Süleyman Nazif’in Eserlerinde Vatan ve Özgürlük Anlayışı

Vatan ve Özgürlük gibi soylu değerlere gösterdiği hassas duyarlılığı ile bilinen Süleyman Nazif, yaşamını bu uğurda verdiği mücadelelerle anlamlı kılmaya gayret etmiş ve edebi kişiliğine yön veren hasletleri, hep bu duygularla örmeye çalışmıştır. Şairin düşüncelerini sarmalayan bu özellikler; gerek sosyal hayatında, gerekse edebi yaşamında vazgeçemediği direnç odakları olmuş ve kuşkusuz sanatının yapı taşlarını bu tematik yelpaze oluşturmuştur. Millî meseleler karşısındaki heyecanını çok farklı hislerle dile getiren Nazif; şiir ve nesirlerinde hep aynı ritmik düzenle duygularını dile getirmiş ve Türk halkını, vatan ve özgürlük gibi değerler söz konusu olunca, peşinden sürükleyebilecek bir önderliği sergilemiştir. O; İstanbul’da, Malta’da ve Diyarbakır’da hep aynı değerlerin yüceliğine işaret etmiş ve vatanını en derin varlıklardan daima ayrı ve üstte tutmayı yeğlemiştir. Süleyman Nazif’i unutulmaz yapan niteliklerinden en önde geleni, eserlerinde sergilenen cesur ifadelerdir. Mevcut sözler, vatanın uğradığı mezalimden ve kendisini toplumun sözcüsü olarak gören şairin haklılığından ivme kazanmakta ve zamanla, çok sevdiği vatanının sıkıntılardan arınması ve zafere doğru yelken açmasıyla da yerini yüksek ve güçlü ifadelere bırakmaktadır.

Patriotism and Liberty in Süleyman Nazif’s Works

Süleyman Nazif, known for his sensitiveness to such noble values as patriotism and liberty tried to make his life meaningful with these values and tried to build the traits shaping his literary personality on these noble values.Both in his social and literary life, the values encapsulating the poet’s thoughts turned into essential focal points and doubtlessly, the cornerstones of his art arose out of this thematic variety. Nazif, expressing his excitement about national issues through many different perceptions, always depicted his feelings with the same rhythmic manner in his verses and prose. He displayed leadership that Turkish people would be able to follow when to patriotic and libertarian values were the issue of question. Constantly, he pointed out the dignity of the same values in İstanbul, Malta and Diyarbakır. Furthermore, he always preferred to put his homeland above the most profound entities. The most prominent characteristic of Süleyman Nazif, which makes him unforgettable, is the bold way of expression in his works. With the atrocity throughout the country and the righteousness of the poet, feeling himself as the spokesman of the society, the existing expressions gained acceleration and then turned into not only happy but also appealing and strong expressions when the country started to get rid of the agonies and proceeded to victory.

___

  • Akyüz, Kenan (1986), Batı Tesirinde Türk Şiiri Antolojisi, 4. bs., İstanbul, İnkılâp Kitabevi.
  • Beysanoğlu, Şevket (1970), Doğumunu 100.Yılında Süleyman Nazif, 1. bs., Ankara, Diyarbakır Tanıtma ve Turizm Derneği Yay..
  • Göçgün, Önder (1991), Türk Edebiyatı Araştırmaları II, 1. bs., Konya, Selçuk Üniv.Yay.
  • Kaplan, Mehmet (1985), Şiir Tahlilleri I, 9. bs., İstanbul, Dergâh Yay.
  • Karakaş, Şuayb (1988), Süleyman Nazif, 1. bs., Ankara, Kültür ve Turizm Bak. Yay.
  • Kolcu, Ali İhsan (2005), Servet-i Fünûn Edebiyatı, 2.bs., Erzurum, Salkımsöğüt Yay.
  • Korkmaz, Ramazan (2007), Romanda Mekanın Poetiği, Edebiyat ve Dil Yazıları (Mustafa İsen’e Armağan), 1.bs. Ankara.
  • Tanzimat’tan Bugüne Edebiyatçılar Ansiklopedisi, (2001), C.II., İstanbul, Yapı Kredi Yay.
  • Tuncer, Hüseyin (1992), Arayışlar Devri Türk Edebiyatı II-Servet-i Fünûn Edebiyatı 1. bs., İzmir, Akademi Kitabevi.