سینمای ایران

Bu makale'de başlangıçtan İran İslâm devrimi ve İran-Irak savaşına kadar İran sineması incelenmiştir. Sinema tekniği Kaçar Şahı Nâsıruddîn Şah ve oğlu Muzafferüddin Şah’ın Avrupaya seferleriyle, çağdaş uygarlık ürünü olarak İran’a getirildi. Farsça ilk sesli sinema Rıza Şah zamanında “Dohter-i Lor: Lor Kızı” adlı film ile başladı. Ardından devlet tarafından teşvik edilen bir sinema, “olay”, “ahlak”, “müzik” ve “cinsel cazibe” ögelerine danyanarak şekillenmiştir. Bu sinema, daha çok dinsel objeleri ortadan kaldırarak halkı laubaliliğe, hayvani heveslerden zevk almaya, düşünceden uzaklaşmaya teşvik etmektedir. Buna karşılık siyasi ve toplumsal temalı sinemanın temeli büyük tiyatro ve sinema sanatçılarının çabalarıyla atıldı. 1979 İran İslam Devrimi’nin ardından İmam Humeyni’nin ''Biz sinemaya karşı değiliz, müstehcenliğe karşıyız'' sözüyle İran'da devrim sinemasının temelleri atıldı

The study investigated the Iranian cinema from the Iranian Islamic Revolution to the Iran-Iraq war. Cinema technique was introduced to Iran as contemporary civilization product with the expedition of Europe by Shah of Kaçar Nâsıruddîn Şah and his son Muzafferüddin Şah. The first sound cinema in Persian started during the period of Rıza Shah with the film “Dohter-i Lor: Lor Kızı.” Then, encouraged by the state, a kind of cinema appeared, based on the themes like “plot”, “morality”, “music” and “sexual attraction.” This cinema mostly leads the public into levity, animal desires and alienation from religion, removing the religious objects. On the other hand, the foundation of political and social cinema was laid with the attempts of the great dramatists and cinema artists. After 1979 Iranian Islamic Revolution, the foundations of cinema of revolution were laid in Iran with the words of Humeyni: “We are not against the cinema, but vulgarity.”