Siyasi olayların korku sinemasına yansımalari

İnsanlık tarihi boyunca yaşanan toplumsal olaylar, dönemin insanlarını etkilemiş, birçok yeni akımın ve düşüncenin ortaya çıkmasına neden olmuştur. Yedinci sanat dalı olan sinema da, tüm sanat dalları gibi, güncel, toplumsal ve politik olaylardan etkilenerek değişim ve dönüşüm geçirmektedir. Sinemanın ilk örneklerinde yer alan ve zaman içerisinde Hollywood tarafından bir tür haline getirilen korku sineması, bu dönüşümleri en iyi yansıtan film çeşitlerini içerisinde barındırmaktadır. Başlangıçta ortaçağ ve gotik edebiyat korkularıyla beslenen korku sineması, zaman ilerledikçe dünyayı değiştiren güncel, toplumsal ve politik olaylar çerçevesinde yeniden şekillenmiştir. Eski inançların ve korkuların üzerine yeni inanç ve korkular da eklenerek endişe ve korku unsurları zaman içerisinde artış göstermiştir. Cadı ve engizisyon korkularının yerini zamanla atom bombası ve kıyamet, kıyamet korkusunun yerini ise zaman içerisinde seri katil korkusu almıştır. Bu çalışmada politik, toplumsal ve gündem oluşturan olayların korku sinemasındaki etkileri eleştirel kuramdan faydalanılarak saptanacaktır. Bu saptamalar ışığında toplumsal durumun analizi onar yıllık süreçler içerisinde ele alınarak incelenecek, hangi toplumsal olayların ne tür korku unsurlarının ortaya çıkmasına neden olduğu irdelenecektir.

Reflection of political events on horror movies

Social events have affected humans throughout the history of humanity causing the formation of many new movements and thoughts. Film industry, being the seventh art form, has also been affected by current social and political events thereby becoming transformed just like all other art forms. Horror movies which were first seen along with the first examples of movies in time became a genre by itself thanks to Hollywood and includes many film varieties that best reflect these transformations. Horror movies strived on scary middle age and gothic literature and in time has been shaped by the current social and political events. New beliefs and horrors have been added to older ones which in time increased the anxiety and horror elements. Horrors of witches and inquisition were replaced by the atom bomb and doomsday which was later on replaced by serial killers. In this study, the effects of political, social and current events on horror movies will be determined by making use of critical theory. The analysis of social status will be examined in decade long intervals under the light of these findings to determine which horror elements were caused by which social events.

___

  • Abisel, Nilgün. (1999). Popüler Sinema ve Türler. İstanbul: Alan Yayıncılık.
  • Akbulut, Durmuş. (Ed.) (2012). Sinemanın ilkleri: Korku Sineması. İstanbul: Etik Yayınları.
  • Batur, Yüksel. (1998). Bilimkurgu Sinemasında Şiddet ve İdeoloji. Ankara: Kitle Yayınları.
  • Baudrillard, Jean. (2008). Tüketim Toplumu. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Seçil Büker, Y. Gürhan Topçu. (Der.) (2010). Sinema: Tarih-Kuram-Eleştiri. İstanbul: Kırmızı Kedi Yayınevi.
  • Church, David. (2006). “Return of the Return of the Repressed: Notes on the American Horror Film (1991-2006)”. OffScreen. Volume 10, Issue 10 http://www.offscreen.com/index.php/phile/essays/return_of_the_repressed/, (e.t.15.03.2013)
  • Danacı, Fatih. (2011). Korkunun Canavarları. İstanbul: Kalkedon Yayınları.
  • Derry, Charles. (1987). “More Dark Dreams: Some Notes On The Recent Horror Film”.
  • Gregory A. Waller (Ed.). American Horrors: Essays On The Modern American Horror Film, Notes On The Recent Horror Film. (162-174) Chicago: University Of Illinois Press.
  • ____________. (1977). Dark Dreams. New Jersey: Barnes & Co.
  • Grey, Ian. (1999). The Six Sensibilty: Why Horror Movies Are Back With a Vengeance. http://www2.citypaper.com/news/story.asp?id=3663, (e.t. 15.03.2013)
  • Güçhan, Gülseren. (1993) “Sinema - Toplum İlişkileri”. Kurgu. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi İletişim Bilimleri Fakültesi Yayınları, Sayı:12.
  • Işıklar, Ulaş. (2010). Gecenin Çocukları: Pelerinden Latekse. İstanbul: Avrupa Yakası Yayınları.
  • İri, Murat. (2009). Bir Film İzlemek: Pop Kültürü Sökmek. İstanbul: Derin Yayınları.
  • Kırel, Serpil. (2010). “Sinemada Tür Kavramı ve Popüler Türleri Anlamak Üzere Bir Yol Haritası Denemesi”. Murat İri (Der.). Sinema Araştırmaları: Kuramlar, Kavramlar, Yaklaşımlar. İstanbul: Derin Yayınları.
  • Kutlu, Kutlukhan. “2000’lerin İlk 10 Yılında Sinema: Türler”. Sinema Dergisi (68-83). Sayı: 2010 / 8, Ağustos 2010.
  • ______________, Kerem Sanatel, Engin Ertan. “2000’lerin İlk 10 Yılında Sinema: Eğilimler”. Sinema Dergisi (78-87). Sayı: 2010 / 9, Eylül 2010.
  • Odell, Colin, Michelle Blanc. (2011). Korku Sineması. İstanbul: Kalkedon Yayıncılık.
  • Oskay, Ünsal. (1994). Çağdaş Fantazya: Popüler Kültür Açısından Bilim-kurgu ve Korku Sineması. İstanbul: Der Yayınları.
  • Raca, Ömer Faruk. (2004). Televizyon Programcılığı: Cinsellik Şiddet Korku Komedi. İstanbul: Akgün Yayıncılık.
  • Ryan, Michael, Douglas Kellner. (1997). Politik Kamera. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Scognamillo, Giovanni. (1996). Korkunun Kanatları. İstanbul: İnkılap Kitabevi.
  • __________________. (2006). Canavarlar Yaratıklar Manyaklar. İstanbul: +1 Kitap.
  • Şimşek, Gizem. (2012). “Sinemada Dijitalleşme ve 3D Teknolojisi”, Visualist 2012: Uluslararası Görsel Kültür Kongresi; İletişimde, Sanatta ve Tasarımda Yeni Yaklaşımlar: Dijitalleşme Kongresi Bildiri Kitabı (185-191). Cilt 1.
  • ___________________.(2012). Sinemada Korku ve Din: 2000 Sonrası Amerikan ve Türk Filmlerinde Cin Unsurunun Çözümlenmesi (Eleştirel Kuram ve Göstergebilimsel Metodoloji Çerçevesinde). Yayınlanmamış Doktora Tezi.İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Topçu, Gürhan. (2004) “Karanlığın Kızları: Korku Sineması ve Kadın”.Fatma Dalay Küçükkurt, Ahmet Gürata (Ed.), Sinemada Anlatı ve Türler. (157-212) Ankara: Vadi Yayınları.
  • Valantin, Jean-Michel. (2006). Küresel Stratejinin Üç Faktörü: Hollywood, Pentagon ve Washington. İstanbul: Babaili Kültür Yayıncılığı.
  • Wilson, Karina. http://www.horrorfilmhistory.com/index.php?pageID=1990s, (e.t. 15.03.2013)
  • http://korkusitesi.com/yazarlarimiz/1980-1990-modern-korku-donemi, (e.t. 15.03.2013)
  • http://partners.nytimes.com/library/national/science/nasa/index-1980.html, (e.t. 15.03.2013)