FÂRÂBÎ'NİN EL- HALÂ' YAZISI ÜZERİNE BİR DENEME

Çalışmamız Fârâbînin el-Ḫalâˈ adlı yazısı üzerinebir denemedir. Fârâbî, el- ḫalâˈ kelimesini içinde katiyyen hiçbir şey bulunmayan boş mekân anlamında kullanır. Bu yazıda boşluk kelimesini Fârâbînin el-ḫalâˈ kelimesiyle yakın anlamda kullanmaktayız. Bu çerçevede Fârâbînin şeyden ne kastettiği merkezÎ bir soru olarak karşımızda duruyor zira şeyin farklı anlamları meseleyi farklı sonuçlara götürebilmektedir. Söz gelimi mekânın ölçüsü bir şey midir? Ya da bir noktaya indirgenen bir mekân ḫalâˈ olarak kabul edilebilir mi? Mutlak boşluk, zahiren hiç müşahede edilmemiştir ama neredeyse bilinen tüm düşünce tarihindeki dış dünya ile zihinsel dünyadaki hareketliliklerde, deyim yerindeyse, katalizör rolü oynamıştır. Şayet boşluk ontolojik bir statüye sahipse, bu statüyü varlığa işaret etmesi sayesinde kazandığı söylenebilir.

AN ESSAY ON FÂRÂBÎ'S WRITING OF AL-HALÂ'

This essay is dealing with al-Fârâbî s writing on al-Ḫalâ. According to al-Fârâbî, «empty space containing absolutely nothing is al-ḫalâ». In this essay, we use the word vacuumwith a sense close to al-ḫalâ. In this context, what al-Fârâbî means bythingis a central question because different meanings are likely to lead us to different results. For example, is themeasurement of the spacea thing? Or may the reducing of a space to a point be accepted as al-ḫalâ? The absolute vacuum has never been apparently observed. Nevertheless during the entire known history of thinking, we can say that absolute vacuum has played a catalytic role in movements of mind and the outside world. If vacuum has an ontological state, it is because vacuum is a sign of being.

___

  • el-Fârâbî, Ebû Nasr il-Fârâbî’nin Halâˈ Üzerine Makalesi, çev. Necati Lugal ve Aydın Sayılı, Türk Tarih Kurumu Basımevi, Ankara 1951.
  • Le Noxaïc, Armand, Les métamorphoses du vide, Édition Belin Pour la Science, Paris 2004.