SOYUT RESİMDE YÜZEYİN ÇİZGİSEL DÜZENLEMESİNE YÖNELİK ANALİZLER

Bu araştırmada, yüzeyin çizgisel düzenlemesinin resmin oluşumundaki ilk düşünceler arasında yer aldığı görüşünden hareket edilmiştir. Bu düşünce eserin oluşum sürecinde de devam eder. Düzenlemenin sağlamlığı sorunun çözümünde önemli rol oynar. Dikey-yatay ya da birbirine dik gelen doğrultular, özellikle geometrik soyut resimlerde çizgisel düzenlemenin temelini oluşturur. Sanatçının resimleriyle ilgili diğer önemli düşüncelerinden biri de renktir. Sonsuz renkler, sonsuz çeşitlilikler, resmin her aşamasında bir akıl etkinliğidir. Resmin oluşum sürecinde, sürekli emek tüketilen ve sonuca ulaşmada temel oluşturan bu iki düşünülmemektedir. Dikey, yatay, diyagonal ve sarmal yönler, figüratif veya non-figüratif tüm resimlerde yer alır. Ancak, figüratif resimlerdeki çizgisel düzenleme, figür, nesne ya da ışık-gölge bağlamındadır. Nonfigüratif yapıtlarda ise bağımsız çizgi ve biçim, kompozisyon yüzeyinde görülür biçimde oluşur. Renk de, sözü edilen özgür biçimlerin içinde varlığını sürdürür. Bu resimlerde rengin karakteri, soyut biçimleme için kullanılmayınca, yüzey yan yana kontrast renklerden oluşur. Bu nedenle, araştırmada öncelikle soyut resim sanatı ele alınmış, çalışmalar bu doğrultuda sürdürülmüştür. Konunun gerçek anlamını kaybetmemesi için, araştırmada örnek alınmış eserlerin çizgisel analizi verilmiştir

THE ANALYSIS FOR THE LINES ARRANGEMENT OF THE SURFACE IN ABSTRACT PICTURE

To put in order the lines of the Surface is the main idea in forming a drawing. This idea continues at development period of the work. The reinforcement of this arrangement has a strict rule and relationship while one of other important ideas of the artist about drawing is color. Endless colors, endless varieties are the result of a mind’s activity. In forming the drawings are two main problems; to work hard and finish the drawing. Both of these problems must be at the same level. There are horizontal, vertical, helical direction figurative and non-figurative objects in every drawing. Merely, the figurative drawings are limited with a figure, a think or with a shadow – light line working. The non-figurative drawings are independent with their free composition color. For this reason, this research’s subject is abstract drawing art. The study also covers the analyses of art lines of some selected drawings for not loosing the main point.