Representations of The 'Others': image of Muslim Turks on the restoration stage

Müslüman dünyası yüzyıllar boyunca Avrupa'lılar tarafından "öteki" olarak görülmüştür. Osmanlıların bölgesel olarak genişlemesi ve dünya ticaret rotasını kontrol etmeleri İngiltere'yi endişelendirmiştir. Binlerce Türk ve Mağribi on yedinci yüzyılın başında İngiltere'ye seyahet etmişlerdir. İngilizler, Türk edebiyatı, kültürü, tarihi, ve dini ile seyahat kitapları vasıtası ile tanışmışlardır. Batılı bakış açısına göre Osmanlı İmparatorluğu gibi, çoğunluğu Müslüman olan bir ülkeyle olan bu etkileşim çoğunlukta negatif bir imaj getirmiştir. Osmanlıların ve İslamın tanınması korku, şaşırma, ve tedirginlikle karışık bir durum ortaya çıkarttı. "İslamın başkaldırma" korkusu, ırkçı ve nesnel oluşumuna zemin hazırlayan Avrupa zihniyetinin yakasını bırakmadı. Böyle bir durum şüphesiz "zalim", "barbar", "tahrip edici" ve "Hristiyanlığa tehdit" olan bir düşman imajı oluşturdu. Müslüman Türklerin ırkçı bir bakış açısıyla ele alınması ve onların "tahrip edici" negatif imajları, açık bir şekilde İngiliz edebiyatında özellikle Restorasyon tiyatrosunda gözlemlenebilir.

'Ötekilerin'in temsilleri: Restorasyon sahnesinde Müslüman Türk İmajı

The Muslim world is considered as the "other" by the Europeans throughout centuries. The territorial expansion of the Ottomans and the route control of the world trade worried England. Thousands of Turks and Moors traveled to England during the early seventeenth century. The English were acquainted with Turkish literature, culture, history, and religion through travel books. In the western perspective, this interaction with an Islamic country like the Ottomans brought mostly a negative image. The recognition of the Ottomans and Islam consisted of a mixture of fear, bewilderment, and uneasiness. Fear of the "revolt of Islam" haunted the mind of Europe, which made grounds for constituting a racialized subjectivity. It certainly created the image of an enemy who was "cruel", "barbaric", "devastating" and a "threat for Christianity". Racialization of Muslim Turks and their negative image as "devastating" Turks can clearly be observed in British literature, especially on the Restoration stage.

___

  • "First Crusade", Wikipedia, the Free Encyclopedia, 21 Nov. 2010 _____http://www. wikipedia.org/wiki/first_crusade/>.
  • Aydın, Kamil (1999). Images of Turkey in Western Literature. Cambridgeshire: The Eothen Press.
  • Burton, Jonathan (2005) Traffic and Turning: Islam and English Drama, 1579-1624. Newark: U of Delaware P.
  • Farquhar, George (1969). "The Beaux' Stratagem". In G. H. Nettleton (Eds.), British Dramatists: from Dryden to Sheridan. Boston: Houghton Mifflin Company. 349-86.
  • Hourani, Albert Habib (1991). Islam European Thought. Cambridge: Cambridge UP.
  • Kuran -Burçoğlu, Nedret (1999). "The Image of the Turk in Europe from 11th to 20th Century as Represented in Literary and Visual Sources". In Marmara Journal of European Studies. Istanbul: A Publication of Marmara University Eoropean Community Institute. 187-2000.
  • Lowenthal, Cynthia (2003). Performing Identities on the Restoration Stage. Illinois: Southern Illinois UP.
  • Orr, Bridget (2001). Empire on the English Stage, 1660-1714. Cambridge: Cambridge UP.
  • Orrery, Roger Boyle, Earl of, (1734). Mustapha, The Son of Solyman the Magnificient. London: n.p.
  • Lewis, Bernard (2000). "The Question of Orientalism". In A. L. Macfie (Ed.), Orientalism: A Reader. New York: New York UP. 249- 70.
  • Lewis, Reina (2004). Rethinking Orientalism: Women, Travel and the Ottoman Harem. New Jersey: Rutgers UP.
  • Manley, Delariviere (1696). The Royal Mischief. London: n.p.
  • Montrose, Louis (1992) "New Historicisms". In Stephen Greenblatt, Giles Gunn (Eds.), Redrawing the Boundaries. New York: The MLA.
  • Murphy, Jr. Cornelius (1995). Beyond Feminism: Toward a Dialogue on Difference. Washington: The Catholic U of American P.
  • Nash, Geoffrey P (2005). From Empire to the Middle East: Travellers to the Middle East 1830-1926. London & New York: I. B. Tauris.
  • Said, Edward (1976, 31 October). "Arabs, Islam and the Dogmas of the West". The New York Times Book Review, 5.
  • Said, Edward (1979). Orientalism. New York: Vintage Books.
  • Said, Edward (2000). "Orientalism Reconsidered". In Orientalism: A Reader. Ed. A. L. Macfie. New York: New York UP.
  • Soykut, Mustafa (2004). "A Practical Application of 'Otherness' in Political History: The Italian Case and the Ottoman Empire (15th -18th Centuries)". In N. Kuran Burçoğlu and S. G. Miller (Eds.), Representations of the 'Others' in the Mediterranean World and their Impact on the Region. Istanbul: Isis Press. 93- 124.
  • Valyi, Felix (1925). Spiritual and Political Revolutions in Islam. London: Kegan Paul, Trench, Trubner.