SAKİNDİ ORANIN ŞAFAKLARI, SCHİNDLER’İN LİSTESİ ve PİYANİST FİLMLERİ BAĞLAMINDA KADIN TEMSİLİ ve MİLİTARİZM

ABu makale, ortak savaş temalarına sahip olmaları nedeniyle seçilen; A zori zdes tikhie / TheDawns Here Are Quiet (Sakindi Oranın Şafakları, Stanislav Rostotski, 1972), Schindler’s List(Schindler’in Listesi, Steven Spielberg, 1993) ve The Pianist (Piyanist, Roman Polanski, 2002)filmlerindeki kadın karakterleri feminizm kuramı çerçevesinde çözümlemeyi hedeflemektedir. Bubağlamda militarizm ve milliyetçilik kavramları etrafında kadın karakterlerin savaş esnasındakikonumları ve kadın emeğinin nasıl yeniden-üretildiği sorunsallaştırılmaktadır. Makale, incelenensavaş filmlerindeki kadın karakterlerin, toplumsal cinsiyet (gender) içerisindeki konumlarına;Nira Yuval-Davis’in kadınların etnik ve ulusal sürece katılımını ortaya koyduğu dört ana başlıktanüçü temel alınarak, onların militarizasyon sürecine aktif ve/veya pasif olarak dâhil olmalarınaodaklanmaktadır. Yuval-Davis’in Cinsiyet ve Millet kitabındaki; biyolojik üretici, kültür aktarıcısı,ordu ve savaşa katılım başlıkları ile kadınların savaştaki erkek egemenliğine karşı konumlarına vekadın emeğinin yeniden üretilmesine vurgu yapmaktadır.Erkeklerin askerlik ve savaşla bağdaştırılmasından yola çıkılarak, savaş filmlerindekikadın karakterlerin nasıl temsil edildiği sorusunun yanıtı, bu çalışma kapsamında aranmaktadır.Örneklem olarak seçilen filmlerdeki kadın karakterlerin, savaş esnasında insan olarak var olmaçabalarına karşın, erkek egemenliği karşısında bir kabulleniş gösterdikleri görülmektedir.