Safahat’ta Duyulan Sesler

Mehmet Âkif Ersoy’un Safahat adlı eseri Osmanlı topraklarının ve bütün İslâm coğrafyasının içinde bulunduğu siyasi ve sosyal durumu yansıtan bir “belgesel metin” niteliğiyle de dikkat çeker. Bu belgesel şiirde sadece görülenler değil duyulanlar da ayrı anlamlarla yüklüdür. Safahat’ta “duyulan sesler” şairin ruh ve fikir dünyası ile odağını yönelttiği coğrafyanın içinde bulunduğu hali yansıtan göstergelerdir. Duyulan sesler Safahat’ın geneline yayılmış niyeti, ana düşünceyi okura sezdirme işlevini yüklenmiştir. Çalışmada öncelikle Safahat’ın işitsel evreni belirlenmeye çalışılmış ardından şairin iç ve dış dünyasında duyduğu seslerle kurduğu imgeler çözümlenmiştir. Çalışmanın amacı, şairin dış dünyaya ait kişisel algılarla özellikle sesle kurduğu anlama ulaşmaktır. “Safahat’ta şairin dikkatinin yöneldiği sesler hangileridir?”, “Şair niçin bu seslere yönelmektedir?”, “Şairin duyduğu seslerin kaynağı neresidir?”, “Duyulan sesler hangi anlama gelir, okura ne söyler?” gibi sorular eşliğinde şairin temel meselelerini, duyulan ses unsuru açısından değerlendirmektir.

Voices Heard in Safahat

Mehmet Âkif Ersoy’s Safahat, takes also attention as a documentary work reflecting political and social status of Ottomon’s lands and all İslâmic geography. In this documentary poem, not only things that can be seen but also voices heard also have other meanings. Voices heard in Safahat are indicators that reflect poet’s spiritual and ideological world and the situation of geography to which he directed his focus. These voices have functions of perception of readers about the intention distributed throughout Safahat and main idea. In this study, firstly it will be studied to determine aural world of Safahat, then images of particularly voices heard by poet’s internal world and outside will be examined. The aim of this study is to reach the meanings that created by poet with personal perceptions especially voices from outside world. And also to evaluate main matters of poet with the following questions in terms of voices heard; Which are the voices received poet’s attention in Safahat? Why poet turns to these voices? Where is the sources of these voices? What are the meanings of these voices heard and what tells to the readers?

___

  • Büyükkavas Kuran, Şeyma (2021), Cânân Yurdu Neresi, 3. Uluslararası Mehmet Âkif Ersoy Sempozyumu, İstiklâl Marşı’nın Kabulünün 100. Yılı Bildiriler Kitabı, Burdur.
  • Cüceloğlu, Doğan (2015), İnsan ve Davranışı, İstanbul, Remzi Kitabevi.
  • Çantay, Hasan Basri (2020), Âkifnâme, İstanbul, Erguvan Yayınevi.
  • Dolar, Mladen (2013), Sahibinin Sesi, (çev: Barış Engin Aksoy), İstanbul, Metis Yayınları.
  • Ersoy, Mehmet Âkif (2014), Safahat, Haz: Ö. Faruk Huyugüzel, Fazıl Gökcek, Rıza Bağcı, Dergâh Yayınları.
  • İnan, Ruhi (2021), Âkif’in Küfe Adlı Manzum Hikâyesinde Sinematografik Bakış Açısı, Uluslararası Mehmet Âkif Ersoy Sempozyumu, İstiklâl Marşı’nın Kabulünün 100. Yılı Bildiriler Kitabı, Burdur. Kaplan, Mehmet (1982), Tanpınar’ın Şiir Dünyası, İstanbul, Dergâh Yayınları.
  • Kaplan, Mehmet (1991), Şiir Tahlilleri I, İstanbul, Dergâh Yayınları.
  • Kaplan, Mehmet (1992), Âliye Mektuplar, İstanbul, Dergâh Yayınları.
  • Karaca, Şahika (2021), Mehmet Âkif Ersoy’un Şiirlerinde Sesin Fenomenolojisi, 3. Uluslararası Mehmet Âkif Ersoy Sempozyumu, İstiklâl Marşı’nın Kabulünün 100. Yılı Bildiriler Kitabı, Burdur.
  • Altuntaş, Halil; Şahin, Muzaffer (2011), Kur’an-ı Kerim Meâli, Ankara, DİB Yayınları.
  • Okay, M. Orhan (2009), Mehmed Âkif Kalabalıklarda Bir Yalnız Adam, İstanbul, Dergâh Yayınları.
  • Topçu, Nurettin Topçu (2021), Mehmet Âkif, İstanbul, Dergâh Yayınları.
  • Uludağ, Süleyman (2012), Tasavvuf Terimleri Sözlüğü, İstanbul, Kabalcı.
  • Yardım, Yardım (2020), Mehmet Âkif’in Şiirlerinde Tasvir Üzerine Bir İnceleme, Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, İzmir.