ÂL-İ İMRAN SÛRESİ 7. AYET MEÂLİNİ YENİDEN OKUMAK

Kur’an-ı Kerim’in doğru anlaşılması hedefi, vahyin başlangıcından beri Müslümanlar açısından önemli bir husus olagelmiştir. Bu noktada yapılacak en küçük bir hata, önce talihsiz bir meâle, bunun akabinde de İlahî Kelâmın ihtiva ettiği anlamın değişmesine; hatta ilgisiz başka alanlara savrulmasına sebep olmaktadır. Bu türden istenmeyen faaliyetler özellikle akidevî ve amelî konularda başka yanlış sonuçları da beraberinde getirmektedir. Bu bağlamda Âl-i İmrân suresinin 7. ayeti önemli bir misâl teşkil etmektedir. Bu ayet için meallerde verilen anlama göre, Kur’an ayetleri anlaşılmaları açısından iki gruba ayrılmaktadır. Birinci grup; herkesin kolaylıkla anlayabileceği “muhkem ayetler”, ikinci grup ise, sadece ilimde bir paye elde edenlerin anlayabilecekleri “müteşâbih ayetler”dir.Bize göre burada dile getirilen müteşabih ayetlerden kastedilen şey, arka planı anlaşılamayan mucizelerdir. Yaptığımız bu çalışma Hz. İsa’nın mucizevî yaratılışını konu edinen mezkûr ayeti muhtemel ve talihsiz bu türden meâllerden kurtarmayı ve konuyu muhatapların anlama ufkuna daha uygun bir şekilde yaklaştırmayı hedeflemektedir

ABSTRACT One of the most salient aims for Muslims since the inception of the One of the most salient aims for Muslims since the inception of the Islamic religion has been the ability to achieve the most authentic and bona fide understanding of Islamic religion has been the ability to achieve the most authentic and bona fide understanding of the Qur’an. Indeed, even a smallest error in the Qur'ân. Indeed, even a smallest error in this vein may lead foremostly to mistranslation of verse/s, and even to the alteration of the divine word, per se. And more this vein may lead foremostly to mistranslation of verse/s, and even to serious than these, the meaning of verse/s may be adumbrated wholly and skidded to the alteration of the divine word, per se. And more serious than these, the meaning of verse/s may be adumbrated wholly and skidded to another plane. What is more, these kinds of unwanted interpretations can set the stage for molding incorrect and improper outcomes in terms of creed and religious praxes. Thence, from this aspect, the seventh verse of the surah Âl ‘Imrân may be given a perfect another plane. What is more, these kinds of unwanted interpretations example, according to which in understanding the verses of the Qur'ân, the verses are can set the stage for molding incorrect and improper outcomes in divided into two main categories: The first, mu�kamâyât / “univocal verses” that can be terms of creed and religious praxes. Thence, from this aspect, the understood readily by everyone ; and the second, mutashâbihâyât / “equivocal verses” seventh verse of the surah Âl ‘Imrân may be given a perfect example, according to which in understanding the verses of the Qur’an, the may not be understood openly and equivocally. Hence, this study proposes to emancipate verses are divided into two main categories: The first, muhkam âyât / In fact, what is implied with mutashâbihâyât is the miracles whose background