Amerikan edebiyatının İngiliz edebiyatının etkisinden sıyrılıp özgürlüğünü elde etmesi, ondokuzuncu yüzyıl başlarındaki Romantik Yazın geleneğine bağlan­maktadır. Bu makale, romantik geleneğin önde gelen yazarlarından olan Herman Melville’in Moby Dick adlı eserini incelemekte ve yazarın "varoluş" kavramını irdelerken, bu kavramın içinde barındırdığı çelişkileri gösterebilmek için, eserinde karşıt kavramları nasıl kullandığını açıklamaya çalışmaktadır

THE ’YIN YANG’ OF THE WHITE WHALE? THE SENSE OF DUALITY IN HERMAN MELVILLE’S MOBY DICK

American Literature is considered to have gained its independence from the dominance of British Literature in early nineteenth century with the rise of the Romance tradition. A foremost writer of this tradition in America is Herman Melville and this article analyzes Melville's Moby Dick to investigate how the writer treats contrasting concepts in his works to demonstrate the duality of existence that is closely related to the American experience.

___

  • ARVIN, N. (1950), Herman Melville. New York: William Sloane Associates.
  • LEWIS, R.W.B. (1959), The American Adam. Chicago: The University of Chicago Press.
  • MATTHIESSEN, F.O. (1968), 'The American Renaissance' Art and Expression In The Age of Emerson and Whitman. New York: Oxford University Press.
  • MELVILLE, H. (1993), Moby Dick, Hertfordshire: Wordsworth.
  • OLSON , C. (1997), Call me Ishmael. Baltimore: The Johns Hopkins UP.