EKONOMİDE MİLLÎ GÖRÜŞ

Bu çalışmada, farklı söylemleri ve iktidarlarındaki farklı icraatlarıyla dikkatleri üzerlerine çeken ''Milli Görüş'' olarak tanınan, kurucusu Necmettin Erbakan olan, kurguladığı ''Adil Düzen'' ideolojisinde Milli Görüş'ün ekonomi politikaları araştırılmıştır. Millî Görüş Hareketi’nin Türk toplumu için hem siyasi hem de dini açıdan uygun siyasi bir yapı olduğu, tüketmekten çok üretmeye önem verildiği, adil bir düzen için ekonomide, hukukta, sosyal hayatta değişikliklere gidilmesi gerektiği ve bunu yaparken de İslam dininin getirdiği kuralları da çiğnemeden yapılması gerektiği yönündedir. Çalışmamızda Erbakan Hükümeti veya REFAHYOL Hükümeti olarak da bilinen 54. Türkiye Hükümeti Dönemi’nde Millî Görüş çizgisinde işçi, emekli, çiftçi, öğrenci gibi sınıflara, tarımda, sanayide, turizmde, ticarette ve tüm bu ekonomik konuların yanında dezavantajlı gruplar (engelli, yoksul, kimsesizler…) için neler yapıldığı incelenmiştir. Bu hareket için ileri sürülen çeşitli eleştirel tezlerden de yararlanarak, objektif bir bakış açısıyla sonuçları karşılaştırmalı olarak tahlil edilmiştir. Milli Görüş’ e göre iç piyasa ve yurtdışı bir bütün olarak ele alınmış ve Milli Görüş’ün ekonomiye bakışı incelenmiştir.

NATIONAL VIEW IN ECONOMY

In this study, the economic policies of Milli Gorus were investigated in the ideology of "Just Order", which was founded by Necmettin Erbakan, known as "Milli Gorus", which attracts attention with its different discourses and different actions in power. The National Vision Movement is a political structure that is both politically and religiously appropriate for Turkish society, emphasis is placed on producing rather than consuming, changes in the economy, law and social life must be made for a fair order, and while doing this without violating the rules of the religion of Islam. it is necessary. In our study, in the period of the 54th Government of Turkey, also known as the Erbakan Government or the REFAHYOL Government, in the National Vision line, classes such as workers, pensioners, farmers, students, in agriculture, industry, tourism, trade and all these economic issues, as well as disadvantaged groups (disabled, poor, orphans... ) was examined for what was done. By making use of various critical theses put forward for this movement, its results were analyzed comparatively from an objective point of view. According to Milli Gorus, the domestic market and abroad were handled as a whole and the view of Milli Gorus on the economy was examined.

___

  • Açık Erişim. (2014). Milli Nizam Partisi Programı.
  • https://acikerisim.tbmm.gov.tr/xmlui/handle/11543/801?show=full
  • Akbulak, Y., & Özgüç, E. (2004). Alternatif finansman yöntemi olarak islami finansal araçlar ve Türkiye’de uygulanabilirliği üzerine düşünceler. Aktive Finans Dergisi, Kasım–Aralık, 39, 3-6.
  • Akgül, A. (1991). İslam davası ve adil düzen. Risale Yayınları.
  • Bayyiğit, D. D. (1997). 1. Uluslararası islam ticaret hukukunun günümüzdeki meseleleri kongresi. Konbad Yayınları.
  • Çetinkaya, T. (2018). Prof Dr Necmettin Erbakan ADİL EKONOMİK DÜZEN FAİZSİZ BİR DÜNYA. MGV Yayınları.
  • Çınar, M. (1994). İslami ekonomi ve Refah'ın Adil Ekonomik Düzeni. Birikim Dergisi (59), 21-32.
  • Duri, A. (1991). İslam iktisat tarihine giriş. İstanbul: Endülüs Yayınları.
  • Edizdoğan, N. (2008). Kamu bütçesi. Ekin Yayınları.
  • Erbakan, N. (1975). Milli görüş temel görüş. Dağarcık Yayınları.
  • Erbakan, N. (1991a). Türkiye'nin TEMEL MESELELERİ. Rehber Yayıncılık.
  • Erbakan, N. (2010). Yeni bir dünya ve adil düzen. Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Merkezi Yayını.
  • Erbakan, N. (2013). Davam. MGV Yayınları.
  • Erbakan, N. (2014). Erbakan Külliyatı (Cilt 1). MGV Yayınları.
  • Erdem, M., Şenyüz, D., & Tatlıoğlu, İ. (2008). Kamu maliyesi. Ekin Yayınevi.
  • Ersin, İ., & Duran, S. (2017). Faizsiz finans döngüsünü oluşturma açısından Adil Ekonomik Düzen söyleminin kredileşme ilkeleri ve uygulanabilirliğinin değerlendirilmesi. Turkish Studies.
  • Günenç, H. (1997). Faiz, finans ve borsa ile ilgili meseleler (içinde: Baayyiğit).
  • Hadduri, M. (1999). İslam'da adalet kavramı. Yöneliş Yayınları.
  • Karahasanoğlu, M. (1975). Tek Adam Erbakan. Nizam Yayınevi.
  • Karluk, S. R. (2009). Türkiye ekonomisinde yapısal dönüşüm. Beta Yayınları.
  • Keynes, J. M. (1964). The general theory of employment interest and money. Harbinger.
  • Koçtürk, M. O. (2014). Serbest ticaret anlaşmalarının Türk dış ticareti üzerine etkileri. Tarım Ekonomisi Dergisi, 20(2), 65-77.
  • Kutub, S. (2014). İslam'da sosyal adalet. Beka Yayınları.
  • Maliye Bakanlığı. (2016). Faaliyet raporu. https://ms.hmb.gov.tr/uploads/2018/10/Maliye- Bakanl%C4%B1%C4%9F%C4%B1-2016-Y%C4%B1l%C4%B1-Faaliyet-Raporu.pdf
  • Orman, S. (1984). İslami iktisat. İnsan Yayınları.
  • Özel, M. (1993). Kapitalizm ve din. Ağaç Yayıncılık.
  • Öztürk, M. (2017). Adil Ekonomik Düzen'de artı (k) değerin paylaşımı. Turkish Studies.
  • Sugözü, İ. H. (2016). Erbakan’ın Adil Ekonomik Düzen düşüncesi ve Refahyol Hükümeti uygulamaları. Doğumunun 90. yılında Erbakan Sempozyumu. Mevlana Kültür Merkezi.
  • Sugözü, İ. H. (2017). İslam ekonomisi ve adil ekonomik düzen. Turkish Studies (Elektronik).
  • Tabakoğlu, A. (2013). İslam iktisadına giriş. Dergâh Yayınları.
  • Tok, A. (2009). İslami finans sistemi çerçevesinde sukuk (İslami Tahvil) Uygulamaları, Katılım Bankaları ve Türkiye Açısından Değerlendirmeler. 11. Ankara.
  • Usmani, M. T. (2008). Salam and Istisna. https://www.scribd.com/document/2927711/salam-and-istisna
  • Uzun, M. M. (2010). Adil düzen. Ravza Yayınları.
  • Yarıcı, M. (2017). Millî Görüş ve ağır sanayi hamlesi. (Yüksek lisans tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yüce, M. (2016). İslam'da zekât müessesesi ve modern vergilendirme ile karşılaştırılması. İslam Ekonomisi ve Finansı.