TANRI’NIN MÜKEMMELLİĞİ VE ÖZGÜRLÜK PROBLEMİ
Özgürlük, düşünce tarihinin en önemli konularından biridir. Düşünce tarihinde bu
konu daha çok insan özgürlüğü açısından ele alınıp incelenmiştir. Ancak en az insan
özgürlüğü kadar Tanrı’nın özgürlüğü de önemlidir. Her şeye gücü yeten, her şeyi bilen
ve mükemmel bir varlık olan Tanrı eylemlerini gerçekleştirirken özgürce hareket edebilmekte
midir? Yoksa onun mükemmelliği, eylemlerini gerçekleştirmesinde kendisini sınırlamakta
mıdır?
___
- Adams, Robert. (1972). Must God Create The Best?. Philosophical Review. 81, (3),
317-332.
- Aydın, M. (1981). Çağdaş İngiliz Felsefesinde Tanrı-Ahlak İlişkisi. Ankara: Umran
Yayınları.
- Bolay, H. (1996). Felsefi Doktrinler ve Terimler Sözlüğü. (6. Basım). Ankara: Akçağ
Yayınları.
- Descartes, R. (2013). Metafizik Düşünceler. (çev. Çiğdem Dürüşken). İstanbul : Kabalcı
Yayınları.
- Flew, A. (2013). Yanılmışım Tanrı Varmış. (çev. Hasan Kaya- Zeynep Ertan).(7. Baskı).
İstanbul: Profil Yayıncılık.
- Flint, Thomas. (1983). The Problem of Divine Freedom. American Philosophical
Quarterely. 20.(3), 255-264.
- Frankfurt, Henry G. (1969). Alternative Possibilities and Moral Responsibility. The
Journal for Philosophy, 66.(3), 829-839.
- From, E. (1996). Özgürlükten Kaçış. (çev. Şemsa Yeğin). (4. Basım). İstanbul: Payel
Yayınları.
- -----------------------------Gazali, M. (1928). Tehafüt el- Felasife. Beyrut: Maurice Bouyges.
- Güler, İ. (2013). Allah’ın Ahlakiliği Sorunu. Ankara: Ankara Okulu
Hasker, W. (1989). God, Time, Knowledge. Ithaca: Cornell University Press.
Lehe, Robert. (July 1986). God’s Perfection and Freedom: A Reply to Morriston. Faith
and Philosophy. V: 3, (3). 319-323
- Leibniz, G. W. (2006). Metafizik Üzerine Konuşma. (çev. Avşar Timuçin). İstanbul: Bulut
Yayınları.
- _________________ (1997). Monadoloji. (çev. S. Kemal Yetkin). İstanbul: MEB Yayınları.
- ____________ (1986). Theodicee Denemeleri İmanla Aklın Uygunluğu Üzerine Konuşma.
(çev. Hüseyin Batu). İstanbul: MEB Yayınları.
- Macit, N. (2000). Eylem Değişim İlişkisinin Teolojik Yorumu. Samsun: Etüt Yayınları.
- Mackie, J. (1955). Evil and Omnipotence. Minds. 64, (254), 200-212.
- Morriston, Wesley. ( July 2006). Is God “Significantly Free”?. Faith and Philosophy, Vol:
2, ( 3), 257-264.
- ___________ ( January 2006). Is God Free? Reply to Wierenga. Faith and Philosophy.
Vol: 23 (1), 93-98.
- --------------------------Necati Ö. (1987). İnsan Hürriyeti. Ankara: Vadi Yayınları.
- Özdemir, M. (2003). Allah’ın Bilgisinin Ezeliliği ve İnsan Hürriyeti. İstanbul: İz
Yayıncılık.
- Plantinga, A. (1978). God, Freedom, and Evil. Grand Rapids, Michigan: Eerdmans.
- __________ (1974).The Nature of Necessity. Oxford: Clarendon Press.
- __________ (19819. God, and Other Mind. Ithaca: Cornell University Press.
- Peterson, M, W. Hasker, B. Reichenbaho, D. Basinger. (2003). Reason and Religious
Belief, Oxford: Oxford University Press.
- Plotinus, (1966). The Enneads, (Trans. Stephen MacKenna). London: Faber and Faber
Ltd.
- Rowe, William.(2004). Can God be Free? Oxford: Oxford University Press.
- ___________ (Ed). (2007). The Problem of Divine Perfection and Freedom. On Philosophy
of Religion Selected Writings. Burlington: Ashgate Publishing Company.
- ___________ (April 1999). Evil and God’s Freedom in Creation. American Philosophical
Quarterly. V: 36. (2), 100-111.
- Staley, K. (Fall 2003). God’s Personel Freedom: A Response to Katherine Pogers. Saint
Anselm Journal. 1:1, 9-16.
- Talbott, Thomas. (October 2009). God, Freedom and Human Agency. Faith and
Philosophy. Vol. 26,(4), 376-395.
- TÜSİAD. (2002). Felsefe, Yayın No. TÜS.AD-T/2002/12-338, İstanbul.