Basit ve Mürekkeb Kavramları Açısından İbn Sina’da Tevhid

Vahye ve nübüvvete dayalı Din’in en temel kavramı Tevhid, Din’in bütün anlam alanlarına ve insanın zihin dünyasına yön vermektedir. Tevhidi esas almayan hiçbir düşüncenin, fikriyatın Din temelinde bir karşılığı yoktur. Bu nedenle İslam alimleri ve mütefekkirleri Tevhid’i en başat kavram olarak düşünce sistemlerinin merkezine yerleştirmişlerdir. Bir İslam filozofu olan İbn Sina da oluşturduğu felsefeyi, Zat-ı Mutlak ve Vacibu’l Vücud Allah Teala’nın birliğini esas alan Tevhid düşüncesi üzerine bina etmiş; Tevhide gölge düşürecek bütün fikriyatlara karşı çıkarak, Allah Teala’nın zatına yönelik şirk unsurlarını ortadan kaldırmaya yönelik bir mücadele vermiştir. Bu çerçevede, İbn Sina’nın felsefi argüman ve kavramlarla ortaya koymaya çalıştığı ve “genel kavramların ilkinin, yani varlık ve birliğin bilgisi, en üstün bilinenlerin en üstününe yani Yüce Allah’a ve ondan sonraki sebeplere dair en üstün bilgi, Allah’ı bilmenin bilgisi, diye tanımladığı” Felsefe-i Ûlâ içerisinde Tevhid esasından yola çıkarak amaçladığı şey, Zat’a yönelik dolaylı şirk anlayışlarını önlemek, Vacibu’l Vücud’u bu tür yaklaşımlardan tenzih etmektir, denebilir. İbn Sina, külliyatının değişik yerlerinde Tevhid anlayışına yer verdiği gibi özellikle ‘Risalet-ü’ Arşiyye’de’ ve ‘İhlas Suresi Tefsirinde’ bu hususa özel olarak dikkat çekmiştir.

Tawhid in the Thoughts of Ibn Sina

Tawhid (The Oneness of Allah)  the relegion’s main concept which is based on revelation and prophethood influences all the fields of the religion’s meaning and human’s world of mind. Any thought or idea which isn’t predicated on Tawhid doesn’t have any compensation on the basis of the religion. For this reason, Islam Scholars and Intellectuals put the Tawhid to the center of thought system as the main concept. Ibn Sina, an Islam Philosopher, has founded his philosophy on Tawhid which is predicated on The Absolute Being and Necessary Existent Allah Teala and he struggled for putting away the elements of shirk (Polytheism) which is against the heart of the God by objecting all the thougts casting shadow on Tawhid. In this context, it may be told that the thing that Ibn Sina tries to express by philosophical arguments and concepts and aims by setting off from the Tawhid foundation which is within the First Philosophy that Ibn Sina defines as the first of general concepts, the knowledge about the God and reasons after the God is to prevent Shirk understanding and consider Necassary Existent to be free of such approaches. Ibn Sina as mentioning Tawhid understandings in varios positions of his corpus, he especially drew attention to this question in Risala al Arsiyya and commentary of Ikhlas Sura

___

  • Az, Mehmet Ata, İlahi Basitlik Bağlamında Tanrı’nın Bilinebilirliği İbn Sina ve Thomas Aquinas Örneği, Basılmamış Doktora Tezi, Ankara, 2013.
  • Bircan, Hasan Hüseyin, İbn Sina’da Tanrı-Evren İlişkisi, Van, 2010.
  • Cevizci, Ahmet, “Basit Maddesi”, Felsefe Sözlüğü, İstanbul, 1999.
  • Deniz, Gürbüz, Kelam-Felsefe Tartışmaları, Ankara, 2009, s. 133.
  • Fahrettin er Razi, Tefsir-i Kebir, (Çev. Suat Yıldırım, Sadık Kılıç, Lütfullah Cebeci, C. Sadık Doğru), Ankara, 1988, c. 23.
  • Güney, Ahmet Faruk, “Bir Felsefi Tefsir Örneği Olarak Ahmet Hamdi Akseki’nin İbn Sina’nın İhlas Suresi Tefsiriyle İlgili Telif Ettiği Tercüme ve Şerh”, Kutadgubilig Felsefe-Bilim Araştırma-ları Dergisi, sayı. Ekim 2011.
  • Güney, Ahmet Faruk, İbn Sina’dan Elmalı’ya İhlas Suresi Felsefi Tefsir Geleneği, basılmamış doktora tezi, İstanbul, 2008.
  • İbnManzur, Lisanü’l Arab, Beyrut, trs. c. 3.
  • İbn Arabi, Marifet ve Hikmet (Çev. Mahmut Kanık), İstanbul, 1995.
  • Terkan, Fehrullah, Çatışmanın Dinamikleri Din ve Felsefe Uzlaşmazlığı Üzerine, Ankara, 2007.
  • İbn Rüşd, Tehafütü’t Tehafüt (Tutarsızlığın Tutarsızlığı), Çev: Kemal Işık, Mehmet Dağ, İstanbul, 1998.
  • İbn Sina, İlahiyat’ı Şifa Metafizik, (Çev. Ekrem Demirli, Ömer Türker), İstanbul, 2011.
  • İbn Sina, Kitabu’n Necat, Beyrut, 1982.
  • İbn Sina, el İşarat ve’t Tenbihat, (Çev. Muhittin Macit, Ali Durusoy, Ekrem Demirli), İstanbul, 2001.
  • İbn Sina, Metafizik, (Çev. Ekrem Demirli, Ömer Türker), İstanbul, 2011.
  • İbn Sina, Kitabu’ş-şifa Oluş ve Bozuluş (Çev. Muammer İskenderoğlu), İstanbul, 2008.
  • İbn Sina, “Er Risaletu’l Arşiyye fi Hakiki’t Tevhid ve İsbati’n Nübüvve” Felsefe Metinleri (Çev. Mahmut Kaya), İstanbul, 2007.
  • Kutluer, İlhan, İbn Sina Ontolojisinde Zorunlu Varlık, İstanbul, 2002.
  • Macit, Muhittin, İbnSinada Metafizik ve Meşşai Gelenek, İstanbul, 2012.
  • Maraş, İbrahim, “İbn Sina Felsefesinde Bir (Vahid) ve Birlik (Vahde) Anlayışı” Dini Araştırmalar, Eylül-Aralık 2007, c. 10, sayı 30.
  • Okumuş, Mesut, Kur’an’ın Felsefi Okunuşu İbn Sina Örneği, Ankara, 2003
  • Wisnovsky, Robert, İbn Sina Metafiziği Kaynakları ve Gelişimi, (Çev. İbrahim Halil Üçer), İstanbul, 2010