcision. Circumcision was practiced by different communities in the past and was accepted as a religious ritual by these nations. Circumcision in Jewish is a covenant with Rabb and Jews so all jews have to circumcise their all sons. Circumcision in Cristianity is accepted as the spiritial cleanliness so they don’t do surginal practice. Cimcumcision among Muslims always is practiced to male but to female in somewhere not by all muslims. Because there are diffirent opinions among Islamic jurists. However circumcision is accepted as a good custom by most of muslims. As known that firstman who was circumcised the Messenger Abraham. After the Messenger Abraham circumcised his sons called İsmail and İshak with the command of God. Circumcision is accepted as medical for male according to most of specialist doctors but not medical for female.

___

  • Adem, Mustafa ( مصطفي آدم ), فتاوى المراة المسلمة, Birinci Baskı, مؤسسة ذاد, Kahire, 2012/ ١٤٣٣ h.
  • Akdemir, Duru Şahyar, “İnsan Hakları İhlali Olarak Kadın Sünneti”, Ulakbilge, 2017, S.13, Volume 5, İssue 13.
  • Appleby, R. Scott, The Ambivalence of The Sacred, Rowman & Littlefield Publishers. INC. New York, 2000
  • Aşur, Safa Avni Hüseyin, ( صفا عوني حسين عاشور ), قضايا المرأة المسلمة و الغزى و الفكري , Mastır Tezi, الجامعة الأسلامية, Gazze 2005.
  • Ateş, Süleyman, Yüce Kur’an’ın Çağdaş Tefsiri, Yeni Ufuklar Neşriyat, İstanbul 1988, C.1
  • Berktay, Fatmagül, Tek Tanrılı Dinler Karşısında Kadın, Metris Yay. , İstanbul, 1996
  • Bozkurt, Nebi, İslam Ansiklopedisi, “ Sünnet”, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Araştırmalar Merkezi, İstanbul 2010, C. 38
  • Browning, W.R.F. , “Circumcision”, Oxford Dictionary of The Bible, Oxford University Press, Oxford 1996
  • Buhari, Sahihi Buhari Muhtasarı Tecridi Sarih Tercemesi (Beşinci Baskı), Diyanet İşleri Başkanlığı Yay., Ankara 1980
  • Canan, İbrahim, Kütübi Sitte Muhtasarı Tercüme ve Şerhi, Akçağ Basım Yayın ve Pazarlama (Birinci Baskı), Ankara 1988, C. 2.
  • Ceyyid, Doktor Yunus ( الدكتور يوأنس جيد ), جريمة ختان الأناث http://www.christian-fam.com, 22.02.2018.10.42
  • Cohen, Shaye J. D., “ Why aren’t Jewish Women Circumcisied? “ Gender and History, https//onlinelibrary.wiley.com, Vol. 9, No. 3, November 1997
  • Çinpolat, Salih, “Yahudilik, Hristiyanlık ve İslam’da Sünnetin Yeri”, Kırıkkale İslami İlimler Fakültesi Dergisi, 2017, Yıl II, S. III
  • El Dakkar, Doktor Tabib Muhammed Nazzar, (الدكتور الطبيب محمد نزار الدقر ), الختان بين موازين الطب و الشريعة, http://www.hurras.org. 03.07.2007 khitan
  • El Damanhoury, I., “ The Jewish and Christian View on Female”, African Journal of Urology, Vol. 19, Issue 3, September 2013
  • Ebu Davud, Süneni Ebi Davud, (2. Baskı), Çağrı Yay., İstanbul 1992,
  • Ebi El Hasan, Ali, ( علي أبي الحسن ),” الختان مكرمة للمرأة “ فتوى كبار علماء الأزهر الشريف حول ختان الأناث , دار اليسر , 2.Baskı, Kahire 2011 – ١٤٣٢ h.
  • Ebu Ğabe, D. Halid Abdu’l Azim, (خألد عبد ألعظيم أبو غابة ) – D. Husni Muhammed Cadu’l Rab (حسنى محمد جاد الرب ), جامع البيان في أحكام الختان دراسة مقارنة بين الطب و الدين و القانون, دار النهضة العربيةKahire, 2007/١٤٢٨ h.
