بررسی چند عنصر سینمایی در داستان سیاوش از شاهنامه فردوسی

Firdevsî Şahnâme’de betimlemeden fazlasıyla faydalanmıştır. Tasvir-den söz edildiği zaman doğal olarak akla sinema gelir. Daha açık bir ifadeyle; gününüz muhatapları bir roman ya da Şahnâme’ye benzeyen eski edebi bir eser okuduklarında düşünce ve hayalleri, bu eserlerin ya-zıldıkları dönemlerindeki muhataplarından çok farklı olması ve sinema-dan aldıkları ilhamlardır. Onlar anlatılan birçok sahneyi sinema siste-minde hayal ederler.Bu konuyu destekleyen diğer bir etken de; sinema teknikleriyle tanı-şıklıkları nedeniyle bazen bir edebi eserde bu tekniklerin izini görmele-ridir. Sanki klsaik bir edebi eserde bir sinema tekniğinden farkında ol-madan faydalanılmıştır. Bu makalede, bu unsurların birçoğuna işaret edilmeye çalışılmıştır. Bu çalışma için Firdevsî’nin Şehnâme’sinden Siyaveş destanı seçilmiştir.

___

  • بوردول دیوید، هنر سینما، فتاح محمدی، چاپ هشتم، 1390 ، مرکز تی.پرافرز نیکولاس، اصول کارگردانی سینما، رضا نبوی، چاپ دوم، 1389 ، نشرافکار دهقانپور حمید، تراژدیهای چهارگانه شاهنامه و تبیین جنبههای سینمایی آنها، چاپ اول، 1391 ، مرگز گسترش سینمای مستند و تجربی