İSLÂM FİNANS SİSTEMİNİN GELECEĞİNİN AKSİYOMLARI

Finansal araçlar arasında tamamlayıcı bir eleman olan İslâmî finansın amacı, finans pazarlarında daha katılımcı, adaletli ve paylaştırıcı görünümüyle yatırım yapmak isteyen özel ve tüzel kişileri motive ederek ekonomik yapı içerisinde finansal kaynaklara ulaşımı kolaylaştırarak sistemde kalıcı maddi ve manevi refah seviyesini oluşturmaktır. Kendine has ve alternatif bir finansal metot olan İslâmî finansta, din kurallarına bağlılık, yasal ve yapısal anlamda mecburidir. Bu noktada, son dönemlerdeki gelişmeler, İslami finansın İslam ekonomisi aksiyomlarından uzaklaşarak kapitalist sisteme doğru kaydığını göstermektedir. İslami finansın bu hızlı gelişme sürecinde, kurucu nitelikteki temellerine yoğunlaşması gereken araştırmalar ihmal edilmiştir. Buna rağmen, bu yeni anlayışın ahlâkî sistemini meydana getiren temel özellikteki aksiyomlar yerleştirilmeden, İslâmî finans özelinde kuvvetli bir finansal sisteme sahip olmak olası gözükmemektedir. Bu çalışmanın amacı, uygulamadan daha çok, açıklayıcı ve alternatif bir söylemi olan İslam finansın temel aksiyomlarının ortaya konulmasıdır.

THE AXIOMS OF THE FUTURE OF THE ISLAMIC FINANCIAL SYSTEM

Islamic finance, as a complementary component among financial instruments, provides sustainable material and spiritual welfare with its fairer, more participative and more sharing structure, by encouraging  private individuals and legal entities that wishes to make investments and facilitate access to financing in economy.  Islamic finance is unique and alternative financial methods, adherence to religious rules, it is necessary in terms of legal and structural. At this point, latest improvements notice that Islamic finance is acting in a capitalist system apart from an Islamic economic axioms system. With the speedy evolution of Islamic finance, inquiry condensationing on the constitutive foundation has been highly disregarded. However, without setting the basic axioms, which is the morality system of this new current, it is not feasible to have a strong financial system, in particular of Islamic finance. This article, for this reason, investigates individual axioms in  illuminating and alternate system address of Islamic financial in any case whether such a structure is probable or not.

