Peyzaj Tasarımında Yeni Bir Bitki Yetiştirme Sanatı: Kokedama

Kent yaşamının yoğun iş stresi ve betonlaşmanın artması sebebiyle insanlar doğaya yönelik hobiler edinmeye başlamış bununla birlikte "Kokedama" olarak adlandırılan yeni bir bitki yetiştirme sanatı akımı ortaya çıkmıştır. Kokedama Japonların bonsaileri saksılardan çıkartıp yosun içinde muhafaza etmek için geliştirdikleri mekanda dekoratif bir görüntü sağlamanın yanında alandan tasarruf sağlayarak bitkiler için yaşanabilir insanlar için estetik ve işlevsel mekanlar oluşturulmasını sağlayan bitki yetiştirme sanatıdır. Kokedama peyzaj mimarlığı, iç mimarlık gibi farklı bilim dallarına hitap etmektedir. Bu sebeple, Türkiye`de daha estetik ve yaşanabilir mekanlar yaratmak için Kokedama’nın tanıtılması, öğretilmesi ve uygulanması önemlidir. Bu çalışmanın amacı Kokedamayı tanıtmak, tarihi gelişimini anlatmak, bu bitki yetiştirme sanatının önemini açıklamak, kokedama yapımı, bakımı ve peyzaj tasarımında kullanımı hakkında bilgi vermektir.

The Art of Cultivating a New Plant in Landscape Design: Kokedama

Because of the intense work stress and concreteization of urban life, people started to acquire hobbies fornature. However, a new art of plant growing art called "Kokedama" emerged.Kokedama is a plant cultivation art that enables Japanese to create aesthetic  and functional spaces for livable people by saving space and providing space for a decorative image in thespace. They developed to remove bonzars from potsand keep them in algae. Kokedama addresses different disciplines such as landscape architecture and interior architecture. Hence, it is important teaching, emphasizing and applying Kokedama in Turkey to have more aesthetic an the to create livable spaces. The aim of this study is to introduce Kokedama, to explain its historical development, to explain the importance of the art of growing plants, to give information about the construction, maintenance and use of landscape design.

