ARİSTOTELES’İN MİMESİS VE KATHARSİS KAVRAMLARI ÜZERİNDEN BİR FİLM İNCELEMESİ: DOGVİLLE

Sinemanın sahip olduğu anlatı kabiliyetinin en geleneksel yöntemi olan klasik anlatı yapısı, temellerini Aristoteles’in Poetika kitabında yer verdiği ‘Tragedya’ tanımlamalarından almaktadır. Bu tanımlamalar içerisinde yer alan ‘mimesis’ ve ‘katharsis’ kavramları, görsel olarak yaratılan taklit ve buna bağlı olarak izleyicide yaratılan hazzı ve arınma duygusunu ifade etmektedir. Dogville filmi üzerinden Aristo felsefesinin okunmaya çalışıldığı bu makalede, ‘mimesis’ ve ‘katharsis’ kavramları ele alınacaktır. Bu noktada Dogville filmi, mimesis ve katharsis felsefesinin birbiri ile uyumlu işleyen yapısını net bir şekilde ortaya koymaktadır. Araştırmanın modeli betimseldir ve nitel araştırma özelliği taşımaktadır. Araştırmanın örneklemini, Dogville filmi oluşturmaktadır. Veriler, içerik analizi yöntemi kullanılarak elde edilmiştir. 

___

  • Aktaş, S. (2011). Bir Yeni Roman Uyarlaması Olan “Saatler” Filminde Metinlerarasılık ve Göstergeler Arasılık (Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul: Kültür Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Aristoteles. (1996). Metafizik. (çev. Ahmet Arslan). İstanbul: Sosyal Yayınları
  • Aristoteles. (2017). Poetika Şiir Sanatı Üzerine. (çev. Furkan Akderin). İstanbul: Say Yayınları.
  • Bakır, B. (2008). Sinema ve Psikanaliz. İstanbul: Hayalet Kitap.
  • Bazin, A. (1995). Çağdaş Sinemanın Sorunları. Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Bazin, A. (2013). Sinema Nedir?. İstanbul: Doruk Yayınları
  • Duman, A. M. (2014). Mimesis. İstanbul; Litera Yayıncılık.
  • Erdoğan, N. (1992). Sinema Kitabı. İstanbul: Ağaç Yayıncılık.
  • Frampton, D. (2013). Filmozofi. İstanbul: Metis Yayıncılık.
  • Gürkan, H. (2013). Godard ve Karşı Sinema. (Peter Wollen’den çeviri). İstanbul Arel Üniversitesi İletişim Çalışmaları Dergisi. (3), 119-129.
  • Kabadayı, L. (2015). Sinemada Felsefe ve Film Felsefesi Üzerine. Doğu Batı Düşünce Dergisi – Sinema Tutkusu 1. (72), 89-116.
  • Oluk, A. (2013). Klasik Anlatı Sineması. İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Özön, N. (2000). Sinema, Televizyon, Video, Bilgisayarlı Sinema Sözlüğü. İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • Sözen, M. (2008). Anlatı Mesafesi – Anlatı Perspektifi Kavramları, Sinematografik Anlatı ve Örnek Çözümlemeler. Zonguldak Karaelmas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (8), 123-154
  • Stevenson, J. (2005). Lars Von Trier. İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • Ülger, E. H. (2013, Ekim). Aristoteles’te Poetikanın Doğası Ve Sınırları. Dört Öge Dergisi. (4), 195-214.