OSMANLI DEVLETİNDE HUKUKUN ROMANİZASYONU (II)

Batılılaşma tarihimizin lâikleşme tarihimizle yakın bir alakası vardır. Türk lâikliği, Türk Batılılaşmasının hem sonucu hem de tamamlayıcısıdır. Türk lâik­leşmesi, Türk Batılılaşmasıyla yapışık ikiz gibidir. Osmanlı Devleti zamanında başlayan dünyevileşmenin seküleristik karakteri, başlangıcından itibaren ağır ağır ama kararlı bir şekilde laisizme doğru dönüşüm trendine girmiştir. Yani, Osmanlı dünyevileşmesinin başlangıcı kendine has bir sekülerlik, sonu ise Fransızvari bir laisizm olmuştur. Laisizmin bânileri, aksiyon ve fikir adamlarıyla birlikte tamamı Osmanlının resmi okullarında yetişmiştir, Türk lâikleşmesinin temeli Osmanlı eğitim müesseselerinde atılmış, atılan temeller üzerinde huku­kun da lâikleşmesi olmak üzere bir kısım değişiklikler yapılmıştır.

THE ROMANIZATIONOF LAW IN THE OTTOMAN EMPIRE (II)

___

  • Bozkurt, Gülnihal, Batı Hukukunun Türkiye’de Benimsenmesi, Ankara 1996.
  • Kara, İsmail, Türkiye’de Islâmctlrk Düşüncesi Metinler/Kişiler, C. I, İstanbul 1986.
  • Berkes, Niyazi, Felsefe ve Toplum Bilim Yazılan, İstanbul 1985.
  • Ülken Hilmi Ziya Türkiye’de Çağdaş Düşünce Tarihi, İstanbul 1994.
  • Dâver, Bülent, Türkiye Cumhuriyetinde Layiklik, Ankara 1955.