Profesyonel Etkileşim Süreci Olarak Ulusal Genç Solist Yarışması

2018 yılında etnografik yöntemle gerçekleştirilen bu etnomüzikoloji çalışmasıyla Ulusal Genç Solist Yarışması, profesyonel etkileşim ve müziksel benliğin ortaya çıkması bağlamında toplumsal ve kültürel bir kurum olarak incelenmiştir. Bu çalışmanın amacı, Türkiye’de düzenlenen bir yarışma olarak, profesyonel etkileşim sürecindeki davranış örüntülerini keşfetmek, anlamlandırmak ve faydalarını anlamaya çalışmaktır. Yarışmaların kısa süreli karşılaşmalar oluşu ve karşılıklı etkileşim özelliklerini barındırması sebebiyle Erving Goffman’ın dramaturjik bakış açısı benimsenmiştir. Yarışmanın jüri üyelerinin görüşlerinin ve yarışma sürecinde bu makale yazarının gözlemlerine dayalı veriler analiz edilerek bulgular elde edilmiştir. Yarışmanın kurumsal yapısı, süreci ve performans süreci hakkındaki bulguların açıklandığı bu çalışmanın sonucunda müzik yarışmalarının, kişilerin müziksel benliklerini ifade etme biçimi olarak bireysel ve kültürel faydaları belirlenmiştir. 

The National Young Soloist Competition as a Professional Interaction Process

In this ethnomusicological study, which was carried out with the ethnographic method in 2018, the Young Soloist Competition was examined as a social and cultural institution in the context of professional interaction and the emergence of the musical self. The aim of this study is to explore the behavioral patterns in the professional interaction process in music competitions, to make sense of them and to try to understand their benefits. Erving Goffman's dramaturgical point of view was adopted because the competitions are short-term encounters and have mutual interaction features. The findings were obtained by analyzing the data based on the opinions of the jury members of the competition and the observations of the author of this article. As a result of this study, in which the findings about the institutional structure, process and performance process of the competition were explained, the individual and cultural benefits of music competitions were determined.

