Edip Cansever’in “Medüza” Şiirine Varoluşçu Bir Bakış

Türk şiirinde İkinci Yeni Hareketi’nin önemli isimlerinden Edip Cansever, önceleri Garip şiirinin etkisinde olup Yerçekimli Karanfil adlı eseriyle İkinci Yeni’ye katılır. Medüza imge yüklü bir şiir olup şairin mitolojiden faydalanarak kaleme aldığı bir şiirdir. Bu şiirde varoluşçu felsefenin bakış açısı hakimdir. Bu akımda bireyselliğe önem verilir ve kişinin varoluş meselesi üzerinde durulur. Şair bu şiirde, topluma yabancılaşan, tedirgin insanın bunalımını anlatır. Medüza’daki varoluşçu unsurların başlıcaları şunlardır: Hayat eser birliği, bireyselleşme olgusu, teşhis etme, objektiflik ile sübjektifliĞin birleştirilmesi, hissiyat ve hislerle doğrulama. Medüza’da ağırlıkta olan unsur ise bireyin dışlanmışlık duygusunu, yalnızlığını yenerek bireyselliğini kazanma izleğidir.

An Existantialist Look at Edip Cansever's Poem, Medüza

As the second important name in the Second New Movement in Turkish poetry, Edip Cansever was first influenced by the Garip tradition, and then joined in the Second New Movement with his poem Yerçekimli Karanfil. His Medüza was a poem filled up with images written with the benefit of mythology. This poem is dominated by the existentialist philosophy. Individualism and individual existence are important in existentialism. The poet tells the crises of the individual who has alienated to society in this poem. The existential aspects of Medüza are as follows: The unity of life with the work, individualization, identification, the combination of subjectivity with objectivity, feeling and verification with emotion. The dominant factor in Medüza is the vision of man to win the loneliness and exclusivity and to gain his individuality.

___

  • Akarsu, Bedia (1979), Çağdaş Felsefe, MEB. Yayınları, İstanbul.
  • Bezirci, Asım (1986), İkinci Yeni Olayı, Su Yayınları, İstanbul.
  • Cansever, Edip (2008), Sonrası Kalır - I, YKY, İstanbul.
  • Çetin, Nurullah (2006), Şiir Çözümleme Yöntemi, Öncü Kitap Yayınevi, Ankara.
  • Emre, İsmet (2006), Edebiyat ve Psikoloji, Anı Yayıncılık, Ankara
  • Enginün, İnci (2001), Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatı, Dergah Yayınları, İstanbul.
  • Erdost, Muzaffer (1997), İkinci Yeni Yazıları, Onur Yayınları, Ankara.
  • Erhat, Azra (1989), Mitoloji Sözlüğü, Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • İlhan, Attila (1996), İkinci Yeni Savaşı, Bilgi Yayınevi, İstanbul.
  • Kaplan, Mehmet (1990), Cumhuriyet Devri Türk Şiiri, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara.
  • Kolcu, Ali İhsan (2009), Cumhuriyet Edebiyatı-I (Şiir), Salkımsöğüt Yayınevi, Erzurum.
  • Kolcu, Ali İhsan (2010), Edebiyat Kuramları, Salkımsöğüt Yayınevi, Erzurum.
  • Korkmaz, Ramazan (2002), İkaros’un Yeni Yüzü Cahit Sıtkı Tarancı, Akçağ Yayınları, Ankara.
  • Korkmaz, Ramazan (2009), Yeni Türk Edebiyatı El kitabı (Editör), Grafiker Yayınları, Ankara.
  • Moran, Berna (1999), Edebiyat Kuramları ve Eleştiri, İletişim Yayınları, İstanbul.
  • Özcan, Tarık (2007), Tevfik Fikret’in Şiirlerinde Trajik Durum, Manas Yayınları, Elazığ.
  • Özkırımlı, Attila (1983), Edebiyat İncelemeleri, Cem Yayınları, İstanbul.
  • Salman, Yurdanur (2004), İmge Zor Yakalanır Bir Görselleştirme, Kitap-lık (Aylık Edebiyat Dergisi), Sayı:74, İstanbul.
  • Sarı, Ahmet (2008), Psikanaliz ve Edebiyat, Salkımsöğüt Yayınları, Erzurum.
  • Sartre, Jean-Paul (1985), Varoluşçuluk, (Çev. Asım Bezirci) Say Yayınları, İstanbul.
  • Sartre, Jean-Paul (1981), “Varoluşçuluğun Savunulması”, Türk Dili Yazın Akımları Özel Sayısı, Numara: 349, Ankara.
  • Türk Dil Kurumu (2005), Türkçe Sözlük, TDK Yay.,Ankara.