Weberyen Büyü Bozumu Bağlamında Suspiria Filminin Analizi

Bu çalışmanın amacı, Luca Guadagnino’nun Suspiria adlı filmi üzerinden mistizm ve dünyevi asketizm arasındaki ilişkiyi büyü bozumu yönünden sorgulamaktır. Max Weber’e göre modern kapitalizme evrilme başarısını sadece Batı toplumları gösterebilmiştir. Weber bu süreci büyü bozumu olarak ele alır. Bu düşünceden ilham alarak idealist diyalektik bir yaklaşım benimsenmiştir. İlk olarak bu çalışmada teorik çerçevenin çizilmesi için asketiklerin sahip olduğu zihniyetin dünyevileşmenin ortaya çıkmasına verimli bir temel oluşturduğu düşüncesinden hareketle dansın modernleşmesi ve asketizm arasında güçlü bir ilişki kurulmuştur. Öte yandan; Suspiria filmindeki mistik ahlaka sahip dans okulu toplumsal durağanlığın koruyucusu olarak gösterilmiştir. Dünyevi asketizmin kurumları olarak Protestanlık’ın altı çizilmiştir. Bu doğrultuda bu çalışmanın antitez aşaması olan büyü bozumu ise manastır yaşamının toplumsallaşması olarak gösterilmiştir.

___

  • Aron, R. (2004). Sosyolojik düşüncenin evreleri, (Çev. K. Alemdar), Ankara: Bilgi Yayınları.
  • Baudrillard, J. (2011). Simulakrlar ve simülasyon. (O. Adanır, Çev.). Ankara: Doğu-Batı Yayınları.
  • Berl, E. (1999). Atilla’dan Timur’a Avrupa ve Asya. (G. Devrim, Çev.). İstanbul: Doğan Kitap.
  • Bottomore, T.- Nisbet, (2010). Marksizm ve sosyoloji. Sosyolojik çözümlemenin tarihi, (Çev. Aydın Uğur ve M. Tuncay), İstanbul: Kırmızı Yayınları; Sosyoloji Dizisi.
  • Brown, P. (1998). Asceticism: pagan and christian. A. Cameron ve P. Garnsey (Ed.), The Cambridge ancient history: The late empire, a.d. 337-425 içinde (602-606. ss.), Cambridge University Press.
  • Diken, B., Laustsen, C.B. (2014). Filmlerle sosyoloji. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Dobb, M., Sweezy, P., Hill, C., Takahashi, K.H., Hilton R. (1984). Feodalizm’den kapitalizme geçiş. (M. Gürer ve S. Sökmen, Çev.). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Dündar, O. (2017). Osmanlı devleti’nin klasik devri özelinde toplumsal yapı ve sermaye birikimi ilişkisinin asketizm ve mistizm yönünden incelenmesi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi), İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Gadamer, G., Habermas, J., v.d. (2003). Hermeneutik üzerine yazılar. (D. Özlem, Çev.). İstanbul: İnkılap Yayınları.
  • Giddens, A. (1973). Capitalism and modern social theory: an analysis of the writings of Marx, Durkheim and Max Weber. Cambridge: Cambridge University Press. İncil, Vahiy, no. 1/7.
  • Melchert, C. (1996). The transition from asceticism to mysticism at the middle of the ninth century c.e. Studia Islamica, (83), 51-70.
  • Mumford, L. (2010). Technics and cilvilization. Chicago ve London: University of Chicago Press.
  • North, J. D. (1975). Monasticism and the first mechanical clocks. J.T. Fraser ve N. Lawrence (Ed.), The Study Of Time II, New York: Springer-Verlag.
  • Parsons, T. (1992). Çeviri’ ye önsöz. The protestant ethic and the spirit of capitalism, New York: Routledge Press.
  • Patrich, J., & Dumbarton Oaks. (1995). Sabas, leader of Palestinian monasticism: A comparative study in eastern monasticism, fourth to seventh centuries. Washington, D.C: Dumbarton Oaks Research Library and Collection.
  • Robertson, H. M. (1959). Protestantism, capitalism, and social science; the weber thesis controversy. H.M. Robertson (Ed.), Aspects of the rise of economic individualism: a criticism of max weber and his school, New York: Kelley and Millman, Inc.
  • Sombart, W. (1959). The role of religion in the formation of the capitalist spirit. R.W. Green (Ed.), Protestantism and capitalism: The weber thesis and ıts critics. Boston: D. C. Health and Company.
  • Ülgener, S. (2006). İktisadi çözülmenin ahlak ve zihniyet dünyası, İstanbul: Derin Yayınları.
  • Ülken, H. Z. (2016). Türk tefekkür tarihi, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Warner, W. J. (1967). The wesleyan movement in the ındustrial revolution, New York: Russell & Russell Press.
  • Weber, M. (2013). General economic history. (F. H. Knight, Çev.), Eastford: Martino Fine Books.
  • Weber, M. (2005). Protestant ethic and the spirit of capitalism. (Çev. T. Parsons). London and New York: Routledge&Taylor and Francis Group.
  • Weber, M. (1965). Sociology of religion. (E. Fischoff, Çev.). London: Methuen & Co Ltd.
  • Zerubavel, E. (2007). The benedictine ethic and the modern spirit of scheduling: on schedules and social organization. Sociological Inquıry, 50(2), 157-169.
  • Zizek, S. (2011). İdeolojinin yüce nesnesi. (T. Birkan, Çev.). İstanbul: Metis Yayınları.