___

  • Akalp, İ. D. (2013). Gönüllülüğün eğitim alanına etkisi: Türkiye Eğitim Gönüllüleri Vakfı (TEGV)’nin Deneyimleri. Türkiye’de gönüllülük: Gönüllülüğün rolünün ve katkılarının keşfedilmesi. (Çev.Bordo Tercüme Bürosu ve Eda Erdem). Birleşmiş Milletler Gönüllüleri (UNV) Programı Türkiye & GSM Gençlik Servisleri Merkezi (Haz.), 54-58.
  • Aydınlıgil, S. (2013). Sosyal politika geliştirmede yeni bir alan: Gönüllülük. Türkiye’de Gönüllülük: Gönüllülüğün rolünün ve katkılarının keşfedilmesi. (Çev. Bordo Tercüme Bürosu ve Eda Erdem). Birleşmiş Milletler Gönüllüleri (UNV) Programı Türkiye & GSM Gençlik Servisleri Merkezi (Haz.), 32-38.
  • Bağcı, G. (2013). Genç gönüllülüğü: Kişisel ve sosyal kalkınmaya giden çift yönlü yol. Türkiye’de gönüllülük: Gönüllülüğün rolünün ve katkılarının keşfedilmesi. (Çev.Bordo Tercüme Bürosu ve Eda Erdem). Birleşmiş Milletler Gönüllüleri (UNV) Programı Türkiye & GSM Gençlik Servisleri Merkezi (Haz.), 48-51.
  • Berehova, O., & Volkov, S. (2019). Piano competitions in the socio-cultural realities of globalization. Journal of History Culture and Art Research, 8(4), 329-346. doi:http://dx.doi.org/10.7596/taksad.v8i4.2325
  • Betil, İ. (2013). Etkin bir sivil toplum yansıması olarak gönüllülük: Karşılaştığı zorluklar ve fırsatlar. Türkiye’de gönüllülük: Gönüllülüğün rolünün ve katkılarının keşfedilmesi. (Çev.Bordo Tercüme Bürosu ve Eda Erdem). Birleşmiş Milletler Gönüllüleri (UNV) Programı Türkiye & GSM Gençlik Servisleri Merkezi (Haz.), 16-17.
  • Burnsed, V., & Sochinski, J. (1983). Research on competitions: Surveys reveal how students, parents, directors, and administrators feel about competitions. Music Educators Journal, 70(2), 25-27.
  • Çakı, F. (2014). Türk sosyolojisinde yeni bir alan: Gönüllülük araştırmaları. Sosyoloji Dergisi, 3(29), 185-209.
  • Dykema, P. W. (1923). The contest idea in music. Music Supervisors’ Journal, 10(2), ISSN: 1559-2472.
  • Ernst, K. D. (1956). Are music contests outmoded?. Music Educators Journal, (November-December). 33(2), 26-50. https://doi.org/10.2307/3388402
  • Goffman, E. (2009). Günlük yaşamda benliğin sunumu. (Çev. B. Cezar). Metis Yayınları.
  • Goffman, E. (2018a). Karşılaşmalar: Etkileşim sosyolojisinde iki çalışma. (Çev. A. Bölükbaşı). Heretik Yayınları.
  • Goffman, E. (2018b). Toplum içinde davranmak: Etkileşimlerin sosyal düzenine dair açıklamalar. (Çev. S. Çalcı). Heretik Yayınları.
  • Huizinga, J. (2015). Homo ludens: Oyunun toplumsal işlevi üzerine bir deneme (Çev. İ. Mutlu). Dorlion Yayınevi.
  • Kennedy, J. P. (1961). Are contests musical experiences?. Music Educators Journal, 47(3), 60-67.
  • McCormick, L. (2009). Higher, faster, louder: Representations of the international music competition. Cultural Sociology, 3(1), 5–30.
  • McCormick, L. (2015). The presentation of musical self. Performing civility: International competitions in classical music (pp. 122-165). Cambridge University Press.
  • McCormick, L. (2020). Classical music competitions as complex performances. In David Stark (Ed.). The performance complex: Competition and competitions in social life (pp. 78-98). Oxford University Press.
  • Meyers, B. D. (2012). The national solo and ensemble contest 1929-1937. Journal of Reserch in Music Education, 60(1), 43-61.
  • Moretti, A., & Collodi, D. (2003). Survey on the international music competitions in Italy: Managerial and organizational aspects. http://ernest.hec.ca/video/pedagogie/gestion_des_arts/AIMAC/2003/-resources/pdf/A/A06_Moretti_collodi.pdf.
  • Nelson, K. B. (2009). Enhancing the attendee’s experience through creative design of the event environment: Applying Goffman’s dramaturgical perspective. Journal of Convention & Event Tourism, 10(2), 120-133.
  • O’Neil, S. A. (2002). The self-identity of young musicians. In R. A. R. MacDonald, D. J. Hargreaves, & D. Miell (Eds.). Musical Identities (pp. 79-96). Oxford University Press.
  • Rice, T. (2017). Modeling ethnomusicology. Oxford University Press.
  • Saetre, G. T. (1947). The contest accompanist. Music Educators Jurnal, 34(2), 51-53.
  • Sky, C. L. (1997). A lot of notes but little music: Competition and changing character of performance. New Hibernia Review / Iris Éireannach Nua, 1(1), 156-167.
  • Titon, J. T. (2009). Economy, ecology, and music: An introduction. The World of Music, 51(1), 5-15.
  • Toprak, G. (2017). Türkiye’de özel sektörün klasik müzik etkinliklerini destekleme sistemi (Yayımlanmamış doktora tezi). İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Toprak, G., & Yöre S. (2018). Türkiye’de özel sektörün klasik müzik etkinliklerini destekleme biçimleri. Tarihin Peşinde Uluslararası Tarih ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 19, 287-310.
  • Turan, N. S., & Komsuoğlu, A. (2007). From empire to the republic: The western music tradition and the perception of opera. International Journal of Turcologia, 2(3), 7-29.
  • Wagner, I. (2015). Producing excellence: The making of virtuosos. Rutgers University Press.