HANNÊ MÎNE’NİN ÜÇ ESERİ (BAKÂYÂ SUVAR, EL-MUSTENKA‘ VE ELKİTÂF) ÖRNEĞİNDE OTOBİYOGRAFİK ROMAN

Araştırmacılar, genellikle “otobiyografik roman” terimi ile ona yakın terimlerdenözellikle “roman” ve “otobiyografi” terimlerini birbirine karıştırmaktadırlar. Çünkü buterimler arasında ayırım yapmak için net bir sınır yoktur. Bu terimleri ayıran net birsınırın olmaması karıştırılmasına imkân vermektedir. Ancak, araştırmacı bu tür hatalaradüşmekten alıkoyacak, farklılıkları ve temel kuralları ortaya koymaya çalışan eleştiriçalışmaları vardır.Hannê Mîne’nin gerçek yaşam deneyimini, özellikle de çocukluk yıllarını anlattığı üçlüroman dizisi (Bakâyê Suvar, El-Mustenka’ ve El-Kıtâf), türlerinin belirlenmesibakımından tartışmalara sebep olmuştur. Bir kısım araştırmacılar, bu eserlerin üçününde “roman” olduğunu belirtirken bir kısmı da eserlerin üçüne ya “otobiyografi” ya da“otobiyografik roman” demişlerdir. Bu çalışma okuyucuya konu edilen üç eserle ilgili başlıca şekil özelliklerinden olan“başlıkları”, “anlatıcıları” ve “yapıları” hakkında bilgi vermektedir. Ayrıca eserlerin enönemli içerik özelliklerinden olan “gerçek-hayal” ve “kişisellik-genellik” ilişkisi ile“yazılış sebepleri”nden bahsetmektedir. Bununla birlikte edebi türlerden olan roman,otobiyografi, otobiyografik roman türlerinin birbiriyle kıyaslamasını ve ayırt etmesinisağlamaktadır.

THE BIOGRAPHICAL NOVEL: HANNA MINA'S TRIOLOGY OF (REMAINS OF PICTURES, THE SWAMP, THE HARVESTING) AS AN EXAMPLE

There is an overlap between the term novelistic autobiography and other literary terms close to it, especially the terms of the novel and autobiography, which often causes researchers to confuse between it. because there are no clear boundaries to distinguish between these literary genres. And there is several monetary efforts have tried to lay the foundations and rules that differentiate these literary races and to avoid the confusion of scholars. Hanna Mina's trilogy of (Remains of Pictures, The Swamp, The Harvesting), which is a literary work in which the writer presented his real-life experience, especially his childhood, is still a difference of critics in the naturalization; Some said it was a novel, some said it was a biography, while others said it was a biographical novel. This research introduces Mina's trilogy to the reader, and depends on the most important formal features that help the student in naturalization, namely: structure, narrator, titles and also depends on the most important physical features that help to naturalize also: reality and fantasy, the individual and the public, motivations of writing. The research analyses and compares the features of Mina's trilogy with those of three different genres: biography, the biographical novel, and the novel.

___

  • ‘Abbâs, İhsân. Fennu’s-Siîra. ‘Ammân: Dâru’ş-Şurûk 1999.
  • Abdu’d-Dâyim, Yahyâ. e’t-Tercemetu’z-Zâtiyyetu fi’l-Edebi’l-Hadîs. Beyrut: Dâru İhyê‘i’t-Turâsi’l-‘Arabî ts.
  • Abdu’l-Fettâh Şâkir, Tehânî. E’s-Siratu’z-Zâtiyyetu fi’l-Edebi’l-‘Arabî. Beyrut: elMu‘essesetu’l-‘Arabiyyetu Lid-Diraseti ve’n-Neşr 2002.
  • Bârdi, Muhammed. İndemâ Netekellem Ani’z-Zât (e’s-Siratu’z-Zâtiyyetu fi’l-Edebi’l- ‘Arabiyyi’l-Hadîs). Dimeşk: İttihadu’l-Kutâbi’l-‘Arab 2005.
  • Büyüktuncay, Mehmet. “Otobiyografi ve Paul Ricoeur Tarihsel Anlatıda Zamanın Biçimlendirilmesi”. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. C. 12: 1-19.
  • Cezzâr, Muhammed Fikrî. El-‘Unvân ve Simyotıkya’l-İttisâli’l-Edebî. Kahire: elhey‘etu’l-Mısriyyetu’l-‘Amme Lilkitâb 1998. Hoşgör, Fatma Betül. “Modern Arap Edebiyatında Otobiyografiye Bir Örnek Cebrâ
  • İbrâhîm Cebrâ'nın Şâriu’l-Emîrât Adlı Eseri Üzerine Bir İnceleme”. Şarkiyat Araştırmaları Dergisi, 6/23 (Ankara: 2006): 117- 129.
  • ‘Îd, Yumnê. “e’s-Siratu’z-Zâtiyyetu’r-Rivâ‘iyye ve’l-Vazifetu’l-Muzdevace Dirâse fi Sulêsiyyiti Hannê Mîne”. Mecelletu Fusûl, 15/4: 11- 24.
  • Kutûs, Bessâm. Simyê‘u’l-‘Unvân. İrbid: Mektebetu Kenâna 2001.
  • Locon, Filib. e’s-Siratu’z-Zâtiyye el-Misâku ve’t-Târihu’l-Edebî. Ömer Hillî (çev), Beyrut: Dâru’n-Nahdatu’l-‘Arabiyye 1994.
  • Mây, Corc. E’s-Siratu’z-Zâtiyye. Muhammed El-Kâdî ve Abdullah Sûle (çev), elMu‘essesetu’l-Vataniyyetu Lit-Tercemeti ve’t-Tahkîk ve’d-Dirâsât Tunis; Beytu’l-Hikme 1992.
  • Musa, Samir. Rivâyetu’s-Sirati’z-Zâtiyye fi Edebi Tevfîki’l-Hakîm. Câmi‘atu’nNecâhi’l-Vataniyye fi Nâblus, Yüksek Lisans Tezi, Nâblus 2010.
  • Mîne, Hannê. Hivârât ve ’Ahâdîs fi’l-Hayâti ve’l-Kitêbe’r-Rivâ’iyye. Beyrut: Dâru’lFikiri’l-Cedîd 1992.
  • Mîne, Hannê. Havâcis fi’t-Tecribeti’r-Rivâ’iyye. Beyrut: Dâru’l-’êdâb 1982.
  • Mîne, Hannê. Bakâyâ Suvar. Beyrut: Dâru’l-’êdâb 2008.
  • Mîne, Hannê. El- Mustenka’. Beyrut: Dâru’l-’êdâb 2003.
  • Mîne, Hannê. El- Kıtâf. Beyrut: Dâru’l-’êdâb 1986.
  • ‘Udvân, ‘Udvân. “Sultatu Zıl’l-Gaymeti’s-Sakâfiyye”. Mu’temaru’l-Edebi’l-Filastinî fi’l-Muselles ve’l-Celîl (Filastin 26-27 Mayıs 2006), Lahm: Merkezu’l-‘Abhâs De‘iratu’l-Lugati’l-‘Arabiyye, Câmi‘atu Beyt (2007): 125-134.