KONYA'DA GELENEKSEL SANATLARÇILAR İLE SÖZLÜ SANAT TARİHİ

Bu çalışma içeriğinde Konya'da lise seviyesindeki öğrencilerin yerel iki zanaatkarla yaptıkları görüşme ele alınmıştır. Sanat eğitiminde sözlü sanat tarihini (görüşme tekniği) ele alan bu çalışmada öğrenciler sanatçıları çalıştıkları atölyelerde (işyerlerinde) ziyaret ederek zanaatkarların kendileri ve ortaya koydukları ürünleri hakkında sorular sormuşlardır. Geleneksel sanatçılar olarak seçilen Keçe ustası Mehmet Girgiç ve Kündekari ustası Mevlüt Çiller öğrencilere verdikleri cevaplarda samimi olmuşlar ve detaylı bilgiler vermişlerdir. Öğrencilerin atölyeleri kokusuyla, tozuyla hissetmeleri ve ürünlerin nasıl ortaya konulduğunu bu işi yapan sanatçıdan öğrenmeleri onların bu görüşmeyi unutmamalarını sağlayacaktır. Öğrencilerin yaşadıkları yörede bulunan kültür ürünlerini fark etmeleri ve sanatçıların onlarla konuşmaları geçmişlerinden bahsetmeleri, öğrenciler üzerinde etkili olmuştur. Bu görüşmeden birkaç hafta sonra görüşmeye katılan öğrenciler üzerinde yapılan anket çalışmasında öğrencilerin görüşmeyi ve gördükleri yerel sanat dalını hatırlamaya devam ettikleri gözlenmiştir. Böylece ezbersiz öğretim konusunda uygulanan yöntemlerden olan görüşme tekniğinin sanat eğitiminde kullanılabileceği görülmüştür.

ORAL ART HISTORY OF ART THROUGH TRADITIONAL ARTISTS IN KONYA

In this project high school students in Konya facilitate oral history interview techniques to learn more abouttwo local traditional artists lived in Konya. The work was oral art history study with students who visited the localartists at their studios. The students had asked about their arts and their life to learn more detail. Local artists visitedwere Mehmet Girgiç, one of the last traditional feltmaker in Konya and Mevlüt Çiller, famous kundekari, woodcarving,artist in Turkey. These two artists answered the students' questions comprehensively and sincerely. The students sawthe artists personally and spoke with them; they smelled the artists' studio environments. They observed the artists'products and they touched the art works. This study provided the students that they never forget these experiences intheir lifetime. The effects of the oral art history experiences on the students were prevailing, students seamed that theyuncover a new dimension in their cultural background. A few weeks after the interview, a survey was conducted toascertain if the students could remember the aims and details of the interviews. It was observed that, studentsremembered most of the questions they asked and they described what had happened during the interviews. This resultspresents us that oral history which is one of the effective educational methods in effective learning could be used in arteducation as well.

___

  • Balter, M. (1998) Why settle down? The mystery of communities. Science, V282, N5393.1442, Nov.1998, pp1442-1445.
  • Cirillo, S. (1998) Felting, as expressive art form, Art and Activities, December 1998, pp20-21.
  • Durul, Y. (1973) Seljuks' carpets, since at the beginning up to the middle of the 16. Century.
  • (Selcuklu halıları, baslangıcından 16.yuzyıl ortalarına kadar Turk halı sanatı), (in Turkish), Istanbul, Turkey.
  • Karpuz, H. (1999) Living artists in Konya and their art products (Yasayan Konya'lı sanatcılar ve eserleri),(in Turkish), Konya-Selcuklu Municipality, Cultural Print Series, Series No: 10, (Ed. Abdülkadir Gök), pp78-80. İzmir, Turkey.
  • La Porte, A.M. (2000) Oral history as intergenerational dialogue in art education, Art Education, July 2000, pp39-44.
  • Pine-Hill Project (2002) Center for oral history and cultural heritage, Pine-Hill Programs-What are folklife and folklore, University of Southern Mississippi, http://www.dept.usm.edu/~ocach/.
  • Stockrocki, M. (2001) Learning the Arts Visual Arts, http://artswork.asu.edu/AAERC/index.html http://herbergercollege.asu.edu/.
  • Truesdell, B. (2002) Oral history techniques-How to organize and conduct oral history interviews, Indiana University Oral History esearch Center, http://www.indiana.edu/~ahrc/.
  • Vickrey, A.E. (1997) The art of feltmaking. Watson-Guptill Publications, p144, Newyork, US.