MUHAMMED-İ HİCAZÎ’NİN HAYATI, EDEBÎ KİŞİLİĞİ VE “İKİ DİLENCİ”  ADLI HİKÂYESİ

Muhammed-i Hicazî, (1279-1352 hş./1900-1974) çağdaş İran edebiyatının tanınmış roman ve hikâye yazarlarından birisidir. Aristokrat bir aileye mensup olan Hicazî, aynı zamanda senarist, tercüman, politikacı ve gazetecidir. Hicazî, İran’da Batılı roman tarzını başlatanlardan birisidir. İngilizce ve Fransızcayı iyi düzeyde bilen yazarın Fransızca birkaç hikâye ve makalesi de vardır. “Humâ” (1307 hş./1926), “Perîçehr” (1309 hş./1928) ve “Zîbâ” (1309 hş./1930) adlı romantik romanlar yazmıştır. Romantik tarzda yazdığı “Âyîne” (1312 hş./1933) adlı mecmuasında, doksan dört kısa hikâye bulunmaktadır. Onun hikâyeleri ve romanları, genel olarak zamanın sosyal bozukluğunu ve seçkin kadınların nazarında aşkı tanıtmaktadır. Kadınların ruhsal hayatlarındaki meselelere başka bir türlü tutkun olup onları tahlil eden İran’ın üst sınıf, ünlü roman yazarlarından birisi olan Hicazî’nin en güzel eseri “Zîbâ” olarak bilinmektedir. O, İranlı edebiyatçılar ve yazarlar arasında Sa’dî’-yi Şîrâzî’ye oldukça ilgi duymuştur. Bu makalede Muhammed-i Hicazî’nin hayatı, edebi kişiliği, eserleri hakkında kısaca bilgi verildikten sonra yazarın eleştirel tarzda kaleme aldığı “İki Dilenci” adlı kısa hikâyesinin tercümesine yer verilmiştir.

Mohammad Hejazi’s Life, Literary Personality and His Story Named “Two Beggars”

Mohammad Hejazi (1279-1352 hş./1900-1974) is one of the most known novelist and story writers of modern Iran literature. Hejazi, who has an aristocrat family, is also a screenwriter, translator, politician and journalist. Hejazi is one of the people in Iran that starts Western novel style. The author, who knows English and French very well, has a couple of stories and articles in French. He wrote romantic novels named “Humâ” (1307 hş./1926), “Perîçehr” (1309 hş./1928) and “Zîbâ” (1309 hş./1930). In his romantic styled journal named “Âyîne” (1312 hş./1933), there is ninety four short stories. His stories and novels generally introduces that period’s social defect and love in the sight of distinguished women. Hejazi’s, who is one of the most popular writers of Iran and part of its upper class and addicted to problems in women’s lives and analyzes them, most beautiful work is known as “Zîbâ”. He was showed interest to “Shadi Shirazi” between Iranian literary people and writers. In this article, Mohammad Hejazi’s life, literary personality and a brief information about his works have given and after that the translation of his short story named “Two Beggars” which is written in critical style. 