  • Ebu Talib, Sufi (صوفي ابو طالب ), موسوعة الزواج و العلاقة الزوجية , دار الفتح للإعلام العربي , Kahire, 2000
  • Ebu Zeyd, Rüşdi Şihateh (رشدى شحاته ابو زيد ), العنف ضد امرأة و كيفية مواجهته, مكتبة الوفاء القانونية, İskenderiyye, 2011
  • Ebu Davud, Süneni Ebi Davud, (2. Baskı), Çağrı Yay., İstanbul 1992,
  • Family Law Council, Female Gental Mutilation, Australia 1994
  • Fayda, Mustafa, “Muhammed”, İslam Ansiklopedisi, TDV, İstanbul 2005, C. 30
  • Grudem, Wayne, Hristiyan İlahıyatı ( Müt: Levent Kınran, Yeni Yaşam Yayınları, İstanbul 2005
  • Gürkan, Salime Leyla, “Sünnet”, İslam Ansiklopedisi, TDV, C. 38
  • El Hanefi, Abdullah İbn Mahmud İbn Mevdud El Mavsili ( عبد الله بن محمود بن مودود الموصلى الحنفى ), كتاب” الكراهية” الإختيار لتعليل المختار , Çağrı Yay., İstanbul 1980
  • Hindi, Meryem İbrahim, ( مريم ابراحيم هندى ), ختان الاناث بين علماء الشريعة و الاطباء, كلية دار العلوم بجامعة القاهرة, Kahire 2011
  • Hökelekli, Hayati, İslam Ansiklopedisi, “ Fıtrat ”, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Araştırmalar Merkezi, İstanbul 1996, C. 13.
  • ختان الأناث في مصر: القانون يشدد و القضاء يوقف التنفيذ, http://legal- agenda.com/article
  • مرفوع كويتيا …. ختان النساء المباح الممنوع http://alraimedia.com
  • İbni Mace, Süneni İbn Mace, Çağrı Yayınları, İkinci Baskı , İstanbul 1992
  • ibni Mahmud, Ebu Abdurrahman Cemal ibni Muhammed ( أبو عبد الرحمن جمال بن محمد بن محمود ) , هدى الرحمن في مشروعية ختان البنات و الصبيان , مكتبة العلم , Birinci Baskı, Kahire 2008/١٤٢٩
  • Kadıoğlu, Hakan Hadi - İbrahim Hakkı Aydın- Eyüp Bekiryazıcı, “Dini ve Tıbbı açıdan Sünnet”, AÜİFD, Erzurum 2006, S. 25
  • Karaman, M. İhsan, “Sosyokültürel Etik ve İslami Perspektiften Kız Çocuklarda ve Kadınlarda Sünnet”, Anadolu Kliniği ve Tıp Bilimleri Dergisi, Mayıs 2017, C. 22, S. 2
  • Muhammed Ahmed, El Emin El Hacı ( الأمين الحاج محمد احمد ), ختان الأنثى واجب كختان الذكر, دار الصفوىة, (Birinci Baskı), Kahira, 2008-١٤٤٧ h
  • El Mahalli, Celaleddin Muhammed İbn Ahmed ( جلال الدين محمد بن أحمد المحلى) , تفسير الجلالين, Salah Bilici Kitabevi Yay. İstanbul 1980
  • Mahmud, Abdu’l Halim, (عبد الحليم محمود ) “ بيان أقوال الفقهاء في حكم جتان الإناث” فتوى كبار علماء الأزهر الشريف حول ختان الأناث (İkinci Baskı), دار اليسر, Kahire, 1432 - 2011 - ١٤٣٢ h.
  • Malik b. Enes, Muvatta, Çev. Ahmet M. Büyükçınar, Vecdi Akyüz, Ahmet Arpa, Durak Pusmaz, Abdullah Yücel, Ensar Neşriyat, İstanbul 2014
  • m.dw.com.kadın sünnetine -karşı- mücadele, 11.03.2018, 15.06
  • Özenç, Berke, “ Kadın Sünneti- Etno merkezci Önyargılardan Kültürel Dinamikleri Dikkate Alan Bir Yaklaşıma Doğru”, İÜHFM, İstanbul 2006, C. LXIV, S. 2
  • Özkan, Aybars - Mesut Okur – Murat Kaya – Adem Küçük, “Keşke Bir Sünnet Hapı Olsaydı”, Düzce Tıp Dergisi, Düzce Ün. Tıp Fak. Çocuk Cerrahisi Anabilim Dalı, Düzce 2013, S. 15
  • Semek, Abdulaziz Ramazan (عبد العزيز رمضان سمك ), العنف ضد المرأة ,Kahire Ün. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Kahire, 2009
  • Soyer, Senem, “Kadın Sünneti: Kültürel Dayanakları ve Yol Açtığı Sorunlar”, Ekev Akademisi Dergisi, Erzurum, Yaz 2014, S.60, s. 406,413
  • The Jewish and Christian View on Female, https:/www.researchgate.net.publication, 20 Aralık 2017
  • Thissen, Matthew, Genealog-Circumcision and Conversion in Early Judaizm and Christianity, Duke University, 2010
  • Tirmizi, Süneni Tirmizi Tercemesi (Mütercim; Osman Zeki Mollamehmetoğlu), Yunus Emre Yay., İstanbul t.y.
  • Yusuf, Suzan Said (سوزان السعيد يوسف ), المرأة في الشريعة اليهودية , عين الدراسات و البحوث الإنسانية و الإجتماعية Kahire, 2005
  • Ez-Zib, Sami Avd (سامي عوض الذيب)حقوق الانسان عند المسلمين والمسيحيين و اليهود , شريكة الربيعان, Kuveyt, 1998