Bir Anti-Homosovyetikus: Bahtiyar Vahapzade

Homosovyetikus, Bolşevik İhtilali’nden sonra Sovyetler Birliği’nde yaratılmaya çalışılan ve tarihinden, kültüründen, inanç ve geleneklerinden koparılmış; milliyetsiz, ateist/dinsiz insanlardan oluşan Sovyet vatandaşı tipinin ortak adıdır. Bu çalışmada ataya, anaya, tarih ve geleneğe saygı ve bağlılığı dile getirdiği şiirleriyle bütünüyle bir antihomosovyetikus olan Bahtiyar Vahapzade’nin fikirleri ve mücadelesi anlatılmaktadır.

An Anti-Homosovieticus: Bakhtiyar Vahapzade

Homosovieticus is common name of the type of Soviet citizen broken off their history, culture, belief and tradition, and made no-national, ateist after the Bolshevik Revolution in the Soviet Union. This article emphasizes the opinions and debates of Bakhtiyar Vahapzade, who was absolutely an Anti- Homosovieticus with his poems that expresses the respect to the ancestors, mothers, history and tradition. 

___

  • Aşnin, F. D-B. M. Alpatov-D. M. Nasilov (2002), Repressirovannaya Türkologiya, Moskova.
  • Babayev, Adil Mehemmed Oğlu (2003), Elimizin ve Elmimizin Soygırımı, Bakü.
  • Bayciyev, Mar (2004), “Manas Destanı Kalbimin Ağrısıdır”, (Aktaran: Doğan Gürpınar), Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Bişkek, S. 12, s. 57-83.
  • Bennigsen, Alexandre A. (2002), “Millî Türk Destanları Buhranı, 1951-1952: Mahallî Milliyetçilik mi, Beynelmilelcilik mi?”, (Çev. Metin Özarslan), Türkbilig, Ekim 2002/4, s. 61-70.
  • Bünyadov, Ziya (1993), Gırmızı Terror, Baku.
  • Gasimov, Celal (1998), Repressiyadan Deportasiyaya Doğru, Bakı.
  • Gasimov, Celal (1999), Yaddaşın Berpası, Bakı.
  • İ. K. Hayrullin ve d (2000), Tataristan’da Siyasi Repressiya Korbannarının Hete˙r Kitabı, Kazan.
  • Khairmukhanmedov, Nurbek (2007), “Stalin Dönemindeki Siyasi Muhalifleri Tasfiye Uygulamaları ve Çalıştırma Kampları”, Bilig, Bahar, S. 41, s. 155-174.
  • Vahapzade, Bahtiyar (1979), Şiirler (A. Yavuz Akpınar), Ötüken Yayınevi, İstanbul.