Dijital Oyun İçerikli Tezlerin Bibliyometrik Analizi

Dijital oyunların her yaştan kullanıcıya hitap edebilmeleri nedeniyle toplum üzerinde önemli etkileri vardır. Dijital oyun süreçleri, sadece oyun tasarımcıları veya bu süreçte yer alan kişileri değil akademik çevreyi de etkisi altına almaktadır. Dijital oyunları konu edinen akademik çalışmalar son dönemde oldukça popüler bir hale gelmiştir. Türkiye’de dijital oyun ve etkileşim teknolojileri gibi konularda genişleyen lisans programlarının açılması sonucu olarak lisansüstü tez çalışmalarında da oyun içerikli tezlerin nicelikleri artmaktadır. Bu çalışmanın ana amacı, dijital oyun içerikli tez çalışmalarının bibliyometrik analizini yapmaktır. Bunun için Yöktez Ulusal Tez Arşivi’ndeki “Oyun Tabanlı Öğrenme”, “Ciddi Oyunlar”, “Mobil Oyunlar” ve “Video Oyunlar” anahtar kelimeleriyle doğrudan bulunan 168 tez incelenmiştir. Elde edilen tezlerin künyeleri veri toplama tablosunda bir araya getirilmiştir. Uygulamalı pratiğe sahip oyun süreçlerinin bulunduğu 24 tez daraltılmış örneklem olarak belirlenmiştir. Bu tezlerin öncelikle künye analizleri, devamında örneklem analizleri yapılmış ve son olarak tezlerin veri toplama yöntemleri ve veri analiz yöntemleri çözümlenmiştir. Analizler sonucunda, var olan lisansüstü akademik çalışmalar üzerinden bir takım tespitler yapılmış ve gelecekteki çalışmalar için öneriler sunulmuştur.

Bibliometric Analysis of Dissertations Containing Digital Game Processes

Because digital games can appeal to users of all ages, they have a significant impact on society. Digital game processes affect not only game designers or the people involved in this process, but also the academic environment. Academic studies on digital games have become very popular recently. As a result of expanding undergraduate programs on subjects such as digital games and interaction technologies in Turkey, the quantity of theses with game content increases in postgraduate thesis studies. The main purpose of this study is to make a bibliometric analysis of digital game thesis studies. For this, 168 theses found directly on the Yöktez National Thesis Archive with the keywords "Game Based Learning", "Serious Games", "Mobile Games" and "Video Games" were examined. The tags of the obtained theses were brought together in the data collection table. Twenty-four theses, in which there are game processes with applied practice, were determined as a narrowed sample. First of all, the imprint analysis of these theses, followed by sample analysis, and finally, the data collection methods and data analysis methods of the theses were analyzed. As a result of the analysis, some determinations were made on the existing postgraduate academic studies and suggestions for future studies were made.

