ON 'THE CHORUS' IN MURDER IN THE CATHEDRAL

ÖZETBu çalışma T.S.Eliot in ilk birkaç perdeli oyunu olan "Murder in theCaîhedral"m Haziran 1935 Canterbury Festivali'nde sahneye konmak üzerekısaltılmış versiyonu üzerine kurulmuştur. Oyuna canlılığım ve uluslararasıgeçerliliğini kazandıran en önemli özelliği şiir ve düzyazının birlikte kullanımıdır.Ayrı bir karakter olarak sunulan koro, izleyici ile oyun arasında bir bağlantı kurmaamacına yöneliktir. Sonuçta bu oyun insanın yüreğine hitap eden şiir ile (Koro'nunişlevi) mantığına seslenen düzyazının son derece başarılı birlikteliğidir.Anahtar sözcükler: şiir, düzyazı, tiyatroABSTRACTThis analysis elaborates upon T.S. Eliot's full length play which waswritten for production in an abbreviated form at the Canterbury Festival, June 1935.The mixture of verse and prose which gives the play its energy and its surprisinglyuniversality is the most dominant characteristics of it. The chorus, being presentedas a character, aim at making a connection between audience and the play. Then,this play is celebrated as a very successful cooperation of the verse and prose. Thefirst addresses the human heart - the function of the Chorus- and the latter to humanconscious.Key words: verse, prose, theater
Anahtar Kelimeler:

-