___

  • Âbâzerî, Yûsuf; Teslîmî-yi Tehrânî, Rızâ. (1391 hş).
  • Sûretbendi-yi Meydân-i Tevellûd-i Edebî-yi Îrân (Mutâle-i Murid-î Muhammed-i Hicazî ve Sâdık Hidâyet), Câmeşınâsi-yi Huner u Edebiyyât, Sâl-i Çehârom, Şomâre-yi Evvel, Bahâr u Tâbestân, s. 5-29 .
  • Âjend, Ya’kûb. (1363 hş). Edebiyyât-i Novîn Îrân (Ez İnkılâb-i Meşrutiyye tâ İnkılâb-i İslâmî), Tahran: İntişârât-i Emîr Kebîr.
  • Âlîâbâdî, Nâhîd-i Çegînî. ( Mihr 1386 hş). Lehn u Fezâsâzî der Român-i “Zîbâ” Nivişte-i Muhammed-i Hicazî, Edebiyyât-i Dâstânî, Şomâre-i 111.
  • Destgayb, Abdulâlî. (1391 hş). Ez Derîçe-i Nakd (Mecmue’i Mâkâlât), Defter-i Evvel, Tahran: Hâne-i Ketâb.
  • Enverî, Hasan. (1389 hş). Ferheng-i Rûz-i Sohen, Çâp-i Çehârom, Tahran: İnteşârât-i Sohen.
  • Hicazî, Muhammed. (1352 hş). Âyîne, Cild-i Evvel u Dovvom, Çâp-i Nûzdehom, Tahran: Çâphâne-i Ofset-i Gulşen.
  • Kanar, Mehmet. (1999). Çağdaş İran Öyküleri (Seçkiler), İstanbul: Kaktüs Yayınları.
  • Kına, Nurgül. (2016). Sâdık Çûbek, Naturalizmin Öykülerine Yansıması ve “Kafes” Adlı Sembolik Hikâyenin Türkçe Çevirisi, Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt:2, Sayı:2, s. 207-240.
  • Mu’în, Muhammed. ( 1371 hş). Ferheng-i Fârsî, I-VI, Çâp-i Heştom, Tahran: İntîşârât-i Emîr Kebîr.
  • Nejâd, Kâsım Hâşemî. (1393 hş). Bûte ber Bûte (Âsâr-ı Muâsırân der Bûte-yi Nakd), Çâp-i Dovvom, Tahran: İntişârât-i Herâs.
  • Sadîkî, Cemâl Mîr. ( 1382 hş). Edebiyyât-i Dâstânî (Kısse, Româns, Dâstân-ı Kûtâh, Român), Çâp-i Çehârom, Tahran: Çâphâne-i Behmen.
  • Sepânlû, Muhammed Âlî. (1387 hş). Nevîsendegân-i Pişrovân-i Îrân, Çâp-i Hefdom, Tahran: İntişârât-i Negâh.
  • Şemîsâ, Sîrûs. (1390 hş). Mektebhâ-yi Edebî, Tahran: Neşr-i Gatre.
  • Teslîmî, Âlî. (1393 hş). Gozârehâ-yi der Edebiyyât-i Muâsır-i Îrân (Dâstân): Pîşâmodern, Modern, Pesâmodern, Çâp-i Dovvom, Tahran: Neşr-i Ahterân.
  • Yâhakkî, Muhammed Ca’fer. (1388 hş). Cûybâr-i Lehzehâ (Edebiyyât-i Muâsır-i Farsî Nezm u Nesr), Çâp-i Yâzdehom. Tahran: Câmî.
  • Yâhakkî, Muhammed Ca’fer. (1376 hş). Çûn Sebû-yi Teşne (Edebiyyât-i Muâsır-i Farsî), Çâp-i Çehârom, Tahran: Câmî.
  • Yıldırım, Nimet. (2011). Mutûn-i Mu’âsir-i Fârsî, Erzurum.
Edebiyat ve Beşeri Bilimler Dergisi-Cover
  • Yayın Aralığı: Yılda 2 Sayı
  • Başlangıç: 1970
  • Yayıncı: Atatürk Üniversitesi
Sayıdaki Diğer Makaleler

MURAT/ Kasımalı BAYALİNOV

Reyhan KARKINLI

HELLENİSTİK DÖNEM LYDİA MEZAR STELLERİNDE KADIN VE ERKEK TİPLERİ/Female and Male Figure Types on Hellenistic Lydian Gravestones

Abdullah Kasım SONKAYA

ANTİK YUNAN’DA POLİS ÖNCESİ BİR SOSYO-EKONOMİK FORMASYON: OİKOS /A Socio-Economic Formation Before Police in Ancient Greek: Oikos

Ahmet GÖZLÜ

Atatürk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi Yayın İlkeleri

Atatürk Üniversitesi EDEBİYAT FAKÜLTESİ

CENK HİKÂYELERİ: “ÖLMEYENLERDEN”

Yücel ÖZTÜRK

II. MEŞRUTİYET’İN İLANINA İLİŞKİN İNGİLİZ BÜYÜKELÇİLİĞİNİN DEĞERLENDİRMELERİ /Evaluations by English Embassy Related to Proclamation of Second Constitutional Monarchy

Orhan TURAN

KIRGIZ ATIŞMA OYUNU “AKIYNEK”İN ÇOCUK EĞİTİMİNDEKİ YERİ/The Place of Kyrgyz Call-and-Response Duet “Akıynek” in Child Education

Mayramgül DIYKANBAYEVA

Şair Farouk Shousha'nın “Yekulu ed-demu’l-Arabi” adlı Divânı -Yapısalcı Bir Yaklaşım/Poet Faruk Shousha “Yakulu ed-demu al-Arabi Called” -A Structuralist Approac/مقاربة بنيوي ديوان (يقول الدم العربي ) للشاعر فاروق شوشة

Dessoukı İBRAHIM MOHAMED İBRAHIM

METİNLERARASI İLİŞKİLER IŞIĞINDA “PYGMALION” OYUNU VE “ÖZEL BİR KADIN” FİLMİ/ “Pygmalion” and “Pretty Woman” in the Light of Intertextual Relations

Esra ÜNSAL OCAK

OLUŞUM ROMANI VE ŞANS OLGUSU ÜZERİNE: THOMAS MANN’IN DOLANDIRICI FELIX KRULL’UN İTİRAFLARI/ On the Fact of Bildungsroman and the Luck in the “Confessions of the Swindler Felix Krull” by Thomas Mann

Şenay KAYĞIN