FATHER-SON CONFLICT IN SAM SHEPARD'S PLAYS

Sam Shepardın aile ile ilgili oyunları bir aile içindeki farklı ilişkiler açısından ele alınabilir: eşler arası, baba-oğul arası,anne-kız arası veya kardeşler arası. Ancak bütün bunlar arasından baba-oğul arası çatışma en sancılı olanıdır ve erkenoyunlarından son oyunlarına kadar yazarın oyunları tekrar tekrar baba-oğul ilişkilerini inceler.Nesilden nesile geçen ailevimirasın varlığı o denli güçlüdür ki ailedeki herkes adeta lanetlenmiş gibidir. Birey kendi köklerinden ne kadar uzakta yaşasa daveya iyi bir eğitim alsa da, sonuç değişmez. Suç veya ahlaksızlık kalıtsal özelliklere kazınmış gibidir; temelde ailedeki herkes bulaneti bir şekilde miras alır. Bu nedenle, Shepardın karakterleri öfke ve kin doludur ve iyi bir taraftan söz edilemez. Yazargerçek yaşamında, annesine sempati beslediğini ancak babasından nefret ettiğini açıkça belli eder. Bu makale, Shepardın yaşamıyanı sıra oyunlarında da ailevi mirasın ve baba-oğul çatışmasının ne denli şiddetli olduğunu ortaya koymayı amaçlamaktadır.

SAM SHEPARD IN OYUNLARINDA BABA-OĞUL ÇATIŞMASI

Sam Shepard s family plays can be studied in terms of various relationships in a family: between spouses, fatherand son, mother and daughter, mother and son, and between siblings. However, of these, father-son conflict is the mosttroublesome and his works from the earlier to the later ones explore father-son relationships repeatedly. The existence of afamilial inheritance, handed down from the past generations, is so powerful that everyone in a family seems to be cursed.However far away one lives from his/her roots, or good education he/she acquires, it is still in vain. Guilt or immorality is in thedepth of hereditary traits; in fact every family member inherits the predicament in a way. Therefore, Shepard s characters are fullof anger and vengeance, and besides there is no good side in his plays.In his real life the playwright reveals that he feelssympathy for his mother but hatred for the father. This article seeks to reveal how severe the familial inheritance and father-sonconflict is in Shepard s own life as well as in his plays.

___

  • BIGSBY, C. W. E., (1985). A Critical Introduction to the Twentieth Century American Drama. New York: Cambridge University Press.
  • ----------------------- (2000). Modern American Drama: 1945-2000. Cambridge: The Press Syndicate of the University of Cambridge.
  • BOEHNLEIN, J. K., ERSTLING, S. S. and SPARR, L. F. (1990). Sam Shepard and the Dysfunctional American Family: Therapeutic Perspectives. American Journal of Psychotherapy, Vol. XLIV, No.4, Oct.
  • CLUM, J. M., (2002). The Classic Western and Sam Shepard’s Family Sagas. Cambridge Companion to Sam Shepard (Ed. Roudané, M.). Cambridge: Cambridge University Press.
  • HALL, A. C., (1993). A Kind of Alaska: Women in the Plays of O'Neill, Pinter, and Shepard. Carbondale: Southern Illinois University Press.
  • SHEPARD, S., (1996). A Lie of the Mind, Plays: 3. London: Methuen Drama.
  • ------------------,(1990). Buried Child, Seven Plays. London-Boston: Faber and Faber.
  • ------------------,(1990). Curse of the Starving Class, Seven Plays, London-Boston: Faber and Faber.
  • SHEWEY, D. (2004). Rock-and-Roll Jesus with a Cowboy Mouth. American Theatre. April.
  • -----------------, (1997). Sam Shepard. New York: Da Capo Press.
Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi-Cover
  • Yayın Aralığı: Yılda 4 Sayı
  • Başlangıç: 1999
  • Yayıncı: Dumlupınar Üniversitesi Rektörlüğü