___

  • [1] I. Sezen, B. Aytatlı, R. Ağrılı ve E. Patan, “İç Mekan Tasarımında Bitki Kullanımının Birey ve Mekan Üzerine Etkileri,” Ata Planlama ve Tasarım Dergisi, c. 1, s. 1, ss. 25-34, 2017.
  • [2] Ö. Yerli, S. Kaya, “Alışveriş Merkezlerinde Kullanılan İç Mekan Bitkilerinin Bazı Tasarım Öğeleri Açısından Değerlendirilmesi,” 5. Süs Bitkileri Sempozyumu, Yalova, Türkiye, 2013, ss. 157-162.
  • [3] F. Baturlar, “İç Mekanda Bitki Kullanımının Estetik ve Fonksiyonel Özellikler Yönünden İrdelenmesi,” Yüksek Lisans Tezi, Peyzaj Mimarlığı Bölümü, Mustafa Kemal Üniversitesi, Hatay, Türkiye, 2011.
  • [4] Anonim, (2019, 12 Şubat). [Online]. Erişim: http://sutopya.com/bitkiler/kokedama/adim-adim-kokedama-yapimi-bakimi/.
  • [5] Anonim, (2019, 14 Şubat). [Online]. Erişim: http://terraquadesign.com/2015/08/25/kokedama-nedir/
  • [6] Anonim, (2019, 15 Şubat). [Online]. Erişim: https://denemenlazim.net/kokedama-bitkiler-sira-disi-yuvalarinda/.
  • [7] Anonim, (2019, 16 Şubat). [Online]. Erişim: https://www.cocodema.com/2018/11/19/kokadema-nedir/.
  • [8] Anonim, (2019, 16 Şubat). [Online]. Erişim: https://tr.pinterest.com/pin/392587292509071949/.
  • [9] Anonim, (2019, 9 Temmuz). [Online]. Erişim: https://www.google.com/search?q=Nephrolepis+exaltata+kokedama&rlz=1C1PDZP_trTR759TR761&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiL4prh06jjAhXE2qQKHUPwDlkQ_AUIECgB&biw=1707&bih=760#imgrc=n6dUc77R-HWMcM:
  • [10] Anonim, (2019, 9 Temmuz). [Online]. Erişim: https://articulo.mercadolibre.com.ar/MLA-763946135-kokedama-xl-calathea-wavestar-planta-exotica-jardin-redondo-_JM.
  • [11] Anonim, (2019, 9 Temmuz). [Online]. Erişim: https://www.bukalapak.com/p/rumah-tangga/furniture-interior/dekorasi-rumah/h393d3-jual-kokedama-wide fittonia?from=&keyword=&product_owner=normal_seller.
  • [12] Anonim, (2019, 9 Nisan). [Online]. Erişim: https://www.gardengatemagazine.com/articles/projects/all/how-to-make-a-kokedama/
  • [13] C. Parker. (2019, 18 Şubat). Hanging Kokedama. [Online]. Erişim: https://books.google.com.tr/books?id=0INXDwAAQBAJ&printsec=frontcover&dq=hanging+kokedama&hl=tr&sa=X&ved=0ahUKEwj7iJ3P0YnhAhVzwcQBHXiwB90Q6AEIKTAA#v=onepage&q=hanging%20kokedama&f=false.
  • [14] Anonim, (2018, 10 Ekim). [Online]. Erişim: www.kaktogarden.net.
  • [15] Anonim, (2018, 9 Aralık). [Online]. Erişim: http://www.bhg.com/gardening/houseplants/diy-kokedama/.
  • [16] S. N. Semiz ve N. B. Yurttaş, “Mekansal Algı Kavramı Ve İç Mekan Tasarımı İlişkisi,” I. Atlas Uluslararası Sosyal Bilimler Kongresi, Nevşehir, Türkiye, 2018, ss. 23-30.
  • [17] D. Balık, “Çağdaş Sanat Müzelerinde Yeni Mekan Deneyimi,” Yüksek Lisans Tezi, Mimarlık Anabilim Dalı, İstanbul Teknik Üniversitesi, İstanbul, Türkiye, 2009. [18] İ. Türgan, “Dijital Ortamda Tasarımın Mekan Kavramına ve Kurumsal Kimlik Anlayışına Yansımaları,” Yüksek Lisans Tezi, Mimarlık Bölümü, İstanbul Teknik Üniversitesi, İstanbul, Türkiye, 2005.
  • [19] A. Özkan,“İç Mekan Tasarımı Kuram v Yöntemleri Işığında Günümüz Türk İç Mekan Tasarımcıları ve Tasarım Anlayışlarına Bir Yaklaşım,” Yüksek Lisans Tezi, İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı Anasanat Dalı, Hacettepe Üniversitesi, Ankara, Türkiye, 2007.
  • [20] H. Asar, “Mimari Mekân Okumasında Algısal Deneyim Analizinin Bir Yöntem Yardımıyla İrdelenmesi,” Yüksek Lisans Tezi, Mimarlık Anabilim Dalı, Osman Gazi Üniversitesi, Eskişehir, Türkiye, 2013.
  • [21] H. K. Tüfekçioğlu, “Mekân Kavramının Tarihsel Süreç İçindeki İncelenmesi Ve Günümüzde Mekân Anlayışı Tarihsel Çevrede Görsel Peyzaj Kalite Değerlendirmesi İstanbul Yedikule Örneği,” Yüksek Lisans Tezi, Peyzaj Mimarlığı Anabilim Dalı, İstanbul Teknik Üniversitesi, İstanbul, Türkiye, 2008.
  • [22] B. N. Yurttaş, “İç Mekan Tasarımında Tema Kavramı ve “Tematik Mekan” Olgusunun Örnekler Üzerinde Analizi,” Yüksek Lisans Tezi, İç Mimarlık Anabilim Dalı, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, İstanbul, Türkiye, 2010.
  • [23] D. Sarı, B. Karaşah, “Bitkilendirme Tasarımı Öğeleri, İlkeleri ve Yaklaşımlarının Peyzaj Tasarımı Uygulamalarında Tercih Edilirliği Üzerine Bir Araştırma,”Megaron, c. 13, s. 3, ss. 470-479, 2018.
Düzce Üniversitesi Bilim ve Teknoloji Dergisi-Cover
  • Yayın Aralığı: Yılda 4 Sayı
  • Başlangıç: 2013
  • Yayıncı: Düzce Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü