FIKHU’L-MUKARENE AÇISINDAN GASB VE TAZMİN SORUMLULUĞU

Gasbın suç oluşu ve bu suçun tabii bir sonucu olarak ortaya çıkan tazmin sorumluluğu, kitap, sünnet ve icma ile sabittir. Bu konuda ihtilaf yoktur. Bir malda gasb suçunun tahakkuk edebilmesi için Hanefîlere göre o malın; maddi bir mal olması, mütekavvim olması, muhterem olması ve menkul olması gerekir. Hanefîlerin dışında kalan cumhura göre ise; menfaatler de mal kapsamında olup, malın maddi bir mal olması zorunluluğu yoktur. Dolayısıyla cumhura göre menkul olmayan mallarda da gasb tahakkuk edebilir. Tazmini gereken mal misli ise misli ile kıyemî ise kıymeti ile tazmin edilmelidir. Ancak misli malın misli bulunamazsa kıymeti ile tazmin edilebilir.Zimmîlere ait gayrı mütekavvim malların telefinde Hanefî ve Malikîlere göre tazmin gerekirken; Şafiîler, Hanbelîler ve Zahirilere göre hiçbir tazmin gerekmez

According to the Comperativ Islamic Law Extortion and the Responsibility of Compensation

Extortion as a crime and the responsibility of compensation occurring as a natural result of this crime, is fixed with Qoran, Sunnah and Ijma. There is no dispute about this matter. For the crime of extortion to occur in a property, according to Hanafis; this property must be tangible, valued, respected and movable. According to majority Scholars out of Hanafis; benefits within the scope of the goods and the goods does’nt need to be a tangible property. So, according to Scholars, extortion may occure in non-marketable properties.The property that must be compensated, should be compensated; with an exactly identical (if available) or with it’s value (if not available). If worthless goods of Zimmis is destroyed, should be compensated according to the Hanafis and Malikîs, but to Shafiis, Hanbalis, and Zahiriyas no compensation is required