POZİTİVİST KURAMDA DİN-BİLİM İLİŞKİSİNİN BEYAZ PERDEYE YANSIMASI: SONSUZLUK TEORİSİ

Varlığın pozitif görüntüleri onun ontolojik ölçütleri haline geldiğinde, somut ve gözle görünür olan dünya her şeyin temel belirleyici kaidesi olarak kabul görür. Bu temel aksiyom, varlığın ötesiyle ilgili tanımları göze bağımlı kıldığı gibi görme biçimleri ile oluşan tüm tanımlar, merkezde insan olmak üzere toplumların da anlam kaygısı haline gelir. Pozitivist görüş de, insanın ve daha geniş bir perspektifte toplumların varlığın ötesiyle ilgili tanım ve anlam oluşturma/kurma eylemini göze ve/veya deneysel tecrübeye bağımlı kılar. Böylece fizik dünya ana kriter olurken fizikötesi tüm tecrübeler sadece bir nazariye olarak kalır. Buna bağlı olarak insanlığın tüm dini/metafizik tecrübesi bir geri dönüşüm ihtimali gibi önemsizleşirken insanlığın din üzerinden kurmaya çalıştığı tüm meta/sosyolojik kabiliyette itibarsızlaştırılmaya çalışılır. Bu çalışmamızda Sonsuzluk Teorisi filmi üzerinden bu iki farklı tecrübe karşılaştırılacaktır.

___

  • Akay, A. (2005). Postmodernizm. İstanbul: M&L Yayınları.
  • Akpolat, Y. (2007). Durkheim'dan Giddens'a pozitivist sosyoloji. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(2), 53-87.
  • Altıntaş, R. (2006, 04 08). Pozitivizm ve din. 07 15, 2018 tarihinde http://www.memleket. com.tr: http://www.memleket.com.tr/pozitivizm-ve-din-3032yy.htm adresinden alındı
  • Aydın, H. (2007, 12 1). Modern bilime yönelik eleştiriler bağlamında din-bilim ilişki- si. 01 25, 2018 tarihinde https://bilimvegelecek.com.tr: https://bilimvegelecek. com.tr/index.php/2007/12/01/modern-bilime-yonelik-elestiriler-baglaminda- din-bilim-iliskisi/ adresinden alındı
  • Ballıkaya, C. (2015). Pozitivizm tarihsel süreç ı̇çerisindeki gelişimi ve sosyolojik düşünceye etkileri. Selçuk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi(33), 87- 106.
  • Coşkun, A. (2016). Din, bilim ve felsefe ı̇lişkileri. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(1), 213-229.
  • DüşünBil Portal. (2007, 11 08). 19. yüzyılın iki önemli düşünce akımı:Pozitivizm ve bilim- cilik. 07 19, 2018 tarihinde https://dusunbil.com: https://dusunbil.com/19-yuzyi- lin-iki-onemli-dusunce-akimi-pozitivizm-ve-bilimcilik/ adresinden alındı
  • Doğuş. (2018, 02 23). Isaac newton kimdir? 08 12, 2018 tarihinde https://www.iyzi.net: https://www.iyzi.net/kim-kimdir/isaac-newton-kimdir.html adresinden alındı
  • Ebert, R. (2011, 10 26). In Time. 07 15, 2018 tarihinde https://www.rogerebert.com: htt- ps://www.rogerebert.com/reviews/in-time-2011 adresinden alındı
  • Faure, E. (2006). Sinema sanatı. (M. Gönen, Çev.) İstanbul: Es Yayınları.
  • Kömürcü, M. C. (2017, 12 26). Sir Isaac Newton kimdir? Sir Isaac Newton neyi bulmuş- tur? 08 12, 2018 tarihinde http://www.milliyet.com.tr: http://www.milliyet.com. tr/Sir-Isaac-Newton-kimdir--Sir-Isaac-Newton-neyi-bulmustur--molatik-365/ adresinden alındı
  • Kütük, B. Ş., & Şahin, M. (2017). Fizik alanındaki gelişmelerin sosyolojiye yansımaları: Pozitivizm. Istanbul Journal of Sociological Studies, 2, 183-203.
  • Kırel, S. (2012). Kültürel çalışmalar ve sinema. İstanbul: Kırmızı Kedi Yayınevi.
  • Ritzer, G. (2014). Klasik sosyoloji kuramları. (H. Hülür, Çev.) Ankara: De Ki Yayınları.
  • Ritzer, G., & Stepnisky, J. (2018). Modern sosyoloji kuramları. (H. Hülür, Çev.) Ankara: Deki Basım Yayın.
  • Westfall, R. S. (tarih yok). Sir Isaac Newton: English physicist and mathematician. 09 26, 2018 tarihinde https://www.britannica.com: https://www.britannica.com/ biography/Isaac-Newton adresinden alındı Wloszczyna, S. (2016, 08 29). The man who knew ınfinity. 02 11, 2018 tarihinde https://
  • www.rogerebert.com: https://www.rogerebert.com/reviews/the-man-who-knew- infinity-2016 adresinden alındı
  • Yurtsever, E. (2017, 05 23). Sinemada bilim insanları – The man who knew ınfinity/ sonsuzluk teorisi. 08 12, 2018 tarihinde https://sarkac.org: https://sarkac.
  • org/2017/05/sinemada-bilim-insanlari-the-man-who-knew-infinitysonsuzluk- teorisi/ adresinden alındı