___

  • [1] J. Huizinga, Homo Ludens, 1. Baskı, İstanbul, Türkiye: Alfa Yayıncılık, 1995.
  • [2] S. Önal, “Video Oyunlarında Mekân Algısı ve Mimari,” Yüksek lisans tezi, Mimarlık, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, İstanbul, Türkiye, 2012.
  • [3] K. Salen, E. Zimmermann, Rules of Play: Game Design Fundamentals, Cambridge, MA: MIT Press, 2004.
  • [4] J. Schell, The Art of Game Design: A Book of Lenses, 3rd ed., USA: CRC Press, 2019
  • [5] B. Bates, Game Design, 2nd ed., Boston, USA: Cengage Learning PTR, 2004.
  • [6] M. Yılmaz, “Türkiye’de Kütüphane ve Enformasyon Bilimi Alanında Bilimsel İletişimin Meslek Dergilerinde Yansıması: Bibliyometrik Bir Analiz,” Türkiye’de Kütüphane ve Enformasyon Biliminin Kurumsal Gelişim, İstanbul, ss. 29-48, 2001.
  • [7] A. Pritchard, “Statistical Bibliography or Bibliometrics?” Journal of Documentation, vol. 25, no.4, pp. 348-349, 1969.
  • [8] B. Köse, Z. Çilingir Ük, “Oyunlaştırma Üzerine Yapılan Sosyal Bilimler Alanındaki Tezlerin Bibliyometrik Analizi,” 4 th International Symposium on Innovative Approaches in Social, Human and Administrative Sciences, Samsun, Türkiye, ss. 119-129, 2019.
  • [9] A. Behl, N. Jayawardena, V. Pereira, N. Islam, M. Giudice, J. Choudrie, “Gamification and e-learning for young learners: A systematic literature review, bibliometric analysis, and future research agenda”. Technological Forecasting And Social Change, vol. 176, pp. 1-24, 2022.
  • [10] J. Marti Perrano, E. Mendez-Ibanez, A. Alonso-Arroyo, “The use of gamification in education: a bibliometric and text mining analysis”. Journal of Computer Assisted Learning, vol. 32, no. 6, pp. 663-676, 2016.
  • [11] J. Swacha, “State of Research on Gamification in Education: A Bibliometric Survey”. Education Sciences, vol. 11, no. 2, pp. 1-15, 2021.
  • [12] Z. Luo, “Educational Gamification from 1995 to 2020: A bibliometric analysis,” 6th International Conference on Distance Education and Learning, New York, USA, pp. 140-145, 2021.
  • [13] G. McGregor, G.” Situations of Play: Patterns of Spatial Use in Videogames,” The 3rd International Conference of the Digital Games Research Association, pp. 537-545, 2007.
  • [14] H. Jenkins, “Narrative Spaces in Space Time Play”. Computer Games, Architecture and Urbanism: The Next Level. Basel: Birkhäuser Publishing, 2007.
  • [15] M. Wolf, The Medium of the Video Game, Austin, TX: The University of Texas Press, 2002.
  • [16] L. Manovich, The Language of New Media. Cambridge, MA: MIT Press, 2001.
  • [17] M. Mortara, C. Catalano, G. Bellotti, G. Fiucci, M. Houry-Panchetti, P. Petridis, “Learning Cultural Heritage by Serious Games,” Journal of Cultural Heritage, vol. 15, no. 3, pp. 318-235, 2014.
Düzce Üniversitesi Bilim ve Teknoloji Dergisi-Cover
  • Yayın Aralığı: Yılda 4 Sayı
  • Başlangıç: 2013
  • Yayıncı: Düzce Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü
Sayıdaki Diğer Makaleler

DA Makinesi Hız Kontrolünün Q-Öğrenme Tabanlı PID Kontrolör ile Gerçek-Zamanlı Uygulaması

Bekir Murat AYDIN, Burhan BARAKLI

Makine Öğrenimi Yöntemleriyle Bazaltlarda Tek Eksenli Sıkışma Dayanımının Değerlendirilmesi ve Performanslarının Karşılaştırılması

Nurgül GÜLTEKİN, Ayhan DOĞAN

Bir üretim kusuru: fiber distorsiyonu ve polimer kompozitlerin termomekanik özellikleri üzerindeki etkisi

Fatih Ertuğrul ÖZ

Jeotermal Enerji Destekli Güç ve Hidrojen Üretim Tesisinin Termodinamik ve Çevresel Etki Değerlendirmesinin Modellenmesi

Fatih YILMAZ

Çift Metal Merkezli Fosfor 1,1-Ditiyolat Cd(II) Komplekslerinin Sentez ve Yapılarının Aydınlatılması

Ertuğrul Gazi SAĞLAM, Elif BULAT, Mustafa SAÇMACI, Servet YILDIZ

Elyaf Takviyeli Çimentolu Levhaların Derzli-Delikli Akustik Panel Olarak Kullanımında Perforasyon Özelliklerinin Etkisi

Lütfullah GÜNDÜZ, Şevket Onur KALKAN

Makine Öğrenmesi Algoritmalarıyla Hisse Senedi Kapanış Fiyat Tahmini: BIST’te Yer Alan PETKM Hisse Senedi Örneği

Şevval TOPRAK, Gültekin ÇAĞIL, Abdullah Hulusi KÖKÇAM

Erzincan Karaerik Üzümü (Vitis vinifera L. 'Karaerik')’nün Fenolik Asit İçeriğinin Belirlenmesi

Nesrin ÇOLAK

Eklemeli İmalat ile Üretilen Polilaktik Asit Örneklerin Darbe Özellikleri Üzerine Deneysel Bir Çalışma

Çağın BOLAT, Berkay ERGENE

Gömülü sistemlerde kaotik haritalar kullanılarak gerçek zamanlı görüntü şifreleme uygulaması

Cagri CANDAN, Muhammet Emin ŞAHİN