ST. AUGUSTINE VE VITORIA'NIN YENI DÜNYA DÜZENİ ÖNERİLERİNİN SİYASAL DÜŞÜNCEYE ETKİLERİ

Toplumsal tarihi şu soru ile başlatmak mümkündür: “İnsan nasıl daha iyi/mutlu yaşar?” Özellikle siyasal düşünce tarihi sanki bu kadim soruya verilmek istenen cevabı bulma çabalarından oluşmaktadır. Bu soru beraberinde, haliyle; en iyi siyasal örgütlenme biçimi nedir? Siyasal otoriteye itaat nasıl meşrulaştırılabilir? Adalet nedir, nasıl gerçekleştirilebilir? Özgürlük nedir? Kim yönetmelidir? gibi daha birçok benzeri soruyu getirir. Toplum halinde yaşamın başladığı günden itibaren insanoğlunun peşini bırakmayan bu sorulara verilecek cevap arayışları farklı dönemlerde, belli bir sosyal, ekonomik ve siyasal kurumsal çevre içerisinde farklı düşünürlerce öne sürülen birçok öneri ile yoluna devam etmiştir. Genellikle her insanın eşitlik, adalet, mutluluk vb. içerisinde yaşayabileceğinin iddia edildiği bu ideal (ya da değil) yenidünya düzeni tasavvurları da vadettikleri açısından tarih boyunca insanlara cazip gelmiştir. Bu çalışmanın konusu, Hıristiyanlık sonrası dönemde “ideal”, evrensel yenidünya düzeni tasavvurlarını düşünce tarihi boyunca bu alanda momentler oluşturmuş düşünürlerden ikisi üzerinden takip etmektir. Burada, bütün bu tartışmaları irdeleyen ve Avrupa'nın siyaset felsefesi üzerinde günümüze kadar uzanan etkileri olan St. Augustinus ve Vitoria’nın düşünceleri incelenecektir. Çalışmanın, bu türden önerilerin niyetleri, vadettikleri ve sonuçları açısından işlerliğinin sorgulanmasına bir kapı aralayacağı düşünülmektedir.

THE IMPLICATIONS OF ST. AUGUSTINE’S AND VITORIA'S NEW WORLD ORDER PROPOSALS ON POLITICAL THOUGHT

It is possible to begin the social history with the following question: How do people live better/happier? Particularly, as if the history of political thought consists of efforts to find the desired answer to this ancient question. This question, naturally, brings up many more similar questions like; what is the best form of political organization? How can obedience to political authority be justified? What is justice and how can it be achieved? What is freedom? Who should manage? The search for answers to these questions which has pursued mankind since the beginning of society continued on its way with many suggestions. This ideal (or not) new world order conception which suggests that every human being could live in equality, justice, happiness, etc. generally has been attractive to people throughout history in terms of their promises. So, the subject of this study is to retrace the "ideal", universal new world order conceptions in the thoughts of Augustine and Vitoria in the post-Christian period who have effects on the political philosophy of Europe until the present day. It is thought that the study will open a door to question the operability of such proposals in terms of their intentions, promises, and results.

___

  • Ağaoğulları, M. A. ve Köker, L. (2000) Kral-devlet ya da ölümlü tanrı. Ankara: İmge Yayınları.
  • Ağaoğulları, M. A. ve Köker, L. (2001). İmparatorluktan tanrı devletine. Ankara: İmge Yayınları.
  • Akal, C. B. (2010). Modern düşüncenin doğuşu: ispanyol altın çağı. Ankara: Dost Kitabevi.
  • Anghie, A. (2005). Imperialism, sovereignty and the making of ınternational law. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Augustine, St. (2016). Writings on the old testament: works of saint augustine (Vols. 1-14). (General Introduction by J. T. Lienhard, (also) Trans.) In B. Ramsey (Ed.) augustine for the twenty-first century. New York: New City Press. (Original work published A.D. 392-418).
  • Augustine, St. (2017). City of god. (M. Dods, Trans.). Moscow: Roman Roads Media. (Original work published A.D. 413-426).
  • Brown, G. W. & Held, D. (2010). Editors’ introduction. In G. W. Brown & D. Held (Eds.) The cosmopolitanism reader. Cambridge: Polity Press.
  • Cassirer, E. (2005). İnsan üstüne bir deneme-devlet efsanesi. (N. Arat, Trans.). İstanbul: Say Yayınları.
  • Denk, E. (2014). Uluslararası ilişkilerin hukuku: vestfalyan sistemden küreselleşmeye. In E. Balta (Ed.) küresel siyasete giriş: uluslararası ilişkilerde kavramlar, teoriler, süreçler. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Işık, G. (1991). İspanya: bir başka avrupa, İstanbul: Metis Yayınları.
  • Korab-Karpowicz, W. J. (2010). A history of political philosophy. New York: Global Scholary Publications.
  • Kitabı Mukaddes, (2006). İstanbul: Kitabı Mukaddes Şirketi.
  • Laclau, E. (2000). Evrensellik, kimlik ve özgürleşme, (E. Başer, Trans.). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Leff, G. (1965). Medevial thought: st. augustine to ockham. London: Penguin Books.
  • Mignolo, W. D. (2002). The many faces of cosmo-polis: border thinking and critical cosmopolitanism. In B.A.Breckenridge & S. Pallock (Eds.) cosmopolitanism. Durham: Duke University Press.
  • Neocleous, M. (2014). Savaş erki, polis erki. (B.S. Aydaş, Trans.). Ankara: Notabene Yayınları.
  • Schmitt, C. (2003). the nomos of the earth: in the ınternational law of the jus publicum europaeum. (G.L. Ulmen, Trans.). New York: Telos Press.
  • Şenel, A. (1996). Siyasal düşünceler tarihi. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Tannenbaum D. & Schultz, D. (2008). Siyasi düşünce tarihi. (F. Demirci, Trans.). Ankara: Adres Yayınları.
  • Theology. (t.y). In Augustine of Hippo wiki. https://en.wikipedia.org/wiki/ Augustine_of_ Hippo.
  • Tunçay, M. (1969). Batıda siyasal düşünceler tarihi-eski ve orta çağlar. Ankara: SBF Yayınları.
  • Wood E. M. (2012). Özgürlük ve mülkiyet: rönesans’dan aydınlanma’ya batı siyasal düşüncesinin toplumsal tarihi. (O. Köymen Trans.). İstanbul: Yordam Yayınları.
  • Vitoria, F. (1991). On the law of war. In A. Pagden & J. Lawrence (Eds.) vitoria: political writings. Cambridge: Cambridge University Press. (Original work published 1532).