___

  • AHMAD, K., (20039. “The Challenge of Global Capitalism,” in J. H. Dunning (ed.), Making Globalization Good: The Moral Challenges of Global Capitalism. Oxford: Oxford University Press.
  • AHMED, Adel, (2010). “Global Financial Crisis: An Islamic Finance Perspective”, International Journal of Islamic and Middle Eastern Finance and Management, Vol. 3 No. 4.
  • AKIN, Cihangir, (1986). Faizsiz Bankacılık ve Kalkınma, Kayıhan yayınları, İstanbul.
  • ALTAŞ, Gökben, (2008). İslâmî Finans Sistemi, Sermaye Piyasasında Gündem Raporu, S. 69, Mayıs.
  • BADILLI, Abdulkadir, (20119. Risale-i Nur’un Kudsi Kaynakları, Envar Neşriyat, İstanbul.
  • BAKIR, Muhammed, (2004). Peygamber (s.a.a.)’in Gönderiliş Felsefesi, İntizar Üç Aylık İnanç ve Düşünce Dergisi , Cilt1, Sayı1.
  • BATTAL, Ahmet, (2009). Katılım Bankalarında Kırmızı Çizgiler Kalkıyor mu? Kalkmalı mı?, Aktif Bankacılık ve Finans Dergisi, Yıl 12, sayı 62, Kasım- Aralık.
  • CHAPRA, M. U., (2000). The Future of Economics: An Islamic Perspective.
  • ÇÜRÜK, Suna Akten, (2013). İslami Finansın Türkiye'deki Gelişimi, Mevcut Sorunlar Ve Çözüm, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı Doktora Tezi.
  • DEDE, Yüksel, KARAKUŞ, Fatih, (2014). Matematiksel İspat Kavramına Pedagojik Bir Bakış: Kuramsal Bir Çalışma, Adıyaman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 4 (2).
  • DEMİR, Ömer, ACAR, Mustafa, (1992). Sosyal Bilimler Sözlüğü, Adres Yayınları, İstanbul.
  • DİA, (2012).Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı.
  • ECE, Nalan, (2011). Dünya’da Ve Türk Bankacılık Sektöründe İslâm Bankalarının Gelişimi, Akademi Bakış Dergisi Sayı: 25 Temmuz – Ağustos.
  • ERKAN, Mustafa Kenan, (2015). İslami Finansın Sosyal Başarısızlığının Belirlenmesi ve Kavramsallaştırılması: İslam Ahlâk İktisadının İdeallerine Karşı İslami Finansın Gerçekleri, Siyaset, Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, Yıl:3, Cilt:3, Sayı:1.
  • FÂRÛKÎ, İ.R., (1998). Tevhit (Çev:Dilaver Yardım, Lâtif Boyacı) İstanbul: İnsan Yayınları.
  • IQBAL, Munawar and MOLYNEUX , Philip, (2005). Thirty Years of Islamic Banking History, Performance and Prospects, Palgrave Macmillan.
  • İŞLER, O., YILMAZ, F., (2011). İktisadı Felsefe İle Düşünmek, İstanbul, İletişim Yayınları.
  • NAQVİ, S. N. H., (1994). Islam, Economics and Society. London: Kegan Paul International.
  • NURSÎ, Said, (1990). Divan-ı Harb-i Örfi, Envar Neşriyat, İstanbul.
  • NURSÎ, Said, Hutbe-i Şâmiye, Envar Neşriyat, İstanbul, 1990.
  • NURSÎ, Said, İşarat-ül İ’caz, Envar Neşriyat, İstanbul, 1992.
  • NURSÎ, Said, Şualar, Envar Neşriyat, İstanbul, 1992.
  • NURSÎ, Said, Muhakemat, Envar Neşriyat, İstanbul, 1993.
  • NURSÎ, Said, Sözler, Envar Neşriyat, İstanbul, 1993.
  • PRC(2015). Pew Research Center (online), http://www.pewresearch.org/fact-tank/2015/04/23/ Why-muslims-are-the-worlds-fastest-growing-religious-group/(ErişimTarihi:28.08.2015).
  • SERPAM, (Sermaye Piyasası Araştırma ve Uygulama Merkez), (2013). İslâmî Finans Kavramı, Ürünler, Dünyada ve Türkiye’de Gelişimi ve Geleceği, Araştırma Notları1,.
  • SİLİ, Ayşegül, ÇÜRÜK, Suna Akten, (2013). “Bir İdeal Toplum Bileşeni Olarak İslâm’ın Temel Ekonomik İlkeleri”, Maltepe Üniversitesi İktisadi ve idari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2013/2.
  • TERZİ, Ahmet (2013). “Katılım Bankacılığı: Kitaba Uymak Mı: Kitabına Uydurmak Mı?”, Giresun Üniversitesi, Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, Yıl 5, Sayı 9.
  • TÜRKER, Hülya, (2010). “İslâmî Finans Sisteminde Finansal Aracılık: Dünyadaki Gelişmeler Ve Sermaye Piyasasının Geliştirilmesi Açısından Türkiye İçin Öneriler”, Sermaye Piyasası Kurulu Aracılık Faaliyetleri Dairesi Yayınları, Ankara.
  • YAKAR, Soner, KANDIR, Serkan Yılmaz, ÖNAL, Yıldırım Beyazıt, (2013). “Yeni Bir Finansman Aracı Olarak “Sukuk-Kira Sertifikası” ve Vergisel Boyutunun İncelenmesi”, Bankacılar Dergisi, Sayı 84, s.73, Mart.
  • YARDIMCIOĞLU, Fatih, ÜLEV, Salih, (2014). “İslam Ekonomisine Politik İktisadi Bir Yaklaşım: Alternatif Bir Ekonomik Sistemin Sistematik Anlayışı”, Siyaset, Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, Yıl:2, Cilt:2, Sayı:4.
  • ZAİM, Sabahattin, (1992). İslam-İnsan Ekonomi, Yeni Asya Yayınları, İstanbul.