"PSYKHE İLE EROS" MİTİNİN YAPISAL ÖZELLİKLERİNİN GÖSTERGE BİLİMSEL YANSIMALARI

Olay ya da olayların anlatma eylemi üzerine kurulu şekilde sunulduğu her türlü metin anlatı olarak tanımlanmaktadır. Bu açıdan bir anlatı olarak değerlendirebileceğimiz "Psykhe ile Eros" miti, geçmişten günümüze başta popüler kültür olmak üzere sanat, moda, resim, yazın gibi birçok uygulama alanında etki düzeyi bakımından kuşatıcı, şekillendirici ve doğal olarak da yönlendirici bir işlev üstlenmiştir. Bu bakımdan bu mitin anlam üretim sürecinin temel anlam ağından, edimlerin somutlaştığı sözdizimsel boyuta, oradan da figüratif unsurlara doğru olan yolculuğunun tam tersi bir izlekte gerçekleştirilecek yatay ve dikey eksenli deneysel okumalarla çözümlenmesi, etki düzeyinin anlaşılması açısından son derece önemlidir. Bu tür bir okumada metnin gösterilen boyutundaki anlam çevreninden çok, anlam üretim eksenini merkeze almak amaçlandığından bu çalışmada gösterge bilimi merkezli çözümleme gerçekleştirilmiştir. Metin bir yığın olarak değil, bir bütün olarak değerlendirilmiş ve temel bileşenler merkeze alınarak, bu bileşenlerin yatay ve dikey eksende oluşturduğu yapısal ve anlamsal ilişkiler ağına odaklanılmıştır. Ele alınan metin iyi ile kötünün, sevgi ile nefretin, ölümsüz ile faninin artsüremsel mücadelesinin abideleşmiş öğretisidir. Gerçekleştirilen çözümleme deneysel nitelikte bir okumayı yansıtmaktadır

SEMIOTIC REFLECTIONS OF STRUCTURAL CHARACTERISTICS OF THE MYTH "PSYCHE AND EROS"

Every text that presents an event or events based on narration style is defined as narrative. In this respect, the myth of "Psyche and Eros", which can be considered as a narrative, has undertaken a surrounding, shaping and naturally directing function and influence in many practical fields (primarily in popular culture) such as art, fashion, painting and literature rethroughout history. Therefore, it is of great importance that the journey of meaning production process of this myth from basic meaning network to syntactic dimension, where actions become tangible, and from there to figurative elements should be analyzed by horizontal and vertical empirical readings which will be performed in just the opposite way of this journey. As the purpose is to focus on the meaning production process, rather than the meaning horizon in the demonstrated dimension of the text, semiotic based analysis has been conducted in this study. The text has been considered as a whole, not as a pile. The basic components were at the centre and the network of structural and semantic relations formed horizontally and vertically was focused. The text that has been handled is the commemmorated teaching of the diachronic struggle between good and evil, love and hatred, immortal and mortal. The analysis that has been performed reflects an experimental reading

___

  • Akerson, F. E. (2005). Göstergebilime Giriş. İstanbul: Multilingual.
  • Aktaş, Ş. (1998). Roman Sanatı ve Roman İncelemesine Giriş. Ankara: Akçağ.
  • Barthes, R. (2005). Göstergebilimsel Serüven (Çev. Mehmet Rifat - Sema Rifat). İstanbul: YKY.
  • Can, Ş. Klasik Yunan Mitolojisi. İstanbul: İnkılâp Kitabevi. Genette, G. (2011). Anlatının Söylemi (Çev. Ferit Burak Aydar). İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.
  • Günay, V. D. (2002). Göstergebilim Yazıları. İstanbul: Multilingual.
  • Günay, V. D. (2003). Metin Bilgisi. İstanbul: Multilingual.
  • Jahn, M. (2012). Anlatıbilim (Çev. Bahar Dervişcemaloğlu). İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Karataş, T. (2004). Ansiklopedik Edebiyat Terimleri Sözlüğü. Ankara: Akçağ.
  • Kıran, A. E. - Kıran, Z. (2003). Yazınsal Okuma Süreçleri. Ankara: Seçkin.
  • Korkmaz, R. (2007). Küçürek Öykü (Short Short Story) Türü ya da Bir Çığlığın
  • Metinleşmesi. Hece Öykü, Sayı: 19, 30-36. Öztokat, N. T. (2005). Yazınsal Metin Çözümlemesinde Kuramsal Yaklaşımlar. İstanbul: Multilingual.
  • Propp, V. (2008). Masalın Biçimbilimi (Çev. Mehmet Rifat - Sema Rifat). İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları. Rifat, M. (2009). Göstergebilimin ABC'si. İstanbul: Say Yayınları.
  • Rifat, M. (2013). Açıklamalı Göstergebilim Sözlüğü -kavramlar, yöntemler, kuramcılar, okullar-. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Uçan, H. (2006). Yazınsal Eleştiri ve Göstergebilim. Ankara: Hece.
  • Uçan, H. (2008). Dilbilim, Göstergebilim ve Edebiyat Eğitimi. Ankara: Hece.
  • Vardar, B. (2002). Açıklamalı Dilbilim Terimleri Sözlüğü. İstinabul: Multilingual.
  • Yücel, T. (1983). Yazın ve Yaşam. İstanbul: Yol Yayınları.
  • Yücel, T. (1997). Alıntılar. İstanbul: YKY.